BODÓCZKY István

#525
festő, (Szolnok, 1943. augusztus 21. - )

,

1964-1968: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Barcsay Jenő, Fónyi Géza. 1968-1970: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterképző. 1993: London, British Film Institute, médiapedagógia. 1970: Fiatal Művészek Stúdiója kiállítás III. díj; 1971: Fiatal Művészek Stúdiója kiállítás II. díj; 1971-1973 között: Derkovits-ösztöndíj; 1972: Dózsa-pályázat festészeti I. díj; 1973: Fiatal Művészek Stúdiója-kiállítás I. díj; 1974: Fiatal Művészek Stúdiója festészeti pályázat III. díj; 1977: "Ember és alkotása" Fiatal Művészek Stúdiója pályázat I. díj; 1989: Munkácsy-díj. 1974-től a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola művésztanára. 1993-tól a Magyar Iparművészeti Főiskola Tanárképző Tanszék tanára. 1997 óta docens, több cikke jelent meg a vizuális nevelés kérdéseiről. Budapesten él. A 70-es évek elején figuratív expresszionistaként induló festő fokozatosan szakadt el az expresszív hevülettel megragadott konkrét képi elemek tárgyias világától éppúgy, mint a festészet médiumától magától, miközben megőrizte - figuráinak egy szürrealisztikus nonfigurációba oldásán keresztül - expresszionizmusából a tiszta, koloritban kifejezhető indulatát, emocionális töltését, a festészetből pedig a síkok iránti fogékonyságot. Függesztett térplasztikái, közismert "sárkányai" ugyanis a szobrászat és a festészet sajátos transzmutációi, lebegő síkok vagy éppen festett terek - a japán papírból, bambuszból készített lucidus, "szárnyaló" konstrukciók térrel foglalkoznak, de súly nélkül, sem nem szobrok, sem nem festmények, hanem olyan, a minimal arttal, vagy Rothko, Malevics, Mondrian az abszolút redukcióra való törekvésével rokonítható "érzéki konceptek", melyek épp annyira alkalmasak egy hangulati, meditatív elem univerzalizálására, mint amennyire reflektálnak a médiumbeli, műfaji korlátokra. Ezek a sajátos plasztikák alkotójuk szerint magukba sűríthetik egy megvilágosult pillanat teljes világegyetemét, ezt tükrözi például a Vaktérkép c. (1995) alkotás minden részletre kiterjedő képi-kulturális idézetgyűjteménye. E posztmodern univerzalizmus azonban különböző kultúrák metszéspontján áll és archaikus-geometrikus díszítőformákkal, a dekoráció és az ornamentika eredetével tart ősi és mítikus homályba vesző rokonságot.

Mesterei . 

  • Barcsay Jenő, Fónyi Géza.

Egyéni kiállítások . 

  • 1964 • Művészklub [Bodri Ferenccel, Lisztes nal], Kecskemét

  • 1973 • Stúdió Galéria, Budapest

  • 1977 • Rákosligeti Művelődési Ház, Budapest

  • 1978 • Stúdió Galéria, Budapest [Kovács Péterrel]

  • 1979 • Budapesti Műszaki Egyetem Kollégium • Képcsarnok, Dunaújváros

  • 1980, 1981 • E.-i Kollégium, Gyöngyös

  • 1982 • Művelődési Ház Galéria [Kovács Péterrel], Vác • Szórakaténusz Játékmúzeum, Kecskemét • Műhely Galéria, Szentendre

  • 1983 • Bástya Galéria, Budapest • Művésztelepi Galéria, Szentendre (kat.)

  • 1985 • Lágymányosi Közösségi Ház, Budapest • Vajda Lajos Stúdió Galéria [Maria Otamendivel], Szentendre (kat.)

  • 1986 • Teleki-kastély Galéria, Szirák • Uitz Terem, Dunaújváros (kat.)

  • 1988 • Talapzat nélkül III., Békásmegyeri Művelődési Ház, Budapest • Generalart Stúdió [Marnix de Brune-nel] • Volkshalle, Bécs

  • 1989 • Francia Intézet, Budapest (kat.) • M. Dhondt Dhaenens, Durle (B) • Kisgaléria, Komárom

  • 1990 • Galerie de Rivo, Basel • Frieburg • Gleditsch 45 Schöneberger Kunstgalerie, Berlin (kat.) • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest

  • 1992 • Médiatheque Centre Jean Renoir, Dieppe (kat.) • Le Ciel pour Cimaise, Tours • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest

  • 1993 • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest • Vízivárosi Galéria, Budapest

  • 1994 • Gleditsch 45 Schöneberger Kunstgalerie, Berlin • Naplójáték, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest

  • 1995 • Vaktérkép, Bartók 32 Galéria, Budapest (kat.) • Vacsorák, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest

  • 1996 • Sárospatak

  • 1998, 1999 • XO Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1982 • Magyar művészek, Stockholm

  • 1983 • Magyar művészek, Bilbao

  • 1985 • Magyar művészek, Madrid

  • 1987 • Secundair Kunstinstituut, Gent

  • 1989 • M. Dhondt Dhaenens, Durle

  • 1990 • Mamut art, Görög templom, Vác

  • 1992 • Medium Paper, Szépművészet Múzeum, Budapest

  • 1994 • Miró M., Barcelona

  • 1995 • Helyzetkép/ Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei . 

  • Függesztett térkonstrukció (1979, Budapest, Bartók Béla út)

  • Függesztett térkonstrukció (1985, Nagykanizsa, Középiskola)

  • Secco (1986, Százhalombatta, Művelődési Központ)

  • Függesztett térkonstrukció (1987, Vasvár, Általános Iskola)

  • Panno (1991, Nagykálló, Középiskola)

  • Függesztett térkonstrukció (1992, Eschborn, Stencon irodaház)

  • Függesztett térkonstrukció (1995, Budapest, BKD Bank)

  • Függesztett térkonstrukció (1995, Pécs, Gandhi Gimnázium)

  • Panno (1996, Budapest, Business Center 99)

  • Panno (1997, Budapest, International Business Center).

Irodalom . 

  • ~: Sárkányépítés, Budapest, 1983

  • ~: Papírsárkány, Budapest, 1989

  • ~: Rövidítések, Budapest, 1995.

  • Földényi F. L.: ~ műtermében, Művészet, 1985/7.

  • Fitz P.-Földényi F. L.: (kat., bev. tan., Uitz Terem, Dunaújváros, 1986)

  • Wehner T.: ~ festményei, Új Tükör, 1986. december 7.

  • Wehner T.: (kat., bev. tan., Francia Intézet, Budapest, 1989)

  • Tatai E.: (kat., bev. tan., Bartók 32 Galéria, 1995)

  • Tatai E.: Naplójáték, Új Művészet, 1995/3.

  • Sinkó I.: Lakoma és Vaktérkép, Új Művészet, 1996/4.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról