ROZSDA Endre

#3969
festő, (Mohács, 1913. november 18. - Párizs, 1999. szeptember 17.)

,

Gyerekkorától kezdve festőnek készült. Az érettségi után Aba Novák Vilmos mellett tanult, és részt vett a jászszentandrási és szegedi freskók készítésében. Festészete ebben az időben, színeiben, képszerkesztésében és témaválasztásában egyaránt a magyar festészeti hagyományokra épült. A Tamás Galériában rendezett első egyéni kiállítása nem várt sikert hozott: elismerő kritikák jelentek meg róla, több képét megvették, a Szépművészeti Múzeum is vásárolt tőle. Egy zeneakadémiai Bartók-hangverseny ébresztette rá arra, hogy festészete nem felel meg saját korának, és ennek következményeként 1938-ban barátjával, a szobrász Barta Lajossal Párizsba utazott. Beiratkozott az École de Louvre-ba. Megismerkedett Picassóval, Max Ernsttel, Giacomettivel, Viera da Silvával, életreszóló barátságot kötött Szenes Árpáddal és Étienne Hajduval. Festészete gyökeres változáson ment keresztül. Színei élénkebbé váltak, fontos szerephez jutott a meleg árnyalatú piros. Eltávolodott a realizmustól, a formák leegyszerűsödtek, szögletessé váltak, eltűntek a részletek, bár a tárgyak, alakok felismerhetőek, ábrázolásmódja az absztrakcióhoz közeledett (Ketten egyedül, 1939; Almaágy, 1942). Megszülettek első szürrealista képei (Császár a trónon, 1939-40; Az Igaz királya, 1942; Tengeri emlék, 1942), amelyeket Budapestre történt visszatérése után, 1943-ban az Alkotás Művészházban állított ki. A magyar festészetben újat hozó képeit csak szűk körben értették meg. Ennek ellenére a háború után is ebben a szellemben dolgozott tovább. Olyan jelentős műveket alkotott, mint a Karinthy-novella ihlette Kacsapecsenye (1946), amely 1958-ban a brüsszeli Világkiállítás francia pavilonjában a francia kortárs festészetet képviselte. Az Európai Iskola tagjaként rendszeresen vett részt csoportos kiállításokon. 1948 után, a tiltás évei alatt a Bábszövetségnek dolgozott és könyvillusztrációkat készített, csak titokban festhetett, kiállításra nem volt lehetősége. 1956-ban elhagyta Magyarországot, és végleg Párizsban telepedett le. 1979-től haláláig a Bateau Lavoir-ban lakott. Első párizsi kiállításához André Breton ír bevezetőt. 1964-ben elnyerte a szürrealisták legrangosabb elismerését, a Copley-díjat. A 60-as évektől kezdve mozaikszerűen szerkesztett, színgazdag festményein olyan világot teremtett, amelyben minden lehetségessé és egyidejűvé válik. Ötven évvel utolsó magyarországi kiállítása után, 1998-ban a Műcsarnokban rendeztek életműkiállítást alkotásaiból.

Egyéni kiállítások . 

  • 1936 • Tamás Galéria, Budapest

  • 1938, 1939 • Rue Schoelcher, Párizs

  • 1943 • Alkotás Művészház, Budapest

  • 1948 • Művész Galéria, Budapest

  • 1957, 1963, 1965 • Galerie Fürstenberg, Párizs

  • 1966 • International Gallery, Cleveland

  • 1970 • Brüsszel

  • 1977 • The Vincent Mann Gallery, New Orleans

  • 1981 • Galerie Jansen, Párizs

  • 1982 • Galerie Jaqueline Schotland, Bázel

  • 1983 • Mobilier National, Párizs

  • 1984, 1998, 1999 • Bateau-Lavoir, Párizs

  • 1991 • Galerie Maguy-Marraine, Lyon

  • 1998 • Műcsarnok, Budapest (kat.)

  • 1999 • XO Galéria, Budapest

  • 2000 • Várfok Galéria, Budapest (kat.) • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • 2001 • Szépművészeti Múzeum, Budapest.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1945-1948-ig rendszeresen részt vett az Európai Iskola kiállításain.

  • 1954 • Pintores húngaros contemporáneos, Buenos Aires

  • 1956 • Hetek kiállítása, Esztergom

  • 1957 • Salon Comparaison, Salon de Mai, Párizs • Artistas europeos contemporáneos, Buenos Aires

  • 1959 • Jüngere Maler der Gegenwart, Künstlerhaus, Bécs

  • 1960 • Antagonisme, Musée des Arts Décoratifs, Párizs

  • 1961 • Exposition Internationale du Surréalisme, G. Schwartz, Milánó

  • 1971 • Der Geist der Surrealismus, Galerie Baukunst, Köln

  • 1972 • Surréalisme 1922-1942, München-Párizs

  • 1982 • Tisztelet a szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek II. kiállítása, Műcsarnok, Budapest

  • 1989 • I Surrealisti, Milánó

  • 1990 • Die Surrealisten, Schirn Kunsthalle, Frankfurt

  • 1991 • André Breton, Pompidou Központ, Párizs.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • G. Nazionale d'Arte Moderna, Róma

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • M. de Jerusalem, Jeruzsálem

  • Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs

  • Musée d'Art Moderne de Saint Étienne, Saint Étienne

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Mobilier National, Párizs

  • M. Sztuki, Łódż

  • Pompidou Központ, Párizs

  • Szépművészeti Múzeum, Budapest.

Irodalom . 

  • Mezei A.: Bevezető ~ és Barta Lajos kiállításához (kat., Az Európai Iskola XXXI. kiállítása, 1948)

  • Breton, A.: Le Surréalisme et la Peinture, Párizs, 1965

  • Henry, M.: Antologia Grafica del Surrealismo, Gabriele Mazzota Ed., 1972

  • Dictionnaire général du Surréalisme et ses environs, P. U. F. Ed., 1982

  • Cserba J.: Rozsda és bronz, Új Művészet, 1995/5.

  • Rosenberg, D.: ~ (kat., 1998)

  • Passuth K.-Készman J.: Françoise Gilot és ~ (kat. bev., Várfok Galéria, 2000).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról