Sándor Antal szobrászművész alkotásairól csatolt albumom létrehozásának története.

Íme, én én vagyok. Tessék, vigyétek hírem.” /Sándor Antal/ [1]
Íme, én én vagyok. Tessék, vigyétek hírem.” /Sándor Antal/ [1]

Sándor Antal zsámbéki szobrászművész több szép alkotását ismerhetjük meg a köztérképes műlapokon, de számtalan, ott nem szereplő alkotása, művészi életútjának több érdekes állomása gazdagíthatja még ismereteinket. Ezt a célt tűztem ki csatolt albumommal, mely létrehozásának története a következőkben foglalható össze.

Néhány éve, egy napfényes délelőtt találtam rá Zsámbékom egyik kis utcájában lévő ház falán, egy kis domborműre. Később megtaláltam, hogy Sándor Antal zsámbéki szobrászművész készítette. Azóta már egy műlapon mutattam be a kis domborművet, mely Gerecs Árpád emléktáblája. [2]

Ezután, szokásom szerint, kerestem a szobrászművész további alkotásait, s életrajzában [3] találtam is a köztérképen még nem szereplőket, de főleg külföldön ( Rodez, Helibronn, Heidelberg, Lanzarote...) megtalálhatókat találtam, melyek felkeresése még a legelszántabb bakancslistában is merész szerepeltetés.

Érdeklődéseim, kereséseim eredményeként ezután, egymás után váltak ismertté számomra a szobrász további alkotásai. Ez adta csatolt mappám témáját, melyben az elérhetetlen teljesség igénye nélkül sorakoztatom fel Sándor Antal szobrász engem megkapó, magával ragadó, számomra új alkotása fényképét.

Minél többet foglalkoztam a szobrász számomra még új alkotásainak megismerésével, annál jobban megismerhettem életútját, s alkotásait inspiráló világszemléletét. Sándor Antal szobrászművész munkássága koronájaként tekinti a Zsámbék főterén álló Millecentenáriumi emlékművét, a Hun leányt. Ez iránti tiszteletem jeléül első képként szerepeltetem ezt az 1996-ban készült alkotását. Ezután megpróbálom időrendben követni fényképeimmel a szobrászművész alkotói pályáját, a kezdetektől indulva.

Még kisgyerekként eltökélt szobrásszá válásának útja, egy út, mely a 100-as szöggel, 11 éves korában kifaragott zsámbéki romtemplomtól, a kőfaragó-tanulói évek, a kőszobrásszá válás, a nagy munkák restaurálása, a heidelbergi, franciaországi tanulmányok, a külföldre származott szobrok, a számtalan kiállításon történő szereplés, és sok munka során vezetett el a zsámbéki kiteljesedéséig, a megrendítő kisugárzású Krisztus és Madonna, és a finoman megmunkált, magukkal ragadó szobrokig. Ezen az úton érkezett el a szobrász, a zsámbéki romtemplom melletti műtermébe, s a mellette épített Madonna Kápolnájához, és a ma is folyamatosan születő újabb alkotásaihoz. [1]

A szavak csak szavak, de igazán csak az alkotásainak látványa tudja érzékeltetni finom művészetét. Művei láthatóak hazai és külföldi köztereken, a köztérképes műlapokon már szereplő bemutatásokon [4], a kiállításokról készült beszámolókban [5] [6], saját galériájában, a zsámbéki Madonna Galériában személyesen, de legalább fényképeken látva.

Egy igazán egyedi érdekesség a szobrász életpályájában Inna Csurikova portréjának megszületése. Egy 50 perces film, a címe: A modell - Inna Csurikova. A filmben Sándor Antal szobrászművész portrét készít Inna Csurikova híres grúz színésznőről, aki a portré-szobor életre-hívása közben mesél, felidézi életét és pályáját. A filmet Székely Orsolya filmrendező rendezte, a Magyar Televízió Fiatal Művészek Stúdiójának produkciója. [7]

Mappám végén szerepeltetem a szobrász egyházi témájú szobrait. Krisztus és Madonna alkotásait, mint egyfajta csúcsa alkotó tevékenységének, alkotói pályájának. A mélyen vallásos szobrász, Krisztus születésének 2000. évében, Magyarország ezer éves államiságának évében, zsámbéki Madonna szobrát küldte el ajándékul II. János Pál pápa részére. A szobrot, az általa írt levéllel Oláh Gáborné (Marica) nyújtotta át a pápának. Idézek a szobrász leveléből, melyet a Szentatyának írt: "Két kitűnő fiatal püspök: Dr. Veres András és Dr. Erdő Péter szentelése a 2000. évben a Vatikánban, ezért különös jelentőségű számomra, nagy örömmel tölt el, és hálám jeléül küldöm Krisztus földi helytartójának, Jézus anyja egyszerű alakját, mely egy könnycseppként is felfogható magyar hazámért."

Sándor Antal részére, Mons. P. Lopez Quintana Assessor, a Vatikánból válaszlevelében tolmácsolta II. János Pál pápa köszönetét, jókívánságait és apostoli áldását rá és mindazokra akik az élet és a hit útján a szobrászhoz tartoznak. (A levelek a fényképek között láthatóak, olvashatóak.)

Ezzel zártam Sándor Antal zsámbéki szobrászművész pályájáról szóló mappámat, mellyel a tőle származó bevezető gondolathoz híven, vinni szándékozom hírét.

Köszönöm Sándor Antal szobrászművész szíves segítségét, elmesélt visszaemlékezéseit, fénykép-gyűjteményéből származó fényképeit.

Források:
[1] Íme, én én vagyok…” : Hitel, 1992. január-április (5. évfolyam, 1-7. szám)1992 / 6. szám / KÖLTÉSZET / Dippold Pál: A jó megmarad (Sándor Antal szobrai), 42. oldal: előfizetéses: https://adt.arcanum.com/hu/view/Hitel1988_1992_1/?query=Dippold+P%C3%A1l%3A+A+j%C3%B3+megmarad&pg=361&layout=s
[2] Gerecs Árpád emléktáblája: https://www.kozterkep.hu/43474/gerecs-arpad-emlektabla
[3] Sándor Antal életrajzáról, kiállításairól, itt olvashatunk: https://www.kozterkep.hu/adattar/lexikon_szocikk/4007
[4] Sándor Antal alkotásai a köztérképen: https://www.kozterkep.hu/alkotok/megtekintes/2964/sandor-antal
[5] Sándor Antal kiállítása Balatonfüreden a Vaszary-villában (2012): www.minden-ami-magyar.hu
[6] Hit, Művészet, márvány címmel (2016), Sándor Antal szobrászművész gyűjteményes kiállítását rendezték meg a budai várnegyedben, a Magyarság Házában: irodalmijelen.hu
[7] A modell - Inna Csurikova, (A szobrász: Sándor Antal): ikonstudio.hu
Bejegyzés megtekintés: