CSÁKY József

#751
szobrász, (Szeged, 1888. március 18. - Párizs, 1971. május 1.)

,

1904-1905: budapesti Iparművészeti Iskola, díszítőszobrászati osztály, mestere: id. Mátrai Lajos. 1907-ben Pécsett a Zsolnay kerámiagyárban dolgozott Kapás Nagy Mihály mellett, majd arcképek másolásából élt. 1908 augusztusában érkezett Párizsba. Brummer szobrász, a későbbi neves műkereskedő részére másolt afrikai szobrokat, illetve modellt állt művészeknek. A "La Ruche"-ben lakott. 1910-1913-ban a szülővárosától kapott ösztöndíjjal a La Palette Akadémián tanult. 1910-től szerepelt kiállításokon. 1912-ben Canudo folyóiratának, a Montjoie-nak a titkára, megismerkedett a korszak minden jelentős művészével. 1914-1918 között katona. 1920-ban hároméves szerződést kötött Léonce Rosenberg műkereskedővel, szerepelt galériájának kiállításain. 1922-ben francia állampolgárságot kapott. 1924-1930 között Marcel Coard-ral együttműködve több jelentős art deco enteriőr elkészítésében vett részt (Pierre Cocteau háza Touraine-ben, Jacques Doucet divattervező stúdiója Neuillyben stb.). Művei bekerültek fontos magángyűjteményekbe. 1930-1953-ig tagja és kiállítója az UAM-nek (Union des Artistes Modernes). Bábterveket készített az Arc-en-Ciel bábszínháznak (vezetője Blattner Géza). A II. világháborútól haláláig nagy szegénységben, elfeledve élt. Kapcsolata Magyarországgal sohasem szakadt meg, publikált hazai folyóiratokban, kiállított Budapesten, és hazalátogatott (1959). Újrafelfedezése 1973-as kiállításával kezdődött el. Korai művei három szobor kivételével (Fej, aranyozott bronz, 1912; Álló nő, bronz, 1913; Fej - Kubista fej, kő, 1914) - megsemmisültek. (Az utóbbi bronzváltozatai: Saint Etienne, Musée d'Art et d'Industrie, Fővárosi Képtár letét a László Károly-gyűjteményből). Művészetének korai kubista periódusáról ezért nem tudunk teljes képet alkotni. 1919-ben geometrikus idomok egybeépítésével három nonfiguratív szobrot alkotott, amelyek rokonok F. Léger ekkor készült képeivel, és a korszak szobrászatának fő művei közé tartoznak. (Kubista kompozíció, kő; Absztrakt figura, aranyozott bronz; Kúpok és gömbök, bronz), a hozzájuk készült tusrajzok párizsi magántulajdonban vannak. 1920-1921-ben még készített kubista fejeket, erősen absztrahált figurákat és festett kődomborműveket, majd egyre inkább az art déco jellegzetes szobrásza lett. Népszerűek voltak elegáns, stilizált állatfigurái (Párduc, gránit, 1924 körül; Hal, ónix, 1924; Páva, hegyi kristály és obszidián, 1929). Az 1920-as évek második felétől visszatért a hagyományos figuratív ábrázoláshoz. Vaskos, tömbszerű alakjai H. Laurens ekkori szobraival rokonok. (Álló női akt, kő, 1928-30; Álom, bronz, 1929; Ádám és Éva, márvány, 1930). Reliefjei mozgalmasak, erősen rajzos hatásúak (Nő kosárral, 1935, bronz; Három asszony gyerekkel, gipsz, 1948). 1935-ös görögországi utazása a klasszicizáló tendenciákat erősítette fel művészetében.

Mesterei . 

  • Mátrai Lajos, id..

Egyéni kiállítások . 

  • 1930 • Gallery Reed et Lefevre, London

  • 1932 • Museum Heilbronn • Museum, Saarbrücken

  • 1933 • Galerie Casperi, München • Galerie Valentien, Stuttgart

  • 1936 • Ernst Múzeum, Budapest

  • 1959 • Kulturális Kapcsolatok Intézete, Budapest

  • 1973 • Galerie Depot 15, Párizs

  • 1977 • Musée Bourdelle, Párizs

  • 1978 • Drouot, Párizs

  • 1980 • Musée Rodin, Párizs

  • 1986 • Musée d'Art Moderne, Troyes

  • 1988 • Galerie René Reichard, Frankfurt/Main.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1910-1911 • Salon des Beaux-Arts

  • 1911-1913, 1946, 1947, 1949 • Salon d'Automne

  • 1912 • Section d'Or

  • 1913, 1914, 1920, 1923 • Salon des Indépendants

  • 1921 • Les maîtres du Cubisme, Galerie Effort Moderne, Párizs

  • 1928, 1929 • Salon des Tuileries

  • 1937 • világkiállítás, Párizs

  • 1930-1932, 1937, 1955 • Exp. de l'Union des Artistes Modernes, Párizs.

Köztéri művei . 

  • Rákóczi-emlékmű (kő, 1937, Grosbois, Párizs közelében)

  • Táncoló lány (alumínium, 1940-1959, Szeged, Kálvin tér).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Műveinek legnagyobb gyűjteménye az otterl-i Kröller-Müller Múzeumban és a párizsi Musée National d'Art Moderne-ben van

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Musée d'Art Moderne, Troyes (FR)

  • Szépművészeti Múzeum, Budapest.

Írásai . 

  • ~ pályakezdése. Önéletrajzi részlet, I-II-III. Tiszatáj, 1964/4.

  • Emlékek a modern művészet nagy évtizedéből, 1904-1914, Budapest, 1972.

Irodalom . 

  • Bor P.: ~ és szobrászata, Budapest, 1926

  • Elsen, A. E.: Origins of modern sculpture: Pioneers and Premises, Oxford, 1974

  • Passuth K.: Magyar művészek az európai avantgarde-ban, 1919-1925, Budapest, 1974

  • Karshan, D.: ~, Párizs, 1973 (komplett bibliográfiával)

  • Szelesi Z.: Szegedi avantgarde szobrászok, in: Móra Ferenc Múzeum Évkönyv, 1972-73/2.

  • Marcilhac, F.: ~: A pioneer of modern sculpture, The Connoisseur, 1974/5., Vol. 186. N. 747

  • Szelesi Z.: ~ utolsó évtizede, in: Móra Ferenc Múzeum Évkönyv, 1978-79/1.

  • Brandt, F. R.: Art déco: Patrons and Designers, Apollo, 1985/12.

  • Apró F.: Adatok ~ pályakezdéséhez, Párizs, 1908-14. Tiszatáj, 1988/10.

  • Reichard, R.: ~ (1888-1971). Kubistische und nachkubistische Skulpturen 1913-1950, Frankfurt/Main, 1988

  • Szuromi P.: ~, Szeged, 1989.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról