CSÁJI Attila

#743
festő, (Szepsi, 1939. március 21. - )

,

1964: Egri Tanárképző Főiskola, rajztanári diploma. A 80-as évek elejétől a Központi Fizikai Kutató Intézetben (lézertechnika) és a Budapesti Műszaki Egyetem Fizikai Intézetében (reflexiósholográfia), majd a MIT (Massachusetts Institute of Technology), CAVS Media Laboratoryban (Massachusetts Institute of Technology/Center for Advanced Visual Studies, Cambridge, USA, transzmissziós holográfia) képzi tovább magát. 1975: a Károlyi Alapítvány ösztöndíjasa; St.-Paul-de-Vence (FR); B. W. A., Lengyel Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja (1970: Poznań; 1971-1972: Zbaszyn); 1973: a Csehszlovák Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja, Moravany. Tanulmányutakat tett az Egyesült Államokban a Soros Alapítvány művészeti ösztöndíjával (1987-1988: Boston, New York) és az Interscience Technology támogatásával (1991: New York, Boston, Cambridge, Los Angeles, St. Louis, Orlando, Sarasota); 1993: Brabant tartomány ösztöndíja (S'hertogenbosch, NL); 1998: V2 ösztöndíja (Rotterdam, NL). 1990-1995: a Magyar Iparművészeti Főiskola meghívott előadója. 1992-1993: a Szinyei Társaság elnöke; 1992-1994: a MAOE elnöke; 1994: a Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kollégiumának elnöke; a Kepes Alapítvány elnöke. Számos tudományos és művészeti egyesület, bizottság - többek között a MIT, a Leonardo Társaság (New York, Tokió, Párizs, Los Angeles), az MTA Színbizottsága, a Nemzetközi Kepes Társaság - tagja. 1993, 1996: az egri Nemzetközi Fényszipózium szervezője. ~ a 60-as évek közepétől induló képzőművészeti avantgárd "újhullámának" egyik fő szervezője (1970: "R" kiállítás; 1970-1972: a magyar avantgárd lengyelországi és jugoszláviai bemutatkozásai; 1970-1973: Balatonboglári kápolnatárlatok), kiállításainak, rendezvényeinek tevékeny résztvevője, a Szürenon-csoport alapító tagja. Korai, a 60-as évek elején festett expresszív színvilágú képei (Szürenon sorozat, 1964) a hazai és nemzetközi szürrealizmus tanulságaira is támaszkodva tesznek kísérletet a szürrealizmus és a nonfiguráció összeegyeztetésére. A "természet rejtett arcát", a szerves és szervetlen világ alakzatait felidéző "félabsztrakt", asszociatív formavilágú festményei ekkor még, ha áttételesen is, de kötődnek a figuratív ábrázolásmódhoz. A 60-as évek közepétől - miközben képei fő jellemzője továbbra is az ösztönös és a racionális, rendszerteremtő megközelítés szintézisének igénye marad - a képfelületen megjelenő kalligrafikus, plasztikusan alakított gesztusok, "írásjelek", informel alakzatok már a tárgyi ábrázolás igényein túllépve, mindenfajta elbeszélő jelleget nélkülözve tudatosan alakított képszerkezet elemeiként rendeződnek reliefszerű struktúrákba (Jelrács I., III., XVII., XXII., 1969). A mozgó fényforrás lehetőségeire is építő, egyszínű szürkés és sárgás alapú, kimondottan reliefszerű munkákkal párhuzamosan, amelyeken a szinte domborműszerűen felvitt festék rétegei anyagredőkbe, formákba sűrűsödnek, a színek líraibb, érzelemtelibb hatását is felhasználó műveket is fest, s a fénnyel különleges kapcsolatban álló "fényérzékeny" festékek használatával is kísérletezik (Üzenet I., XXI., 1967, 1969). A 70-es évek elején létrejött, elkomorodó színvilágú műveit, különösen a "feketék" sorozat darabjait a redukáltabb formavilág és a nyugodtabb szerkezet jellemzi (Fekete I., 1970). A képek felületén festékkel fedett-csomagolt tárgytöredékek, anyagmaradványok, fém- és papírhulladékok tűnnek fel, tovább fokozva az amúgy is reliefszerű képek plaszticitását. A szinte monokróm, assamblage-szerű képek arte poverával, pop-arttal is érintkező elvont, és egyben sejtelmesebb világa, elemi erejű plasztikus formái, "monumentális tájai" erőteljes drámai töltést hordoznak (Kozmosz hulladékából, 1973, Malomromok a Neckar partján, 1975). Szintén a 70-es évek elején készülnek azok a többnyire aktuális társadalmi, történelmi problémákra reflektáló, sokszor politikai töltésű grafikái, amelyek a koncept művészet Magyarországon ekkor tapasztalható felfutásához kapcsolódnak (A proletariátus fegyvere az utcakő, 1971; Ház. Közép-Európa. XX. sz. második fele, 1973). A 70-es évek közepétől festményein ismét a korábbi évek plasztikus motívumai, "jelrácsai" kezdenek tért nyerni. Eddig is jelen lévő, de felerősödő vonzódása a természettudományokhoz, ill. a "fény" iránti kitüntetett figyelme, vonzalma fokozatosan új területek felé fordítják. A Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával a 70-es évek közepétől kísérleteket végez a koherens lézer képi lehetőségeinek feltárására, majd a hologram képzőművészeti alkalmazására (FOTON ART Csoport: Dr. Kroó Norberttel és Tóth Józseffel). 1989-től dolgozik együtt Holy Sándor fizikus elektromérnökkel (Kalifornia). Céljuk a lézer képi lehetőségeinek további kutatása, ill. a már korábban (1980) kialakított és szabadalmaztatott ún. szuperpozíciós képi transzformációs rendszer továbbfejlesztése. Az új közegbe kerülve se maradt hűtlen korábbi munkáinak mikro- és makrokozmosz összefüggéseit kutató analitikus s ugyanakkor intuitív megközelítésmódjához. A létrejövő képi formák gazdagsága, dinamizmusa, valamint a multimedialitás lehetőségei (lézer-mobil, lézer animációs film, lézer-enviroment) elképzelései szerint egy "új látvány és térélmény" kidolgozásának lehetőségét ígérik.

Egyéni kiállítások . 

  • 1966 • Petri Galla Pál lakása, Budapest • G. '88, Róma

  • 1967 • Dózsa György Művelődési Ház, Budapest, Rákosliget • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Salon od Nova, Poznań (PL)

  • 1968 • Fényes Adolf Terem, Budapest

  • 1970 • Budapesti Műszaki Egyetem Kollégium, Budapest

  • 1971 • Lengyel Kulturális Központ, Budapest [Antony Zydronnnal]

  • 1973 • Budapesti Műszaki Egyetem "E" épülete, Budapest

  • 1974 • Egyetemi Színpad, Budapest

  • 1975 • Galerie Umwelt, Stuttgart

  • 1976 • Kassák Klub, Budapest

  • 1977 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Debreceni Orvostudományi Egyetem Galéria, Debrecen

  • 1978 • Kulturni Center Radnickog Univerziteta, Mali Likovni Salon, Újvidék • Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat

  • 1980 • Bástya Galéria, Budapest

  • 1981 • Városi Művelődési Központ, Miskolc

  • 1983 • Almássy téri Szabadidő Központ, Budapest

  • 1984 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Liget Galéria, Budapest

  • 1985 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • XXII. ker. Művelődési Központ, Budapest

  • 1987 • Angyalföldi József Művelődési Központ, Budapest • Sólyom László Művelődési Központ, Lenti

  • 1988 • Harward Kör, Brooklyn, Massachussets (USA) • Massachussetts Institute of Technology, Cambridge (USA) • Ruthwen Gallery, Lanchaster, Ohio (USA) • Műcsarnok, Budapest (gyűjt., kat.)

  • 1989 • Somogyi Képtár, Kaposvár

  • 1994 • Erdős Renée Ház, Budapest • Kápolna Galéria, Vörös Kápolna, Balatonboglár

  • 1995 • Kőrösi Csoma Sándor Főiskola, Békéscsaba • Körmendi Galéria, Budapest • Művelődési Központ, Szigetvár

  • 1997 • Východoslovenská g., Kassa.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1969 • Progresszív törekvésű festők és szobrászok kiállítása, József Művelődési Ház, Budapest • Szürenon, Kassák Lajos Művelődési Ház, Budapest

  • 1970 • Stúdió '70, Ernst Múzeum, Budapest • Wystawa Grupy Artystów Węgierskich, G. Arsenal, Poznań, Biuro Wystaw Artystycznych, Łódż, M. Pomorze Zachodniego, Szczecin (PL)

  • 1971 • "R" kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem "R" klubja, Budapest • Anyag és forma a képzőművészetben, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Stúdió, Budapest • Stúdió '71, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1972 • Hungarian Art - The Twentieth Century Avant-Garde, Indiana University Art Museum (USA) • b 72. mladi umetnici iz budimpeste/ fiatal budapesti művészek, likovni salon tribine mladih, Újvidék

  • 1973 • Kopernikusz emlékkiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest • Aspekten van hedendaagse hongaarse kunst, G. Hooght Centrum, Utrecht (NL) • Modern Hungarian Art, Galerie Umwelt, Stuttgart • A Károlyi Mihály Alapítvány (Vence) magyar képzőművészeinek kiállítása, Károlyi-palota, Budapest • Stúdió '73, Budapest • Ernst Múzeum, Budapest

  • 1976 • tér - jel - forma, Vegyipari Egyetem, Veszprém

  • 1979 • Szürenon 1969-1979, Kassák Klub, Budapest

  • 1983 • Új művészetért 1960-1975, Móra Ferenc Múzeum, Bartók Béla Művelődési Központ, Szeged • ELECTRA '83, Musée de l'art Moderne de la Ville Paris, Párizs

  • 1984 • Light-Blicke, Filmmúzeum, Frankfurt am Main (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1985 • Holography in the Arts, Madrid

  • 1987 • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1988 • Eropean Media Art Festival, Osnabrück

  • 1989 • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Más-kép. Az experimentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1993: A magyar művészet századai a múzeumi gyűjtés tükrében. Új szerzemények a Magyar Nemzeti Galériában, Budapesten 1985-1992, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Variációk a pop artra - Fejezetek a magyar művészetből 1950-1990, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1995 • Új szerzemények, Fővárosi Képtár, Budapest

  • 1996 • I. Nemzetközi Fényszimpózium, Ifjúsági Ház Galéria, Eger • Szürenon 69-96, Vigadó Galéria, Budapest

  • 1996, 1997 • A művészeten túl/Jenseits von Kunst, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz (A)

  • 1997 • Lengyel nyár-magyar ősz. Lengyel- magyar ellenzéki kapcsolatok 1956-1989 között, Budapesti Történeti Múzeum, Budapest • 114/7920 - Száztizennégy mű a hétezerkilencszázhúszból, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest; Párbeszéd. Hamvas Béla és a képzőművészet, Szentendrei Képtár, Szentendre

  • 1998 • A magyar neovantgárd első generációja 1965-1972, Szombathelyi Képtár, Szombathely.

Köztéri művei . 

  • Keresztforma (hegesztett, festett acéllemez, 1974, Dunaújváros, Szoborpark)

  • Faszobor (1973, Pöstyén-Moravny Kastélypark)

  • Szobor (alumínium, vas, fa, 1972, Zbaszyn, Parkerdő)

  • Lézer-szem (kiégett, 1983, Ferihegy II.).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Helytörténeti Gyűjtemény, Szepsi (SZL)

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Institute of Contemporary Art, Kinshan, Szöul

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely

  • Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

  • Kozawa Gyűjtemény, Tokió

  • Körmendi-Csák Gyűjtemény

  • Maitani Gyűjtemény, Orvieto (OL)

  • Massachusetts Institute of Technology gyűjteménye, Cambridge, USA

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • M. Pomorze, Koszalin (PL)

  • Nagy Gyula Galéria, Várpalota

  • Nemzeti Múzeum, Poznań (PL)

  • Nemzeti Múzeum, Szczecin (PL)

  • Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló

  • Schöffer Gyűjtemény, Kalocsa

  • Výhodoslovenska g., Kassa.

Írásai . 

  • Új látvány, új térélmény, Új Írás, 1980/6.

  • Laser-light in the arts - interference transformations, in: Színdinamika '82/Colour dynamics '82, OMIKK Technoinform, Budapest, 1983

  • Tervezet egy Kepes György Vizuális Központ építésére, Művészet, 1991/10.

  • ~ and Kroó, N.: The Application of Lasers to Compose Pictures: The Method of Superposing, Leonardo, Journal of the International Society for the Arts, Science and Technology, Great-Britain, 1992/1.

  • Túl a permanens lázadáson és a racionális logikán. A CAVS és a Kepes Vizuális Központ, Új Művészet, 1992/11.

  • Unter der Anziehungskraft des Lichtes, in: Asthetische Erzielung in Ungarn, Hochscule der Künste Berlin - Akad. der Angewandten Künste Budapest, Berlin, 1992

  • Fényművészet, in: A modern posztjai. Esszék, tanulmányok, dokumentumok a 80-as évek magyar képzőművészetéről (szerk.: Keserü K.), Budapest, 1994

  • A Spring for Voltaire/refl. hologram series/, Symmetry, Washington D. C., 1995/4.

  • Fényművészet/a testetlen fény mint kifejezőeszköz/Light Art, in: Fényszimpózium - Kepes Központ, Heves MMK, Eger, 1993 (Symposion Alapítvány, Zalaegerszeg, 1996)

  • ~ und Kroó, N.: Die Anwendung des Lasers für die Bilderstellung: das Überlagerungsverhafen (kat., Jenseits von Kunst, szerk.: Weibel, P., Ludwig Múzeum Budapest, C3 Budapest, 1996, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz, 1997, Wien, 1997)

  • A Szürenonnal kapcsolatban húsz év elteltével, in: Hommage a Szürenon (szerk.: Lóska L.), Bp, 1997.

Lézerbemutatók . 

  • 1980: Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1981: Finlandia Palota, Helsinki

  • 1982: Bella Center, Koppenhága; Diósgyőri Vár, Diósgyőr

  • 1983: Messepalast, Stuttgart.

Irodalom . 

  • Körner É.: ~ képeiről (kat., bev. tan., Fiatal Művészek Klubja, 1965)

  • Tölgyesi J.: ~ kiállítása a Fiatal Művészek Klubjában, Művészet, 1967/9.

  • Tölgyesi J.-Papp G.: ~ kiállítása. Fényes Adolf Terem, Művészet, 1969/1.

  • Sík Cs.: ~ képei, Híd, Újvidék, 1969/2.

  • Mezei O.: ~ képeiről, Magyar Építőművészet, 1969/6.

  • Mezei O.: ~ üzenetei, Híd, Újvidék, 1971/6.

  • Beke L.: Az "Elképzelés"-ről, Ahogy azt Móricka elképzeli. Levél barátaimhoz, Budapest, 1972. május 24.-június 18.

  • Sík Cs.: De mi ütött ebbe az emberbe, in: Rend és kaland, Budapest, 1972

  • Mezei O.: Antoni Zydron és ~ a Lengyel Kultúrában, Magyar Építőművészet, 1973/2.

  • Bodri F.: Elnémult jelek és eleven gesztusok. Jegyzet ~ képeihez, Művészet, 1980/4.

  • Kroó N.: Gondolatok egy kiállításról, Új Írás, 1980/6.

  • Sinkovits P.: A lézerfénytől a preholografikus képekig. Beszélgetés ~val, Művészet, 1981/5.

  • Csapó Gy.: ~, in: Közelképek. Beszélgetések, Budapest, 1983

  • Lóska L.: A jelrácsoktól a lézerig. Beszélgetés ~val, Művészet, 1986/3.

  • Hegyi L.: ~ kiállításához/Foreword (gyűjt., kat., bev., Műcsarnok, 1988, másodközlés: Utak az avantgárdból, Pécs, 1989)

  • Vadas J.: Technoart, Élet és Irodalom, 1989. január 13.

  • Mezei O.: A fénykinetizmuson innen és túl/This side and beyond light kinetism, Művészet, 1989/4.

  • Mezei O.: A Szürenon és kisugárzása, Ars Hungarica, 1991/1.

  • Nagy I.: Beszélgetés ~val (kat., A Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1991)

  • ~, in: Kortárs képzőművészet, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest - Ludwig Múzeum/Zeitgenössische Kunst, Ludwig Múzeum Budapest - der Ungarischen Nationalg. (szerk.: Dévényi I.) Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1991

  • ~, in: Modern and Contemporary Hungarian Art. Bulletin 1985-1990 (szerk.: Mészöly, S., Soros Foundation Fine Art Documentation Center - Műcsarnok, Budapest, 1991)

  • Katalógus 1. (magyar, szlovák és német nyelven, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely, 1994)

  • Lengyel L.: A visszatérés helyszínei. ~ művészetéről, Új Művészet, 1995/4.

  • Katalógus 2. (magyar és angol nyelven, Kortárs Magyar Galéria Alapítvány, Dunaszerdahely, 1996)

  • ~, in: Nemzetközi Acélszobrász Alkotótelep és Szimpózium Dunaújváros 1974-1993 (szerk.: Sasvári E., Dunaújváros, 1996)

  • Mezei O.: ~ (magyar, angol és német nyelven), in: Kortárs Magyar Művészet. Körmendi-Csák Gyűjtemény - Válogatás/Contemporary Hungarian Art. Körmendi-Csák Collection - Selection/Zeitgenössische Ungarische Art - Auswahl 1945-1997 (szerk.: Körmendi A.), Körmendi Galéria, Budapest, 1997

  • ~ (szerk.: Mezei O.), Körmendi Galéria, Budapest, 1997.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról