TROMBITÁS Tamás

#4877
szobrász, festő, (Budapest, 1952. március 21. - )

,

1972-1978: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Kádár György, Kokas Ignác, Blaski János. 1979-1980: Bcsabán, majd Budapesten, 1991-től Szentbékállán él. 1988-1996 között a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára. 1982-1984: Derkovits-ösztöndíj. Részt vett a velemi Textilművészeti Alkotóműhely, a dunaújvárosi Acélszobrász Alkotóműhely és a Győri Művésztelep munkájában. ~ a 80-as évek elejétől az absztrakt geometrikus térképzés elkötelezettje grafikában, festészetben, fémszobrászatban, fényplasztikában, az installációiban. Művészetének "leszármazási vonala" közvetlen a Kassák-féle képarchitektúráktól a 60-as évek végi magyar geometrikus neoavantgárdon át tart. A geometria és annak térbeli modulációi foglalkoztatják, a radikális geometrikusok ortodoxiája nélkül. Képein az egyszerű mértani idomok - hasábok, gúlák, kockák, kúpok - a főszereplők; ezek tér- és síkbeli kapcsolatait jeleníti meg. Ábrázolási eszközei minimálisak: az "üres" síkba helyezi el a formákat, egy-egy kontúr határozza meg az idomokat, mégis virtuális teret teremt. Festészeti szempontból "szegény" a megjelenített látvány, ha nagyon szigorúan tekintjük, lényege nem is festészeti, hanem egy térbeli viszonyrendszer. Ugyancsak a 80-as évek elejétől foglalkozik a neonnal, mint festői és térképző eszközzel. Fényinstallációk sorát készítette a 80-as évek derekán, természeti környezetben. A neon használata alapvetően városi (reklámfelirattól a belső téri diszkóvilágig), ő erdőn és mezőn állította fel geometrikus idomait neonból. Kapcsolódási pontja van a posztmodern ideákkal is: erőteljes vonzódása a misztikus, történeti, kultikus vagy szimbolikus helyszínekhez. 1986-os Fényinstallációja Velemben készült. A helyszín egy bronzkori régészeti ásatás. Az ősi bronzöntő műhely helyén, az erdőben egy 2×2 méteres neonnégyzetet függesztett fel. Három sík kapaszkodott össze: a valós természeti környezet (erdő, fák); a civilizációs eredetű, technikai objektum (lila neonnégyzet), s az ismereti, tudati réteg (a régészeti helyszín, a bronzkor emberének munkahelyét feltáró ásatási gödör a szabályos földrétegekkel). A neon szobor, ahol a geometriai test kontúrjait jelöli a fény, a 90-es években is tevékenységének egyik legfontosabb csomópontja. A 80-as évek második felétől tárgyainak zömét fém és neon kombinációjú szobrok alkotják. Esztergált, maratott hasábok, kúpok, körök; fém, műanyag, kő, vaspor, durva és megmunkált (csiszolt, polírozott felületek) szinte tetszőleges természetességgel kapcsolódnak egymáshoz. Úgy, hogy közben megmarad az az érzésünk, hogy a Bauhaus variábilis játékaival rokon tárgyakról van szó, melyeket szétszedhetünk, ezeregy új módon összerakhatunk. Ez az időszak szorosan kapcsolódik a műtörténet konstruktivista, szuprematista előzményeihez, de annál sokkal szabadabb, érzelmesebb. A mértani idomokat gyakorta helyezi, mintegy kontrasztként, amorf fémreszelék vagy szénporhalmok közepére, kombinálja fekete nylonfóliával, s ezzel feloldja a szögletes szobortestek rideg, természetenkívüli hatását. Mindezekhez folyamatosan társítja a fény elemét a neonidomok segítségével. A 90-es évektől figyelme a betű, az írásjel felé fordult. Stilizált, végtelenül leegyszerűsített aranybetű jelenik meg kubusain. Ezek a misztikus, titokzatos írásjelek - hieroglifák, azok kalligráfiája nélkül - nagy igyekezettel ugyan, de olvashatóak, szavakká állnak össze, miközben információtartalmuk a mű szempontjából nem fontos. Az információ, amit az írás jelez, szinte rejtjelezett, sokkal inkább vizuális közlést, mint tartalmi mondanivalót hordoz. A fény - neon -, a csillogás - az aranyfüstfelület - a spiritualitást jelképezi; míg a fémkockák, a vasreszelék a súlyos földit jelenítik meg. Ugyanez a téma, a sötét és csillogó ellentétpárja táblaképein is megformálódik. Ebben a művészi programban az egyik legjelentősebb az a nagyszabású installációja volt, amellyel az 1993-as Velencei Biennálé legjobb kiállításán, a La coesistenza dell' arte-n (A művészet együttélése) szerepelt. A négyzetre zárt aranybetű a szobrokon túl megjelenik a grafikákon és festményeken is, ~ mestere a műfajközi vándorállapotoknak, ráadásul szintetizáló alkat, így a különféle műformákat igen gyakran fogja össze installációszerűen, egységesen rendezve be a művek számára adott teret.

Mesterei . 

  • Kádár György, Kokas Ignác, Blaski János.

Egyéni kiállítások . 

  • 1979 • Jantyik Mátyás Múzeum [Ignácz Annával], Békés • Jókai Színház, Békéscsaba

  • 1981 • Stúdió Galéria, Budapest

  • 1983 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1985 • Budapest Galéria Szoborkertje, Budapest [Szöllőssy Enikővel] • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Ernst Múzeum, Budapest (kat.)

  • 1986 • Budapest Galéria Lajos u., Budapest (kat.) • Heves megyei Művelődési Központ, Eger • Galerie der Stadt Esslingen am Neckar, Esslingen

  • 1993 • Keksz és ostya, Fészek Galéria, Budapest • Festetics-kastély, Keszthely • Galerie Pedit, Innsbruck • Xantus János Múzeum, Győr

  • 1994 • Galerie Gaudens Pedit, Lienz (A)

  • 1996 • Fővárosi Képtár, Budapest (kat.)

  • 1998 • Gut Gasteil, Prigglitz [Klimó Károllyal] (A)

  • 1999 • European Investment Bank [Magdalena Jetelovával], Luxemburg • Városi Képtár, Győr • Rácz Galéria, Budapest

  • 2000 • Fészek Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1978 • Nyári Tárlat, Debrecen

  • 1979 • Alföldi Tárlat, Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba • Stúdió '79, Pécsi Galéria, Pécs • Plakát Biennálé, Lahti (FIN)

  • 1980 • Alföldi Tárlat, Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba • Stúdió '80, Műcsarnok, Budapest • Téli Tárlat, Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1981 • Levelezőlap, Józsefvárosi Galéria, Budapest • Építészet és képzőművészet, Miskolci Galéria, Miskolc • Acélszobrászat, Uitz Terem, Dunaújváros • Nyitás, Fészek Galéria, Budapest • Pesti Műhely, Pécsi Galéria, Pécs • Art Expo, Bari (OL) • Fiatal magyar grafika, vándorkiállítás (FIN) • Konstruktivista örökség, University of Toronto (CA)

  • 1982 • Tér és szín, Józsefvárosi Galéria, Budapest • Országos Nyári Tárlat, Műcsarnok, Budapest • Hagyomány I., Pataky Galéria, Budapest • Hagyomány II., Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Animáció és képzőművészet, Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét • Stúdió '82, Műcsarnok, Budapest • Mű és alkotóelemei [Bak Imrével, Fajó Jánossal], Józsefvárosi Galéria, Budapest • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Bilbao • 10 magyar művész, San Carlo G., Nápoly • Új törekvések a mai magyar grafikában, Zsolna, Brünn, Prága

  • 1983 • VIII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécsi Galéria, Pécs • Mai magyar grafika, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Acélszobrászat, Uitz Terem, Dunaújváros • Stúdió '83, Ernst Múzeum, Budapest • Szimpózionok eredményei I., Műcsarnok és Hungexpo, Budapest • A XIV. győri művésztelep kiállítása, Városi Könyvtár, Győr • Velemi Textilművészeti Alkotóműhely, Velem • A mai magyar kisplasztika, Nemzeti Könyvtár, Madrid • Gulbenkian Alapítvány, Lisszabon

  • 1984 • Kontaktus, Fészek Galéria, Budapest • IV. Esztergomi Fotóbiennálé, Vármúzeum, Esztergom • Szimpózionok eredményei II., Műcsarnok, Budapest • Stúdió '84, Hungexpo, Budapest

  • 1985 • Válogatás a Dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep anyagából (1974-84), Fészek Galéria, Budapest • Acélszobrászat '85, Uitz Terem, Dunaújváros • Stúdió '85, Ernst Múzeum, Budapest • Nürnbergi Ifjúsági Rajztriennálé, Nürnberg

  • 1986 • Fényévek, Künstlerhaus, Bécs • Digitart, Szépművészeti Múzeum, Budapest • 13 magyar művész, Taidekaskus Maltinranta, Tampere • Mágikus képek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Kortárs magyar kisplasztika, Toronto • 7. Nemzetközi Műv. Fesztivál, International Art Center, Kyoto

  • 1987 • Acélszobrászat, Uitz Terem, Dunaújváros • 50×70, Fészek Galéria, Budapest

  • 1988 • Szoborköztársaság, Messepalast, Bécs • Eleven textil, Műcsarnok, Budapest • Szoborköztársaság, Műcsarnok, Edinburgh, Southampton, Glasgow, London • Kép és tér, Pécsi Galéria, Pécs • Magyar festészet (1945-1988), Nemzeti Galéria, Prága • Pozsony • T. É. R., Pécsi Galéria, Pécs

  • 1990 • Kunstszene Budapest 1990 [Bak, Birkás, Nádler, Samu] Künstlerhaus, Salzburg • Triumph - A lakhatatlan, Charlottenborg, Koppenhága, Műcsarnok, Budapest • Architektonikus gondolkodás ma, Műcsarnok, Budapest • 13 magyar művész, Zacheta G. Varsó

  • 1991 • Metafora, Pécsi Galéria, Pécs • Metafora, Kennesaw, Atlanta, Georgia (USA) • Pozíciók (Magyar művészet a 90-es években) Künstlerwerkstatt Lothringerstraße, München • Zentripedal, Minoritenkirche, Krems-Stein (A) • 8×2 a 7. Trigonból, Künstlerhaus und Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz • Kortárs magyar művészet, Royal Hibernian Academy, Gallagher Gallery, Dublin • Kortárs magyar művészet, Art Museum Seoul Arts Center, Szöul

  • 1992 • Grenzenlos/Határok nélkül, Magyar Ház, Berlin • 8×2 Kelet és Nyugat (Trigon '91), Aargauer Kunsthaus, Aarau • Trigon '91, Manézs, Prága • Frontiera, Messepalast, Bolzano (CH) • Trigon '91, Specks Hof, Lipcse • Az idegen szép, Barcsay Terem, Budapest

  • 1993 • Art Frankfurt, Galerie Pedit • Galerie Pedit, Lienz (A) • Coesistenza dell'arte, 45. Velencei Biennálé, Velence

  • 1994 • Budapesti Art Expo '94, Hungexpo, Budapest • Dunaújváros Arts Festival, Dunaújváros • Nyomatok (Prints), Fészek Galéria, Budapest • Piranéző. Piranesi Budapesten, Szépművészeti Múzeum, Budapest • 80-as évek-Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest • Több mint tíz/More Than Ten, Ludwig Múzeum, Budapest

  • 1995 • Kortárs magyar művészet az Albertina Grafikai Gyűjteményben, Budapest Galéria, Budapest • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest • La nuova Europa/A new Europe, Zitelle, Velence

  • 1996 • Artaria Alapítvány kortárs művészeti kiállítása, Szépművészeti Múzeum, Budapest • Út a művészethez, Gut Gasteil, Prigglitz (A) • Mítosz Memória História, Fővárosi Képtár, Budapest

  • 1997 • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest

  • 1998 • Interactes 6., Magyar Akadémia, Róma • Magyar jelenlét, Zacheta G., Varsó • Magyar avantgárd a XX. században, Neue Galerie der Stadt Linz, Linz

  • 1999 • Fém jelzés/Metal signal, Műcsarnok, Budapest • Budapest-Berlin '99. A kilencvenes évek művészete Magyarországon, Akademic der Künste, Berlin

  • 2000 • Open 2000, Velence Lido • Művészettel az új évezredbe. Kortárs szoborkiállítás a Városligeti tavon, Budapest.

Köztéri művei . 

  • Napszobor (krómacél, 1987, Dunaújváros)

  • Fragmentek (Betűk), (légkorr acél, 1999, Luxemburg, Európai Befektetési Bank).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.

Irodalom . 

  • Sinkovits P.: Az avantgárd manierista értékei, (kat., Ernst Múzeum, 1985)

  • Fábián L.: A háromszög szentsége (kat., Budapest Galéria, 1986)

  • Fitz P.: Más közelítés (kat., Budapest Galéria, 1986)

  • Hegyi L.: Radical eclecticism. Hungarian art in the 80s and 90s (La coesistenza dell'arte, 1993)

  • Fitz P.: ~ (kat., Fővárosi Képtár, Budapest, 1996)

  • Parker, B.: Sculpture in the new Central Europe: Hungary, Sculpture Magazin, 1996/12.

  • Földényi F. L.: Párnaszobrok, Élet és Irodalom, 2000. január 6.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról