PÉRI László

#3680
szobrász, festő, építész, (Budapest, 1899. június 13. - London, 1967. január 19.)

,

~ több évtizedes művészi pályájának különleges súlyát az 1920-1924 közötti rövid korszak adja meg. Ebben az időszakban ~ azokhoz az alkotókhoz tartozott, akik Berlinben a "nemzetközi konstruktivizmus" irányzatát képviselték. ~ szemlélete igen közel állt az orosz avantgárd képviselőihez, így például El Liszickijhez. A magyar mester életműve később feledésbe merült - konstruktivista alkotásainak aktualitását a 70-es évek elején az a generáció fedezte fel, amely akkorra már megteremtette a "shaped canvas" (formázott vászon) elméletét és gyakorlatát. ~ művei - akárcsak jóval később az amerikaiaké - a redukcionizmus elvét érvényesítették, s ezért is tekintették a formázott vászon képviselői ~t elődjüknek. ~ igen szegény budapesti családból származott, s már 1916-tól a baloldali Galilei-kör tagjai közé tartozott. 1917-től pedig a budapesti MA folyóirat színiiskolájában, mint színész tevékenykedett. ~ sajátos térszemléletének kiindulópontja minden valószínűség szerint éppen a MA színiiskoláját vezető Mácza János elméleti író, színházi szakember teljes színpadi megújulást hirdető programja volt. Ez a gyakorlat sugallhatta később Raoul Hausmann-nal együtt kiadott Pré-színház manifesztumát is. (Der Sturm, Berlin, 1922. szeptember) 1919 előtt Nemes Lampérth József és Uitz Béla festészete volt rá nagy hatással. Fiatal kora ellenére már ekkor a MA köréhez tartozott, s mindössze húsz éves volt, mikor 1919-ben véglegesen elhagyta az országot, s rövid bécsi, majd párizsi tartózkodás után 1920 körül Berlinben telepedett le. Itt ismerkedett meg a konstruktivista művészettel, s kezdett el - korai expresszionista próbálkozásai után - egyértelműen konstruktivista felfogásban dolgozni. Ebben az időszakban születtek első - figuratív - cementszobrai is, amelyekből mindössze kettő maradt meg. ~t ezidőben elsődlegesen a geometrikus síkok és a tér kapcsolata foglalkoztatta. Nagyméretű reliefeket készített, valószínűleg kartonból vagy vékonyabb falemezből, s ezeket festette, s közvetlenül, keret nélkül a falra erősítette. A művekben nincs különösebb motívum és formavilág: a kettő egy és ugyanaz. A színvilág tört szürkére, okkerre, fáradt vörösre redukálódik. Egy-egy színfolt mindig homogén felületet alkot, a többi színfolttól világosan elkülönül. A formák jelentősége megnő, a geometrikus, nagyvonalúan megrajzolt sziluett határozza meg őket. A redukcionizmus az egészen egyszerű sziluettformák kiválasztásában is érvényesül. ~ lecsökkenti a motívumok számát, igen sok azonos elemet használ fel, vagy pedig az elemek variációit, kiegészítő ellentétpárját. Az egészen elementáris motívumok sajátos jelképrendszert alkotnak. Ezt a jelrendszert alkalmazta linómetszeteiben és fotóiban is. A linómetszetek egy részét publikálta is - például a berlini Der Sturm folyóiratban. Más metszeteket körülvágott és az okker színű alapra sajátkezűleg ragasztotta fel a szürke-fekete zárt, ill. ívesen hajló kivágott linóleum-formákat, amelyek szinte úgy hatottak, mint reliefek a falon. A tizenkét (ill. tizenhárom) lapot tartalmazó album Peri Linoleumschnitte 1922-1923 címen 1923-ban, jelent meg Kemény Alfréd bevezetőjével a berlini Der Sturm kiadójánál. ~ a lappal már korábban is kapcsolatba került: 1922 februárjában itt nyílt meg Moholy-Naggyal közös kiállítása, ami mindkettejük pályáján fordulópontot jelentett: ~ ettől az időponttól kezdve vált ismertebbé. 1923 februárjában ~ és Moholy-Nagy ismét együtt szerepeltek a Der Sturm galériájában. 1923-ban mutatta be ~ a Nagy Berlini képzőművészeti kiállításon nagyszabású, három részes fal-kompozícióját, amely művészetének szintézisét jelentette. 1924 októberében már Moholy-Nagy nélkül, német művészekkel együtt állított ki a Der Sturmban térkonstrukciókat és építészeti terveket. Az építészet - kezdetben mint idea, modell, később mint realitás - már 1920-tól vonzotta. Kis számú festményei közül az egyik (Két szoba, 1920 körül) két, egymásba nyíló teret ábrázol, redukált színekkel. 1924-ben megtervezett Lenin-emlékműterve lendületes, konstruktivista építészeti terv, amely El Liszickij "felhővasalóinak" hatását mutatja, elképzelése szerint az emlékműnek üvegből és vasbetonból kellett volna készülnie. 1924-ben ~ még szerepelt a Moszkvában rendezett Első Általános Képzőművészeti kiállításon, Lenin-emlékműterve a katalógus első oldalán volt. A terv egybeesett ~ fokozódó építészeti érdeklődésével, aminek az lett az eredménye, hogy a berlini Városi Építészeti Hivatalban mint beosztott, alárendelt rajzoló kezdett el dolgozni és képzőművészeti tevékenységét évekre feladta. 1928-ban, az építészetben csalódva, ismét a szobrászat felé fordult figyelme. A realista szobrászathoz való visszatérése azonban nem sok művészi sikert hozott, az időszak egyébként egybeesett a nemzetközi avantgárd mozgalmak fokozatos kiürülésével is. Mindezek ellenére ~ továbbra is ragaszkodott Berlinhez, s csak a legutolsó pillanatban, 1933-ban menekült Angliába. Műveinek legnagyobb része Berlinben maradt és elpusztult. A 20-as évek konstruktivista munkái közül a Linoleumschnitte album őrizte meg a legkövetkezetesebben művészeti elképzeléseit. Ennek alapján a 30-as években, sajátosan kifejlesztett cement-technikájával (a nedvesen tartott cement közvetlen formázásával) újra alkotta korábbi konstruktivista reliefjeit. Ezzel egyidejűleg figurális, realisztikus felfogásban alkotott apró figurákat, hogy a mindennapi életet bemutassa, új anyagokat (műgyanta és üveggyapot) alkalmazva. Nagyobb méretű murális kompozíciókat is készített, hasonló felfogásban. Konstruktivista reliefjeiből az első bemutatóit a Kölnischer Kunstverein rendezte, 1973-ban, majd egyre több kiállításon szerepeltek alkotásai. 1989-ben Berlinben Gerti Fietzek Studien zum konstruktivistischen Werk von Laszlo Peri c. doktori értekezése dolgozta fel igen behatóan konstruktivista munkásságát.

Egyéni kiállítások . 

  • 1931 • Ernst Múzeum, Budapest (gyűjteményes kiállítás)

  • 1965 • Peter Peri, Lloyd's Gallery, London (kat.)

  • 1969 • Memorial Exhibition, Central Library Swiss Cottage, London (kat.)

  • 1973 • Laszlo Peri, ein Konstruktivist in Berlin der 20-er Jahre, Kölnischer Kunstverein, Köln

  • 1982 • Laszlo Peri 1899-1967, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin

  • 1999 • ~ konstruktivista munkái 1920-1924, Szépművészeti Múzeum (kat.) • A másik ~ (emlékkiáll.), Home Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1936 • From Constructivism to Realism, The Royal Art Gallery, London

  • 1950 • Collection of the Societe Anonyme, Yale University Art Gallery, New Haven

  • 1967 • Avantgarde Osteuropa 1910-1930, Deutsche Gesellschaft für Bildende Kunst und Akademie der Künste, Berlin

  • 1970 • Tisztelet a szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek I. kiállítása, Műcsarnok, Budapest

  • 1979 • The Planar Dimension 1912-1932. From Surface to Space, The Solomon R. Guggenheim Museum, New York • Abstraction, Annely Juda Fine Art, London

  • 1986 • Wechsel! Wirkungen. Ungarische Avantgarde in der Weimarer Republik, Neue Galerie, Kassel

  • 1989 • A magyar grafika külföldön. Németország 1919-1933, Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba

  • 1991 • Standing in the Tempest. Painters of the Hungarian Avant-Garde 1908-1930, Santa Barbara Museum of Art, Santa Barbara (USA)

  • 1994 • Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa, Kunst- und Ausstellungshalle der BRD, Bonn

  • 1995 • Csárdás in Quadrat. Ungarische Avantgarde, Ingelheim • Berlin-Moskau 1900-1950, Berlinische Galerie, Berlin

  • 1996 • A Károly-gyűjtemény, Műcsarnok-Fővárosi Képtár, Budapest

  • 1999 • Lajos Kassák y la vanguardia húngara, IVAM Centre Julio González, Valencia.

Irodalom . 

  • Hausmann Und Peri: Die Absichten des Theaters "Pré", Der Sturm, 1922/9.

  • Kemény, A.: Die konstruktive Kunst und Peris Raumkonstruktionen (bev., ~ Linoleumschnitte 1922-1923 albumához), Berlin, 1923

  • Hevesy I.: Linoleumschnitte 1922-1923, Nyugat, 1924/6.

  • Kállai, E.: Neue Malerei in Ungarn, Lipcse, 1925

  • Kállai E.: Új magyar piktúra, Budapest, 1925

  • Berger, J.: A painter of our time, 1958 (magyarul: Korunk festője, Budapest, 1983)

  • ~: A short biography, Lloyd Gallery, London, 1965

  • Berger, J.: Impressions of ~, in: (kat., Memorial Exhibition, London, 1968)

  • Czigány M.: Szocialista realizmus a száműzetésben, Új Látóhatár, 1969

  • Berger, J.: Peter Peri, in: Selected essays and articles, London, 1972

  • Mácza J.: Legendák és tények, Budapest, 1972

  • Herzogenrath, W.: ~, ein Konstruktivist in Berlin, Köln, 1973

  • Passuth K.: Magyar művészek az európai avantgarde-ban 1912-1925, Budapest, 1974

  • Rowell, M.: The Planar Dimension 1912-1932. From Surface to Space, New York, 1979

  • Szabó J.: A magyar aktivizmus művészete, Budapest, 1981

  • Passuth, K.: L' Utopie de ~, Bulletin analytique des périodiques d'Europe de l'Est, Párizs, 1981

  • Patkó I.: Egy titok nyitja, Élet és Irodalom, 1981. július 1.

  • Die Ungarische Künstler am Sturm Berlin 1913-1932, Bázel, 1983

  • Passuth, K.: Les avant-gardes de l'Europe Centrale, Párizs, 1988

  • Bajkay É.: A magyar grafika külföldön. Németország 1919-1933 (kat., Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba, 1989)

  • Passuth K.: ~ konstruktivista művészete, Művészettörténeti Értesítő, 1991/3-4.

  • H.: ~ realista szobrászata (kézirat angolul, 1990)

  • Passuth K.: Tranzit. Tanulmányok a kelet-közép európai avantgarde művészet témaköréből, Budapest, 1996

  • Passuth K.: Avantgarde kapcsolatok Prágától Bukarestig 1907-1930, Budapest, 1998.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról