SCHRAMMEL Imre

#4053
keramikus, (Szombathely, 1933. október 29. - )

,

1952-1957: Magyar Iparművészeti Főiskola, mesterei: Borsos Miklós, Gádor István. 1966: Munkácsy-díj; 1970: II. Országos Kerámia Biennálé I. díja; 1974: Faenzai Kerámiabiennálé aranyérme; 1971, 1984: Faenzai Kerámiabiennálé nagydíja; 1972: Vallauris-i Biennálé II. díja; 1973: AIC-ezüstérem, Calgary; 1980: VI. Országos Kerámia Biennálé I. díja; 1982: Janus Pannonius-díj; 1983: Bayerischer Staatspreis; 1987: 2. Faenzai Quadriennálé, az Európa Parlament elnökének díja; érdemes művész; 1988: Gualdo Tadino, aranyérem; 1990: Gualdo Tadino I. díj; a Művészeti Alap díja; 1991: Kossuth-díj. 1970-től a Nemzetközi Kerámia Akadémia tagja, 1981-ben vezetőségi tagja, 1986-ban alelnöke. 1958-tól a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára; egyetemi tanár (1990). 1993-1999 között a Magyar Iparművészeti Főiskola rektora. A pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem tanára, a Pécsi Képzőművészeti Mesteriskola tanára, a Művészeti Egyetemek Rektori Székének elnöke (1997); vendégtanár: Haystak Mountain School of Crafts, USA (1983), Art Didacta, Innsbruck (1987-88), Banff Centre, Kanada (1987), Europäische Akademie, Trier (1988), University of Haifa (1989). A 60-as években természeti formákból - lopótök, csepp stb. - porcelánedényeket tervez, keresi a porcelánedény, dísztárgy formai megújításának lehetőségeit. 1969-ben megszervezi az első siklósi kerámiaszimpóziumot, ezzel megalapítja a magyar szimpóziummozgalmat, amely a nemzetközi művészcsere révén a korszerű művészeti áramlatok megismerésének hosszú ideig egyedüli fóruma. A 60-as évek végétől kutatja az elemi erők, a természeti törvények hatását az agyagra. A samottos agyagot fémekkel keveri, 1200-1400 fok fölött égeti ki, és az égetés közben kiolvadó fémek színezik szürkére, barnára a mázatlan, durva felületeket. Belső energiáktól duzzadó, meghasadó gömbformákat, egymásra torlódó földrétegek mozgását idéző kerámiaplasztikákat készít, amelyekre 1971-ben a faenzai Kerámiabiennálé nagydíját kapta. E korszakának fő műve a váci Művelődési Ház 1976-os hatalmas samottreliefje. A 70-es évek közepétől folytatja porcelánkísérleteit: porcelánhasábokat égetés előtt fémszállal meghasít vagy lövéssel deformál. A még puha porcelánba vágó fémszál, csapódó lövedék, szétnyíló, kibomló formákat produkál. A mulandóság dimenzióit kutatja 1977-től készített madárlenyomatain: halott madarakat samottos agyagban, kb. 1200 fokon kiéget. A csontváz ugyan megmarad, de a testnek csak lenyomatát őrzi meg a samott. A 80-as évek elején üreges belsejű agyagfigurákat mintáz, amelyeket puha állapotban ütéssel, hajlítással, összenyomással deformál: kutatja, hogyan viselkedik az üreges agyagfigura a különböző erők hatására. Krisztus-testet, Willendorfi Vénuszt, Köpönyeges Madonnát, Minótauruszt, férfi és női aktot mintáz, s az összenyomással groteszk és esendő régészeti leletként hatnak. 1995-1998 között újabb alkotói korszak következik, egy velencei karnevál élményéből megszületett a herendi porcelángyárban a Karnevál-sorozat: maszkos figurák fantasztikus kavalkádja, ahol a Varázsló, a Minótaurusz, a Bohóc, a Hölgyek ruháján, testén, arcán Herend régi mintakincse szürreális virágokat hajt. ~ nyers, nagy erejű, természetelvű kerámiaszobrászata érinti korábban a nonfiguratív, majd a figurális-posztmodern áramlatokat, de lényegében ezektől független, öntörvényű és különös maradt. Nemcsak műveivel, de elméleti, szimpóziumvezetői munkásságával, technikai találmányaival is egyik megújítója az ezredvég magyar kerámiaművészetének.

Mesterei . 

  • Borsos Miklós, Gádor István.

Egyéni kiállítások . 

  • 1968 • Újpesti Minig.

  • 1969 • Ernst Múzeum, Budapest

  • 1974 • Műcsarnok, Budapest

  • 1975 • Lans M., Jönköping

  • 1976 • Hetjens Museum, Düsseldorf

  • 1977 • Jahrhunderthalle, Frankfurt

  • 1978 • Kunstkammer Köster, Mönchengladbach

  • 1979 • Magyar Intézet, Varsó

  • 1981 • Galerie G. Heidrich, Köln • Galerie De Witte Voet, Amszterdam

  • 1982 • Pécsi Galéria, Pécs

  • 1984 • Kulturális Központ, Zalaegerszeg, Galerie Schneider, Freiburg

  • 1986 • Magyar Intézet, Prága

  • 1987 • Pécsi Kisgaléria, Pécs

  • 1989 • Galerie Böwig, Hannover

  • 1990 • Műcsarnok, Budapest • Miskolci Galéria, Miskolc • Galerie "L", Hamburg

  • 1991 • Magyar Kultúrintézet, Berlin • Galerie "B 15", München

  • 1992 • Westerwald Museum, Höhr-Grenzhausen

  • 1992, 1998 • Galerie am Roten Turm, Sommerhausen

  • 1993, 1997 • Parti Galéria, Pécs

  • 1994 • Szombathelyi Képtár, Szombathely • Magyar Kultúra Háza, Bukarest • Museum of Arts, Taipei • Galerie Vromans, Amszterdam • Stadtmuseum, Gmunden • Galerie M. Heller, Heidelberg • Galerie H. Schneider, Zürich-Horgen • Galerie am Stadtmauer, Villach • Galerie Knyrin, Regensburg

  • 1996 • Városi Galéria, Vasvár

  • 1997 • Mester Galéria, Budapest

  • 1998 • Tölgyfa Galéria, Budapest

  • 1999 • Iparművészeti Múzeum, Budapest.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1971 • "Prizma 13", Műcsarnok, Budapest

  • 1977 • A Londoni Csoport vendégeként, Jahrhunderthalle, Frankfurt

  • 1981 • Kecskemét Group, Hennstedt-Syke • Galerie La Main, Brüsszel • Centrum voor Kunsten Kultur, Gent

  • 1983 • Kecskemét Group, Kunstnerforbundet, Osló • Keramikstudio, Bécs

  • 1985 • Ceramics Today, Brockton Museum, Boston

  • 1988 • Form und Glasur, Jahrhunderthalle, Frankfurt

  • 1989 • 1956/301 • Pályázat az 1956-os forradalom vértanúinak emlékművére, Budapest Galéria, Budapest

  • 1990 • Siklósi Nemzetközi Kerámia Szimpózium

  • 1991 • Kecskemét Group, La Galerie D'Art Stewart Hall, Montreal • Terre dall'Est, Palazzo Agostinelli, Bassano del Grappa

  • 1992 • East European Ceramics, Philadelphia • AIC-kiállítás, Isztambul • Magyar Kulturális Fesztivál, Japán • Terra Csoport, Galerie Ceramic Arts, Bécs

  • 1993 • I. B. d'Art Decoratif, Párizs • Torzó, Déryné Galéria, Miskolc

  • 1994 • Terra Csoport, Budapest Galéria, Budapest • AIC Nemzetközi kiállítás, Prága • Terra Csoport, Pozsony • Sculpturen aus Ton, Galerie Tutes, Luxemburg

  • 1996 • Terra Csoport, Weil am Rhein • Nemzetközi Kerámia Kiállítás, Szöul • AIC Kerámia Világkiállítás, Karatsu (JP) • Kecskeméti Kerámiastúdió, Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1997 • Írás az agyagban • a Terra Csoport kiállítása, Újpest Galéria, Budapest • Terra Csoport, Hochneukirchen

  • 1998 • Frankfurter Messe

  • 2001 • Ipar-Művészet. Millenniumi iparművészeti kiállítás, Műcsarnok.

Köztéri művei . 

  • dekoratív kerámia burkolat (1965, Budapest, XII. ker., Maros u. 16/a)

  • terrakotta relief (1966, Budapest, Közlekedési Múzeum)

  • kerámia dombormű (1966, Budapest, Közlekedési Múzeum)

  • Madár és hal (kerámia kútplasztika, 1967, Szolnok, MSZMP Megyei Bizottság székház)

  • kerámia dombormű (1968, Budapesti Történeti Múzeum, 1976-ban lebontották)

  • beton körplasztika (1969, Sopron, AFIT)

  • körplasztika (zsaluzott beton, 1970, Sopron, AFIT főbejárat)

  • samott relief (1976, Vác, Madách Művelődési Központ)

  • kerámia dombormű (1977, Balassagyarmat, Gyermekotthon)

  • kerámia murália (1978, Balassagyarmat, Csecsemőotthon, előcsarnok fala)

  • beton plasztika (1980, Zalaegerszeg, Kilián György Általános Iskola)

  • samott dombormű (1982, Hegyeshalom, határátkelőhely, vámcsarnok)

  • samott faliképek (1983, Balatonföldvár, KPM Oktatási épület)

  • kerámia dombormű (1984, Győr, Magyar Vagon- és Gépgyár Vendégház uszodája)

  • kerámia dombormű (1985, Edelény, Ifjúsági Ház)

  • pirogránit dombormű (1986, Pécs, Nemzeti Színház)

  • kerámiahomlokzat (1987, Vidám Park, Elvarázsolt kastély)

  • A II. világháború áldozatainak emlékműve (1994, Vasvár, Március 15. tér parkja)

  • kerámia dombormű (1995, Miskolc, Nemzeti Színház).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Ariana M., Genf

  • Herman Ottó Múzeum, Miskolc

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kerámia Múzeum, Karatsu

  • Konstfack M., Oslo

  • Kunstmuseum, Karlsruhe

  • Museum of Ceramics, Szöul

  • Museum of Taipei

  • Santori M., Tokió

  • Victoria and Albert Museum, London

  • Westerwald Museum, Höhr-Grenzhausen.

Irodalom . 

  • Perneczky G.: Baranyai szimpozion, Élet és Irodalom, 1970. június 6.

  • Szinyei Merse A.: ~ keramikusművészről, Kortárs, 1970/5.

  • Passuth K.: Nagydíj Faenzában, Magyarország, 1971. október 24.

  • Franks, T.: International Exhibition, Ceramic Review, 1972. január-február

  • Donnhauser, P.: Ceramics in England, Craft Horizons, 1972/10.

  • Klinge, E.: Keramik aus 8000 Jahren: ~ Sculpturen (kat., Hetjens M., 1976)

  • Hyman, S.: ~, Ceramic Monthly, 1976/12.

  • Láncz S.: ~, Budapest, 1978

  • Kuch, E.: Clay and Bullets, Ceramic Monthly, 1979/9.

  • Wilck, M.: Beszélgetés ~vel, The Studio Potter, 1980/1.

  • Davison, D.: ~, The Studio Potter, 1980/1.

  • Walgrave, J.: Hoog keramikbezoek, De Standard, 1982/4.

  • Carré, A.: Terres, La Revue de la Céramique, 1982/2.

  • Csenkey É.: A kemenceépítő szimpozionokról, Művészet, 1982/2.

  • Vigna, M.: ~, 1982

  • Walgrave, J.: Apropos de Schrammel, Artartisanat, 1982/5.

  • Lewenstein, E.: Impression of Life: ~, Ceramics Review, 1983/5-6.

  • Lane, P.: ~, Cerámice, 1983/15.

  • Constructing from the Inside, The Studio Potter, 1987/12.

  • Dvorszky H.: ~, Műterem, 1989

  • Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar művészet közelmúltjából, Szombathely, 1992

  • Fekete Gy.: Székfoglaló, Kráter, 1992

  • Fekete Gy.: Ezredvégi tűnődések, Kairosz, 1997.

Film . 

  • ~, ismeretterjesztő rövidfilm, Budapest Filmstúdió, rend.: György I.

  • Kernács G.-B. Farkas T.: A TV Galériája, MTV, 1974.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról