VECSÉSI Sándor

#5074
festő, (Nyergesújfalu, 1930. május 18. - )

,

1949-1954: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Fónyi Géza, Bernáth Aurél, Barcsay Jenő. 1959-1961: Derkovits-ösztöndíj; 1960: a Római Magyar Akadémia ösztöndíja; 1963-1964: a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület elnöke; 1964: a Balatoni Nyári Tárlat I. díja, Keszthely; Stúdió '64, a KISZ Központi Bizottság I. díja; 1965: Munkácsy-díj; 1966: V. Szegedi Nyári Tárlat, festészet díja; 1967: XIV. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Tornyai-plakett; 1972: XIII. Szegedi Nyári Tárlat, Szeged város díja; III. Debreceni Nyári Tárlat nagydíja és Medgyessy-plakett; 1973: Nemzetközi Realista Festészeti Triennálé I. díja, Szófia; 1974: I. Hatvani Tájképbiennálé, ezüstdiploma; 1975: érdemes művész; 1979: II. Hatvani Portrébiennálé, fődíj és aranydiploma; 1980: Szocialista Kultúráért; 1986: a Petőfi-pályázat festészeti díja, Kiskőrös; 1988: VIII. Hatvani Tájképbiennálé, Kohán-plakett; 1989: XXXVI. Vásárhely Őszi Tárlat, a Művészeti Alap díja. Tanulmányutakat tett számos kelet- és nyugat-európai országban. Budapesten és Dömsödön él. Művészetének középpontjában azok a változások állnak, melyek az utóbbi fél évszázadban a vidéki Magyarország civilizációs fejlődését megszabták, ill. a falu külső és belső életében bekövetkeztek. Témáit emlékképeinek mozgósításával és humanizmusának sajátos tárgyiasításával idézi meg. A tárgyiasítás közegét a falusi kisvilág rekvizítumai és motívumai (ház, kapu, ablak, tornác, szobabelső stb.) képezik, melyek a hozzájuk tapadt érzelmi vonatkozások révén életfelfogást sugalló szimbólumokká nemesednek. Első korszakában (1955-1970) a történelemidézés portrékban, alakos kompozíciókban és sajátos levegőjű falusi-kisvárosi enteriőrökben öltött formát. A hagyományos témák újszerű köntösben kerültek előadásra: a síkban tartott, enyhén kubizáló komponálásmód, az érzékletes elrajzolások és színek egy olyan ábrázolási módszer kimunkálását ígérték, melyben a népművészet leegyszerűsítő tendenciái ötvöződnek a posztimpresszionizmus konstruáló hagyományaival. A 60-as, 70-es évek fordulóján a paraszti életformaváltás keltette zűrzavar válságot okoz ~ fejlődésében. A falu mértékadónak tartott etikai viszonylatainak szétzilálódása, s a nyomában támadt eszmei-szellemi átrétegződés arra készteti, hogy felülbírálja alapélményeihez való viszonyát. Feladja az "ideális falu" vonzó, de időszerűtlenné lett mítoszát, ugyanakkor nem mond le azokról az erkölcsi értékekről, melyeket a falu termelt ki a maga létében. Belső vívódásait kifejezendő, a periódus (1970-1978) reprezentatív műfaja a lélek zaklatottságát híven kifejező expresszív tájkép lett, s csak a korszak végén jelent meg - mintegy az emberi és művészi konszolidáció bizonyságaképpen - ~ nagy leleménye, a "házportré", melynek keretében a falu szellemisége már nem mint élő, s azonnal követhető hagyomány, hanem mint a kulturális örökség részét képező spirituális normarendszer konfigurálódott. A 80-as évek elejével kezdetét vette ~ pályájának szintetizáló korszaka, amelyben új kontextusban jelentek meg, ill. új gondolati és formaminőségekkel egészültek ki a korábbi pályaszakaszok eredményei. A szocializmus összeomlása nyomán ~ művészetének radikális megújításával válaszolt: kiiktatott nézetrendszeréből minden olyan elemet, amit meghaladott az idő. A történelemfilozófiai fordulat eredményeként egyre határozottabb funkciót kapott festészetében az elvontság. A ~ művelte élménypiktúra a 90-es években a látomásos festészet irányába mozdult el.

Mesterei . 

  • Fónyi Géza, Bernáth Aurél, Barcsay Jenő.

Egyéni kiállítások . 

  • 1964 • Ernst Múzeum, Budapest

  • 1970 • Savoyai-kastély [Bazsonyi Arannyal, Patay Lászlóval], Ráckeve

  • 1974 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt., kat.)

  • 1975 • Művelődési Központ, Balmazújváros • Béri-Balogh Ádám Múzeum [Bazsonyi Arannyal], Szekszárd

  • 1976 • Nagyközségi Könyvtár, Nyergesújfalu

  • 1977 • Általános Iskola [Bazsonyi Arannyal], Dömsöd • Kuznyeckij Moszt, Moszkva (gyűjt.)

  • 1978 • József Attila Színház [Bazsonyi Arannyal] • Művelődésii Otthon [Bazsonyi Arannyal, Blaskó Jánossal], Heves • Művelődési Ház, Kölesd • Csontváry Terem, Pécs

  • 1980 • Dorogi Galéria, Dorog

  • 1981 • Iskolai Galéria, Csepel

  • 1982 • Hatvani Galéria, Hatvan • Vármúzeum, Simontornya • Savoyai-kastély [Bazsonyi Arannyal, Tapaty Lászlóval], Ráckeve

  • 1983 • Vigadó Galéria, Budapest (gyűjt., kat.) • Városi Könyvtár, Győr • Hansági Múzeum, Kapuvár • Tömegszervezetek Háza, Nyergesújfalu

  • 1984 • Művészetek Háza [Bazsonyi Arannyal], Szekszárd • Művelődési Ház, Gyönk

  • 1985 • Kuny Domonkos Múzeum, Tata • Művelődési Ház [Bazsonyi Arannyal], Nagydorog

  • 1986 • Kisgaléria, Hercegszántó • Művelődési Ház, Bonyhád

  • 1987 • Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt., kat.) • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • Savoyai-kastély, Ráckeve

  • 1988 • Művelődési Ház, Vásárosnamény

  • 1989 • Festőterem, Sopron

  • 1990 • Rondella, Esztergom

  • 1991 • Csontváry Terem, Pécs • Kultúrház [Bazsonyi Arannyal], Dömsöd

  • 1993 • Tapolcai Galéria, Tapolca

  • 1995 • Neu Wulmstorf (A)

  • 1996 • Szolnoki Galéria, Szolnok

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1954-től országos tárlatok. 1957-től Vásárhelyi Őszi Tárlatok, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

  • 1957-1964 • Stúdió kiállítás

  • 1959-től Szegedi Nyári Tárlatok

  • 1960 • Róma

  • 1962 • XXXI. Velencei Biennálé, Velence

  • 1963 • Fiatal Művészek Biennáléja, Párizs

  • 1965 • Peking

  • 1976-1977 • Harminc győzelmes év, Moszkva, Prága, Szófia, Ulan Bator, Havanna

  • 1985 • Moszkva • Szcecin

  • 1986 • Ulan Bator • Phenjan.

Köztéri művei . 

  • Halászok (sgraffito, 1959, Oroszlány)

  • Párválasztás (freskó, 1961, Orosháza, házasságkötő t.)

  • Hétköznapok, ünnepnapok (freskó, 1967, Kiskunfélegyháza, Móra Ferenc Gimnázium)

  • Évszakok (szekkó, 1969, Vásárosnamény, Pártszékház)

  • Életút (szekkó, 1980, Gyönk, Általános Iskola)

  • Emlék gyermekkoromból (szekkó, 1998, Nyergesújfalu, Városháza).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Damjanich János Múzeum, Szolnok

  • Déri Múzeum, Debrecen

  • Dobó István Múzeum, Eger

  • Ermitázs, Szentpétervár

  • Sárospataki Képtár, Sárospatak

  • Kuny Domonkos Múzeum, Tata

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Modern Galerie, Drezda

  • Mátra Múzeum, Gyöngyös

  • Puskin Múzeum, Moszkva

  • Vízügyi Múzeum, Esztergom

  • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

  • Xantus János Múzeum, Győr

  • Wosinsky Mór Múzeum, Szekszárd.

Irodalom . 

  • Bolgár K.: (kat., bev. tan, Ernst Múzeum, Budapest, 1964)

  • D. Fehér Zs.: ~, Művészet, 1964/6.

  • Oelmacher A.: ~, in: A szocialista képzőművészet nyomában, Budapest, 1975

  • Losonci M.: ~, in: A Duna három festője, Ráckeve, 1980

  • Újvári B.: ~ festményei a Hatvani Galériában, Hevesi Szemle, 1982/2.

  • Tasnádi A.: (gyűjt., kat., bev. tan., Vigadó Galéria, Budapest, 1983)

  • Láncz S.: (kat., bev. tan., Kuny Domonkos Múzeum, Tata, 1985)

  • Kiss D.: (gyűjt. kat., bev. tan., Ernst Múzeum, Budapest, 1987)

  • Nagy I.: Valóságról szólni igazat. ~ festészetéről, Művészet, 1987/8.

  • Fecske A.: ~ (monogr.), Tatabánya, 1994

  • Tasnádi A.: Képírás és történelem. ~ pályaképe, in: Gondolatok a képtárban, Miskolc, 1966.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról