SCHÖFFER Miklós

#4049
szobrász, (Kalocsa, 1912. szeptember 6. - Párizs, 1992. január 8.)

,

Budapesten szerzett jogi doktorátust, majd a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult. Tanulmányait megszakította, 1936-ban Párizsba utazott, és beiratkozott Sabatté műtermébe a párizsi Nemzeti Képzőművészeti Főiskolán. Festményeivel 1937-ben részt vett az Őszi Szalon és a Tuilerie Szalon kiállításain, 1938-ban pedig a Függetlenek Szalonján. Barátságba került Emile Bernarddal, aki dr. Gachet házában megmutatta neki Van Gogh képeit. 1942-1945 között, a német megszállás alatt Auvergne-ben talált menedéket. 1947-ben kezdődött szürrealista korszaka. Barátaival hetente találkozott Atlan műtermében. 1948-ban részt vett a Salon des Réalités Nouvelles kiállításán. Norbert Wiener könyvének, a Cybernétique et Société- nek 1949-ben történt elolvasása után alapvető változás következett be alkotói munkájában. Felhagyott a festéssel és szobrászattal kezdett foglalkozni. 1950-ben Henri Perlstein mérnök közreműködésével és André Bloc anyagi támogatásával készített egy Térdinamikus elektromos órát. 1951-ben részt vett a Salon de la Jeune Sculpture kiállításán, és a Musée d'Art Moderne udvarán bemutatta Térdinamika 11. c. művét. 1953-ban építészeti terveit a Sorbonne-on rendezett, VIIIe Congres International des Géometres kiállításon mutatta be. Az első kibernetikusan programozott, hanghatásokat keltő térdinamikus szobra, amely 50 méter magas, a párizsi Közmunkák kiállításra (1954) készült, a Saint-Cloud-i parkban mutatták be Jacques Bureau mérnök és Pierre Henry zeneszerző közreműködésével. Előadást tartott a Sorbonne-on a térdinamika elméletéről, és megjelent első könyve, a Le Spatiodynamisme. Részt vett az első Absztrakt Szobrászati kiállításon a Denise René Galériában. 1956-ban került sor az első kibernetikus szobor, a CYSP 1 [Philips] létrehozására és bemutatójára a Költészet éjszakája c. műsorban, a Sarah Bernhardt Színházban. Ebben az évben Marseille-ben, a Le Corbusier tervezte La Cité Radieuse épületének tetőteraszán mutatták be a CYSP 1. és balett - Maurice Béjart-ral közös produkcióját. 1957-ben mutatta be a Maison á Cloisons Invisibles megvalósított terveit a Philips és Saint Gobain közreműködésével. Láthatalan válaszfalakkal teremtett különböző belső tereket a hő, a fény, a szín és a különböző hanghatások szétválasztására - együttesére. Továbbfejlesztette a térdinamika elméletét, és bemutatta a Salon de Réalités Nouvelles-en és a zágrábi Gradska Galerija Suvremene Umietnosti kiállításán. 1957-ben Kísérleti Térdinamikai bemutatót tartott a Théâtre d'Evreux-ben és a Grand Central Station-ban New Yorkban. 1958-ban kifejlesztette az Idődinamika elméletét, és a következő évben létrehozta a MUSISCOPE-ot J. Leroux mérnökkel és a Philips Társasággal. Két Fénydinamikus szobrot mutatott be - mozgó, színes fényvetítőkkel - a Musée d'Art Moderne-ben Párizsban. Létrejött Pierre Dumayet első műsora "Közvetlenül ~ Mutermébol..." 1960-ban alkotta meg a Mikroidőt, majd a Luminoscope 1-et. 1961-ben hozta létre a Reliefs Sériels műveket, és a Musiscope bemutatójára is sor került a Théâtre de France-ban Pierre Jansen művének bemutatójával együtt, vezényelt Pierre Boulez. Megépítették 56 méteres, forgó, világító, zenélő Térdinamikus, kibernetikus fénytornyát Liege-ben, a Kongresszusi Palota előtt (B). 1962-ben létrehozta és a Musée d'Art Décoratif "L' Objet" kiállításán bemutatta a Mur Lumiere c. művet; részt vett C. Lelouch Le propre de l'homme c. filmjében. Térdinamikai műveit a Réalités Nouvelles-en állította ki. 1963-ban bemutatta az épülő új negyed, a La Défense számára tervezett 324 méteres párizsi fénytorony makettjét, a Tour Lumiere Cybernetique de La Défense-t. Kísérleti fénydinamikus bemutatót tartott a Théâtre de la Cité-ben. 1965-ben megalapította a GIAP (Group International d'Architecture Prospective) építészcsoportot Yona Friedman, Walter Jonas, Paul Maymont, Georges Patrix, Michel Ragon és Ionel Schein részvételével. Kiadták a Les Visionnaire d'Architecture c. kötetet; első kiállításukat New Yorkban rendezték. Elkészült a PRIZMA, amelyet Párizsban mutatott be. 1966-ban megnyílt Voom-Voom Saint Tropez-ban az első térdinamikus lemeztár. 1968-ban elnyerte a XXXIV. Velencei Biennálé nagydíját, megkapta a Becsületrend lovagi kitüntetést. A Hamburgi Operában Les Globolinks címmel fénydinamikus előadást tartottak (Gian Carlo Menotti és Alwin Nikolais koreográfiájával). A Philips közreműködésével elindul a Lumino-sorozat. 1969-ben a római és a párizsi Modern Művészeti Múzeumban állított ki, Tokióban a YEAA kiállításán, majd Norvégiában mutatott be egy prizmát. Minieffets és Minisculptures művekkel szerepelt a párizsi Denise René Galériában, a Musée d'Art Moderne előtti utcaszakaszon audiovizuális bemutatót tartott. Ebben az évben az École Nationale Superieure des Beaux-Arts de Paris építészeti karának előadója volt. 1970-ben az osakai világkiállításon mutatta be a párizsi Kibernetikus Fénytorony 12 méteres makettjét. A nagy Prizmát a Howard Galleryben és az Oxfordi Múzeumban is kiállította. 1971-ben Tel-Avivban, a Modern Művészeti Múzeumban állított ki egy Prizmát. 1972-ben megkapta a Becsületrend Tiszti Fokozatát. 1973-ban Milánó utcáin bemutatta az első autószobrot (SCAM 1.). KYLDEX 1. címmel kísérleti kibernetikus előadás a hamburgi operában (zene: Pierre Henry, koreográfia: Alwin Nikolais). 1974-ben részt vett a New York-i Opencircuit Symposiumon és művészeti konferenciákon Athénban. Megalkotta és bemutatta a Varetra műveket, valamint a párizsi Vásárcsarnok átépítési terveit. San Franciscóban az Embarcadero Centerben felállított egy 20 méteres térdinamikus szobrot, a Chronos egyik változatát, a párizsi Sorbonne kápolnában pedig egy nagy prizmát. 1976-ban felkérést kapott a Tíz évszázad magyar művészete c. kiállításra. Négy szeriográfiát készített a Cabinet des Estampes gyűjtemény részére. Megkapta az AIAP kitüntetését; előadást tartott a Sorbonne Kibernetikai Társaság előtt. 1977-ben elkészült a MURLUX 1., az első fénydinamikus szőnyeg, áttetsző műanyag csövekből szőve. Bonnban felállították a Chronos 15., Saint-Jacques de Metz-ben pedig a Chronos 10. szobrot. Ebben az évben utazott először Magyarországra. 1978-ban létrehozta a Téléluminoscope 2. c. művét, majd a Soleil (Nap) programozott, napelemekkel működő alkotását. 1979-ben létrehozta a Delta szobrokat, megalkotta a Naptornyokat (Tours-Soleil). 1980-ban Münchenben felállították Chronos 10. B szobrát (16 m), Párizsban a Szabadtéri Szoborpark Tino Rossi kertjében a Chronos 10.-et. Kalocsán Dargay Lajos közreműködésével megnyílt a ~ Múzeum. 1981-ben Graphilux kísérleti pedagógiai kísérletsorozat indult Kalocsán magyar óvodákban, iskolákban. ~ zenei kutatásokat végzett az IRCAM Számítógépes Hangstruktúra Kutatások programjában. 1982-ben beválasztották a Francia Akadémia Szépművészeti Tagozatába, Magyarországon megkapta a Magyar Népköztársaság Zászlórendjének bronz fokozatát. Megalkotta a Billenő szobrokat. Kalocsán felállították a 24 méteres Chronos 8. kibernetikus fénytornyot. 1983-ban külön termet kapott a párizsi Electra Nemzetközi Kiállításon. Ebben az évben alkotta a Hydrothermochronos műveit (víz, tűz és lézer). A Szépművészeti Múzeumban felállították a nagy Prizmát a Chronos 5. szoborral. Közzétette az IRCAM-ban végzett kutatásainak eredményeit. Műtermét bizonyos napokon megnyitották a közönség számára. Megkapta a Becsületrend Tiszti Fokozatát. 1984-ben Kalocsán megrendezték az Első Nemzetközi Schöffer Szemináriumot (Új Technológiák a Kortárs Művészeti Kutatásokban). 1985-ben megalkotta a Percussonor és Soleolson szobrokat, elkészült a Heliocephalochronos szobrok terveivel. Kalocsán megrendezték a Második Nemzetközi Schöffer Szemináriumot (Számítógép és Költészet, a Párizsi Magyar Műhely közreműködésével). Betegsége folytán 1986-tól balkezes grafikai technikákkal kísérletezett (Choreographiques). Az International Society for the Arts, Science and Technology Leonardo-díját kapta meg. 1987-ben és 1988-ban az USA-ban állította ki a CYSP 1-et. 1988-ban 40 méteres, Lyoneon c. művét felállították egy lyoni metróállomás előtt, a place d'Arsonval-on, és a 27 m-es Tour d'Ain-t az A40-es az A42-es autópályák találkozásánál. 1988-ban Macintosh számítógéppel új grafikai kutatásokba kezdett (Ordigraphics). 1989-ben megkapta a Becsületrend parancsnoki fokozatát. ~ műveit halála után is számos kiállításon bemutatták (pl: 1994: Centre Noroit, Arras; Pompidou Központ, Párizs; München; 1996: Párizs; Tokió stb.). 1996-ban kiállították LUX 10. szobrát a Kiyoharu Shirakaba Múzeumban, majd a Modern Művészeti Múzeumban Tokióban. Ekkor készült el az első web-site ~ művészetéről (Patrick Malan és Eléonore Schöffer munkája). 1998-ban restaurálták a Liege-i Kibernetikus Fénytornyot, és a belga Nemzeti Kulturális Örökség részévé nyilvánították. Párizsban megtartotta első ülését a Nemzetközi Schöffer Tiszteleti Társaság.

Egyéni kiállítások . 

  • 1947, 1948 • Galerie Breteau, Párizs

  • 1950 • Galerie des Deux-Iles, Párizs

  • 1952 • Galerie Mai, Párizs • Galerie des Beaux Arts

  • 1953 • Galerie Colette Allendy

  • 1958 • Galerie Denise René, Párizs

  • 1960 • Institute of Contemporary Arts, London

  • 1961 • Palais des Beaux Arts de Bruxelles

  • 1962 • Galerie Breteau, Párizs • Galerie des Deux-Iles

  • 1963 • Musée des Arts Décoratifs, Pavillon de Marsan, Párizs (gyűjt.)

  • 1964 • Stedelijk M., Amszterdam • Eindhoven • Tel-Aviv

  • 1965 • SIGMA, Bordeaux • Jewish Museum, New York [Jean Tinguely-vel]

  • 1966 • Galerie of Modern Art, Washington [Jean Tinguely-vel] • Walker Art Center, Minneapolis [Jean Tinguely-vel] • Carnegie Institute, Pittsburgh [Jean Tinguely-vel] • Contemporary Art Council of the Seattle Art Museum (USA) [Jean Tinguely-vel]

  • 1968 • Gallery Waddel, New York • Kunsthalle, Düsseldorf • Farnese Stúdió, Róma

  • 1970 • Denise René Galerie, Párizs • Krefeld (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1972 • Gallery D. René, New York • Neuchâteli Egyetem (CH)

  • 1973 • M. d'Aarau (CH) • Centre Industria Montedison, Milánó

  • 1974 • G. Arte, Caracas • Modern Művészeti Múzeum, Párizs (gyűjt.) • Galerie Denise René, Párizs

  • 1976 • Műcsarnok, Budapest

  • 1982 • Galerie Artcurial, Párizs • Műcsarnok, Budapest

  • 1989 • Magyar Intézet, Párizs

  • 1993 • N. Schöffer és J. Tinguely, Galerie Denise René, Párizs

  • 1994 • Idéospher de N. Schöffer, Amiens • Beauvais • Laon • Retrospektív kiállítás, München

  • 1998 • Figurativitástól a kibernetikáig, Pont Neuf Társaság, Párizs.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1946 • Exposition Internationale de l'UNESCO, Párizs

  • 1947 • Peintres, sculpteurs et graveurs hongrois de l'École de Paris, Galerie de Bussy, Párizs • Salon des Réalités Nouvelles

  • 1948 • La Rose des Vents, Galerie des Deus-Iles, Párizs

  • 1951 • Salon de la Jeun Sculpture

  • 1953 • Quatre et Quatre

  • 1954, 1956 • Absztrakt Szobrászati Kiállítás, Denise René Galerie, Párizs

  • 1957 • Salon des Réalités Nouvelles • Gradska G. Suvremene Umietnosti, Zágráb

  • 1958 • A XXI. század művészete [Palais des Expositions/Charleroi], Denise René Galerie, Párizs • Szobrászat, Galerie Claude Bernard, Párizs • Fiatal szobrászok és festők, Rodin Múzeum, Párizs • Kortárs francia szobrászat, Rodin Múzeum, Párizs

  • 1959 • Fiatal szobrászok szalonja • 5. Szabadtéri Szobrászati Biennálé, Anvers (FR) • Leverkuseni Múzeum, Leverkusen • 53. Congres International des Chrysanthemistes, Rouen • Documenta 2, Kassel

  • 1961 • Rhodesiai Nemzeti Galéria, Salisbury • 6. Sao Pauloi Biennálé (BR)

  • 1962 • Artist et Objets, Musée des Arts Décoratifs, Párizs

  • 1964 • Documenta 3, Museum Fridericianum, Kassel • Tíz év festészete és szobrászata, Tate Gallery, London

  • 1966 • Fény és Mozgás, Musée d'Art Moderne, Párizs • GIAP-kiállítás, Galerie Arnaud, Párizs

  • 1967 • Carnegie International, Pittsburgh • La Luce, G. l'Obelisco, Róma

  • 1970 • A Mendoza Alapítvány kiállítása, Caracas • XX. századi magyar származású művészek külföldön, Műcsarnok, Budapest

  • 1971 • IV. Kortárs Szobrászat Kiállítás, Rodin Múzeum, Párizs • Művészet és Tudomány, Tel-Aviv

  • 1972 • Művészet és Ipari Technológiák, Vitry-sur-Seine

  • 1976 • Kunst Licht in der malerei, München • Művészet és Tudomány, Ville de Gentilly (FR) • Tárgyak a városban, Luxemburg • Öt évszázad szőnyegei, Musée Beauvais (FR)

  • 1977 • VIII. Nemzetközi Textil Biennálé, Lausanne • Építészeti Kiállítás, Bonn

  • 1978 • Építészeti Dokumentációs Kiállítás, Chatou (FR)

  • 1979 • Présence Paris-Budapest, Orangerie des Jardins du Luxembourg, Párizs

  • 1981 • The 2nd Henry Moore Grand Prize, Hakone Open-Air Museum (JP)

  • 1982 • Tisztelet a szülőföldnek Műcsarnok, Budapest

  • 1984 • 100 nagy életmű, Grand Palais, Párizs • Hommage a Michel Ragon, Alt Center, Párizs

  • 1987 • Fényszobrászat, Amstelveen (NL) • Művészet Európában, Modern Művészeti Múzeum, Saint-Étienne • Computer és Művészet, Modern Művészeti Múzeum, Syracuse és Cincinnati (USA)

  • 1988 • Gallery IBM, New York • Hommage cinematographique a N. Schöffer, Galerie Pompidou, Párizs

  • 1989 • A Francia Akadémia kiállítása, Moszkva • Choréographics et Ordigraphics, Galerie Denise René, Párizs

  • 1991 • Szépművészeti Akadémia Château d'O, Montpellier • 4. Szobrászati Biennálé, Auxerre

  • 1992 • Művészet és mozgás. Kiállítás a Maeght Alapítványon, Saint Paul de Vence • Első tanulmányok a Liege-i Torony restaurálásához • FIAC, Galerie Denise René, Párizs

  • 1993 • Magyar Intézet, Párizs

  • 1994 • Hommage a N. Schöffer, Centre Noroit, Arras • Avantgarde művészet Európában, Bonn • Villes radicales et Mégastructures, Centre Georges Pompidou, Párizs

  • 1996 • Les Champs de la Sculpture, Champs-Elysées, Párizs • [LUX 10.], Kiyoharu Shirakaba M., Tokió

  • 1998 • [LUX 14 S.E.C.], Szobrászati fesztivál, Taivan • Párizsi Városháza kiállítása [Párizsi kibernetikus fénytorony bemutatója].

Könyvek . 

  • Le Spatiodynamisme, 1954

  • La ville cybernetique, 1969 (1972)

  • Le nouvel Esprit Artistique, 1970

  • La Tour Lumiere Cybernetique, 1973

  • La Nouvelle Charte de la Ville, 1974

  • Művészet és Társadalom (album), 1976

  • Perturbation et Chronocratie, 1978

  • La Théorie des Miroirs, 1981

  • Varigraphies (album), Budapest, 1987

  • Surface et Espace, 1990.

Filmek . 

  • Sculptures, Projections, Peintures, 1956

  • Fer Chaud, 1957

  • Spatiodynamisme, 1958

  • Mayola, 1958

  • A liege-i Fénytorony, 1961

  • TV-történeti program: Fénydinamikus variációk (video-kísérleti sugárzás, 1961)

  • Pavillon de Marsan, 1963

  • Le GIAP, 1965

  • Tout voir, 1966

  • Astronomie (balett Pierre Henry zenéjére), 1968

  • A Défense negyedbe tervezett Kibernetikus Fénytorony, 1971

  • Kyldex 1., 1973

  • N. Schöffer, 1973

  • Luminodinamikus variációk, 1974

  • Le grand Prisme de la Sorbonne, 1974

  • N. Schöffer, 1983

  • Sík és Tér, 1991

  • Schöffer életműve (erre az alkalomra összeállított film: Manifest, une histoire paralléle) Académie Amiens, 1992

  • Tér-Fény-Idő [rend.: Bernard Vincent], 1994.

Tv-filmek . 

  • Nicolas Schöffer művei, MTV, 1980

  • Nicolas Schöffer, MTV Budapest, 1981

  • Fénydinamikus variációk, ATV, 1982.

Irodalom . 

  • Hahn, O.: ~, sculpteur de la lumiere, L'Express, Párizs, 1966. május 9.

  • Habasque, G.-Cassou, J.: ~ (monogr., Neuchâtel, 1963)

  • Sers, P.: Beszélgetés Schöfferrel, Párizs, 1971

  • Aknai T.: ~, Budapest, 1975.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról