SZABÓ Zoltán

#4339
festő, (Budapest, 1929. február 5. - )

,

1948-1949: a Dési Huber Körben Gráber Margit tanítványa. 1951-1958: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Fónyi Géza, Barcsay Jenő, Domanovszky Endre, Gráber Margit, Raykai György. 1960, 1963: Stúdió-pályázat, I. díj. 1960-1963: Derkovits-ösztöndíj; 1968: Munkácsy-díj; 1971: az Új Művek (Műcsarnok) nívódíja; 1977: érdemes művész; 1978, 1983-1984: Szakszervezetek Országos Tanácsa-ösztöndíj; 1981, 1984: szolnoki Képzőművészeti Triennálé, I. díj; 1985: a 40 alkotó év fődíja, Műcsarnok, Budapest; 1996: 43. Vásárhelyi Őszi Tárlat Tornyai plakett, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely; 2001: Angyalföld díszpolgára. A 1966-1968 között a Kilencek csoport tagja volt. Tanulmányúton járt Bulgáriában, Olaszországban és Németországban. Festői stílusát tömör, konstruktív formaadás, a kép tapasztalati elemeinek öntörvényű, mértanias szellemű összefoglalása, az ábrázolt témák monumentális szemlélete jellemzi. A kompozíciók monumentalitása ~ belső habitusából, energikus lényéből fakad, ill. abból a dinamikus szemléletmódból, amellyel a világot figyeli. Problematikáit a közösséget átfogó gondok és eszmék vizuális megjelenítése szabja meg. Művészi célja az önmaga létét megérteni és igazolni szándékozó ember küzdelmeinek kifejezése, valamint annak megmutatása, hogy a küzdelem és a munka eredményei miként formálják az életet, a jellemet. Bizonyos lényeginek érzett témákhoz rendszeresen visszatér, finomítja őket, egyre magasabb szinten láttatva vagy éppen aktualizálva tartalmiságukat. Ilyen folyamatosan visszatérő téma festészetében a forradalom, az öntudatra ébredés (Forradalom, 1975), ilyen az ember küzdelmeit és kudarcait összefoglaló igénnyel megjelenítő Golgota-motívum (Vietnami Golgota, 1969), ilyen az anyaság és a béke teremtette rend (Anya gyermekkel, Anyám, 1966), s ilyen az ipari civilizáció fejlődésével együtt alakuló munkás lelki és fizikai képmása (Kaszások, Magvető, 1976; Kubikusok, 1986). Előszeretettel önti mondanivalóit pszichológiai érzékenységű arcmásokba (Önarckép, Proletár Madonna, 1967; Apám, 1970). Újabban lírai témák foglalkoztatják, nyomatékosabban fordul az élet érzéki örömei felé, amit csendéletek, tájképek (Velence, Köveskáli táj, 1982) és szénnel rajzolt aktok pompás sorozata (Fekvő akt, 1977; Festő és múzsa, 1982) bizonyít. A látványélményekhez való hangsúlyos visszatérés felszabadította festői energiáit, a korábbi rajzos modort változatos és tüzes színvilág, a koloritban rejlő érzelmi hatások kiaknázása váltotta fel.

Mesterei . 

  • Fónyi Géza, Barcsay Jenő, Domanovszky Endre, Gráber Margit, Raykai György.

Egyéni kiállítások . 

  • 1970 • Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt. kat.) • Műcsarnok, Győr • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

  • 1971 • Művelődési Központ, Tata • Tisztiklub, Budapest

  • 1976 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt. kat.) • Észt Művészeti Intézet, Tallinn • Megyei Művelődési Központ, Kecskemét • Móra Ferenc Múzeum Képtára, Szeged • Madách Művelődési Központ, Vác

  • 1977 • Szolnoki Galéria, Szolnok (gyűjt. kat.) • Műcsarnok, Győr

  • 1983 • Tihany (gyűjt. kat.) • Hevesi Sándor Művelődési központ, Nagykanizsa

  • 1984 • Georg von Almsick Galerie, Gronauepe (Német Szövetségi Köztársaság) • Iskolai Galéria, Csepel

  • 1987 • Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt. kat.) • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • Városi Kiállítóterem, Kazincbarcika

  • 1988 • Tornyai János Múzeum Hódmezővásárhely • Kaesz Gy., Szakmunkásképző Intézet, Budapest • Dózsa Művelődési Központ • Csepel Galéria, Budapest

  • 1993 • Szegfű Klub

  • 1994, Körmendi Galéria, Budapest

  • 1995 • Georg von Almsick G., Gronauepe • MHB

  • 1997 • Kastélygaléria, Szirák • Városi Kiállítóterem, Hajdúszoboszló • Lord Major Galéria, Budapest

  • 1998 • Szegfű Klub, Budapest

  • 1999 • Szolnoki Galéria, Szolnok (gyűjt. kat.)

  • 2000 • Vigadó Galéria, Budapest • Újlipótvárosi Klubgaléria, Budapest • Georg von Almsick G., Gronauepe.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1961 • Ifjúsági Biennálé, Párizs

  • 1966 • Kilencek, Műcsarnok, Budapest

  • 1976 • Palazzo Reale, Milánó

  • 1985 • Magyar Gobelin 1945-1985

  • 1992 • Isolda Galerie, Wiesbaden • Hamburg.

Köztéri művei . 

  • Zenélő lányok (sgraffito, 1960, Regöly, Művelődési Ház)

  • Gyümölcsszedők (sgraffito, 1965, Sátoraljaújhely, Hősök tere)

  • Sport (sgraffito, 1970, Jánoshalma, Sportkombinát)

  • Zene (márványmozaik, 1972, Bácsalmás, Művelődési Ház)

  • Gyümölcsszedők (gobelin, 1972, Budapesti Történeti Múzeum)

  • Nők gyermekekkel (gobelin, 1974, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria)

  • Család (sgraffito, 1975, Tiszaeszlár, Művelődési Ház)

  • Szüretelő lányok (kerámiamozaik, 1978, Nagykőrös, Konzervgyár)

  • Zenélő lányok (sgraffito, 1984, Borsodnádasd, Művelődési Ház)

  • Anyák gyerekekkel (muránói mozaik, 1985, Baja, Pártszékház).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Damjanich János Múzeum, Szolnok

  • Déri Múzeum, Debrecen

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Kuny Domonkos Múzeum, Tata

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba

  • Nemzeti Galéria, Szófia

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • Szolnoki Galéria, Szolnok

  • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

  • Városi Múzeum, Banja Luka

  • Városi Múzeum, Skopje.

Irodalom . 

  • Haulisch L.: ~, Művészet, 1963/9.

  • Perneczky G.: Csoportok és művészek, Élet és Irodalom, 1968. október

  • Setti C. I.: ~, Scena Illustrata, 1973/4.

  • Egri M.: ~, Művészet, 1974/?

  • Aradi N.: ~ kiállítása a Műcsarnokban, Kritika, 1976/9.

  • Vadas J.: Izmos madonnák, Élet és Irodalom, 1976. május 15.

  • Egri M.: ~, Mai Magyar Művészet, 1978

  • Acsai J.: Legszívesebben az eget festeném meg. Beszélgetés ~nal, Művészet, 1958/2.

  • Acsai J.: Spekulációk nélkül, Művészet, 1988/3.

  • Egri M.: Szénnel festett képek, Magyar Művészeti Fórum, 1991/1.

  • Tasnádi A.: Festő a változó világban, in: Gondolatok a képtárban, Miskolc, 1996.

Filmek . 

  • Kolonits I. (rendező): Arcképek ötféleképpen, MAFILM, 1971

  • Soós Á. (rendező): A "Szabci", TV-portréfilm, 1987.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról