PAUER Gyula

#3633
szobrász, konceptuális és performansz művész, látványtervező, (Budapest, 1941. február 28. - )

,

Az 50-es évek 2. fele: Budapesti Képzőművészeti Tanácsi Díszítőszobrászati Szakközépiskola, mestere: De Battista Alajos; 1960-1962/3: a Képzőművészeti Alap Kivitelező Stúdiójának munkatársa, majd 1966-ig a Filmgyárban dolgozott mint kivitelező. 1972-1978: a Kaposvári Csiky Gergely Színház díszlettervezője; 1978-tól kezdve a Nemzeti Színház, 1982-től a Katona József Színház díszlettervezője; 1985-től szabad foglalkozású; 1990-1998: a Magyar Képzőművészeti Egyetem Szcenikai Tanszékének, 1994-től a Magyar Film- és Színházművészeti Főiskola tanára; 1968: Bonyhádi Zománcszimpozion; 1970, 1971: Villányi Szobrászszimpozion; 1973: Beispiel Eisenstadt. III. Nemzetközi burgenlandi festőhetek, Eisenstadt (A); 1978: Nagyatádi Szobrász Alkotótelep; 1969: A SZÜRENON csoport tagja; 1992-től: a Szinyei Merse Társaság tagja (1994-2000: elnök); 1994-től a Magyar Szobrász Társaság alapító tagja és alelnöke; 1996: a Széchenyi Irod. és Műv. Akadémia rendes tagja; a Belvárosi Művészek Társaságának tagja; a 70-es években díszleteivel több alkalommal elnyerte a kritikusok díját; 1993: Munkácsy-díj; 1999: a Koszorús Szobrász Díj. ~ művészetének alapproblémáit és témáit tágabb értelemben mind a mai napig meghatározzák a 60-as évek első felében elsajátított mesterségbeli fogások, amelyek közül a gipsz-használat és az "álcázás" technikája 1963 és 1966 között készített szobraiban jelent meg először autonóm igénnyel. E fémszobroknak ható, festett gipsz plasztikák együttesét, amelyek a modern, figurális szobrászat formalehetőségeivel való kísérletezés termékei, 1966-ban önálló kiállításon, 1985-ben pedig Egy láda szobor címmel új műtárgyként mutatta be. Az emberi figura redukálása, strukturálása, transzformálása (pl. székké), valamint az egy- vagy többnézetűség problémái fokozatosan egy absztrakt szobrászat felé vezették el, 1969-ben a Progresszív törekvésű festők és szobrászok, majd a Szürenon csoport kiállításán is nagy méretű gipsz szobrokkal szerepelt, amelyek leírására Beke László a "biomechanizmus" kifejezést alkalmazta. A plasztikai formák bonyolult kölcsönhatása eredményezte virtuális mozgást ~ az 1969 végén kiállított Biomobil c. műanyag szobrában valóságos mozgással váltotta fel: a nonfiguratív plasztika gombnyomásra vonaglani kezdett. Ugyanekkor a formai-vizuális hatásokkal való kísérletezés révén eljutott a plasztika valós formáinak álcázásához is: a tömbszerű, minimális alapforma felületére egy annak valós formáit meghazudtoló, másik forma képét rögzítette. 1970 nyarán a Balatonboglári Kápolnatárlatokon, októberben pedig egy filmforgatás ürügyén önálló kiállításon mutatta be ezeket a munkáit, amelyekkel kapcsolatban egy új művészet, a "Pszeudo art" fogalmát vezette be, amelyet egyes kritikusok korábbi, absztrakt plasztikái kapcsán is észrevettek, ~ az Első Pszeudo Manifesztumban elsősorban a szobrászat vonatkozásában tematizálta, a Pszeudo művészeti gyökereit a minimal artban és az op artban jelölte meg, ám mindemellett a Pszeudo szociológiai és filozófiai mondanivalóval is bírt, jóllehet ezen aspektusait ~ tautologikusan kezelte. A hagyományos illuzionista technika szórakoztató és látványos jellege a manifesztum, és egyes művek (Marx-Lenin, 1971) révén direkt politikai felhangot is kapott, s emiatt Pauer a hivatalos művészetpolitika által tiltott művész volt az 1970-es években. A Pszeudo-elvet monumentális (Villányi pszeudorelief, 1971) és konceptuális (Halál-projekt, 1972) alkotásokban, fotóművekben, film-tervekben fejlesztette tovább, műveivel elsősorban a hazai avantgarde művészetet bemutató csoportkiállításokon szerepelt itthon és külföldön egyaránt. 1972-től a kaposvári Csiky Gergely Színház díszlet- és jelmeztervezőjeként a pszeudo-elvet az "eleve pszeudo" színpadon is alkalmazta, és a rendezői koncepciót is meghatározó terveivel jelentősen hozzájárult a színház megújuló arculatának kialakításához. 1978-ban a Nagyatádi Szobrász Alkotótelepen megvalósított monumentális szabadtéri alkotását, a 131 feliratos táblából álló Tüntetőtábla-erdőt a hatóságok megsemmisítették, és elpusztult másik itt készített műve is, A Fa emlékműve (Pszeudo fa), amely egy hatalmas fatörzs volt, rajta a lehántott fakéreg képével. (A Tüntetőtábla-erdő virtuális rekonstrukcióját 1996-os akadémiai székfoglaló kiállítására készítette el.) E két nagyatádi művéhez kapcsolódtak az első pathoszformelek, amelyek a művek készítése és befogadása során átélhető, lehetséges fizikai és érzelmi állapotok, ill. reakciók performance-szerű előadásának megörökítései fotósorozatokon. Harmadik nagyatádi alkotása a Maya című szobor volt, amelyben a pszeudo-elvet a hindu filozófiával kapcsolta össze. A "pszeudo" istennő alakja köré szervezett rituális akciókból, szövegek és versek felolvasásából, improvizatív cselekvésekből és pathoszformelekből jöttek létre az 1978 és 1981 között megrendezett pszeudoelőadások, amelyekre különböző kultúrházakban, és ~ lakásán, az ún. Zöld Színpadon került sor. 1978-tól kezdve ismét a fővárosban élt és dolgozott. 1985-től kezdve nagyobb projektek vagy akciók keretében, sok esetben munkatársak közreműködésével valósította meg szobrászati elképzeléseit, amelyek középpontjában az emberi, elsősorban a női testről készült gipszlenyomatoknak és a pszeudo-elvnek az összekapcsolására tett kísérlet állt (Szépségakció, héjplasztikák sorozata). 1986-1987-ben Érmezei Zoltánnal és Rauschenberger Jánossal közösen alkották meg a fiktív művész és tájképfestő, Péry Puci alakját és életművét, 1990-1991-ben pedig ~ elkészítette a Torinói lepel szobrát, amelyet a Vatikánnak ajándékozott. Ez utóbbi esetben a pszeudo-elvet mintegy megfordította: nem egy létező tárgyról vagy testről levett lenyomatról van szó, amelyet ugyanarra vagy egy másik felületre helyezett vissza, hanem egy mindmáig megmagyarázhatatlan eredetű lenyomatról, amelyhez Pauer a háromdimenziós szobor formájában a testet alkotta meg. 1989 óta számos szobrászati pályázaton vett és vesz részt, több köztéri szobrát felállították. 1996-tól "álcázott vásznaknak" nevezett festményeket, valamint kisplasztikákat, sokszor konceptuális hátterű tárgyakat készít. Aktívan vesz részt különböző művészeti szervezetek közéletében és kiállításain, tanít, művészeti előadásokat tart (Egyszemélyes színház, 1995). 1985 óta elsősorban filmek látványtervezésével foglalkozik, s ezek némelyikében ő maga is szereplő volt: 1984: Tanítványok, 1987: Eldorádó (rend.: Bereményi G.); 1993: Szürkület (rend.: Fehér Gy.); 1994: Sátántangó (rend.: Tarr B.).

Mesterei . 

  • De Battista Alajos.

Egyéni kiállítások . 

  • 1966 • ~, Hazafias Népfront Székháza, Pestlőrinc

  • 1968 • Központi Fizikai Kutató Intézet KISZ Klub, Budapest • Fiatal Művészek Klubja, Budapest [Parrag Emillel]

  • 1970 • PSZEUDO, József Attila Művelődési Ház, Budapest

  • 1987 • ~ - Érmezei Zoltán - Rauschenberger János bemutatja P.É.R.Y. Puci Dráva-parti festményeit, Pécsi Galéria, Pécs (kat.)

  • 1988 • Pauer • Depot, Francia Intézet (kat.)

  • 1991 • A torinói lepel szobra, Bartók 32 Galéria (kat.), Budapest • A torinói lepel szobra /"La Santa Sindone", Magyar Akadémia udvara, Róma

  • 1992 • Szépségakció. Szépségminták 1985-1990, Uitz Terem, Dunaújváros

  • 1996 • Tüntetőtáblák 1978-1996 (akadémiai székfoglaló), Ernst Múzeum, Budapest

  • 1997 • "Utolsó előtti munkafázis" (könyvlapbemutató), Pest Center Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1968 • A bonyhádi zománcszimpozion anyagának bemutatója, Pécs

  • 1969 • Progresszív törekvésű festők és szobrászok kiállítása, József Attila Művelődési Ház és Rákosliget, Budapest • II. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs • Szürenon, Kassák Művelődési Ház, Budapest • Derkovits Ifjúsági Klub, Budapest

  • 1970 • Mozgás '70, Janus Pannonius Múzeum, Pécs (betiltva) • Wystawa grupy artistow węgierskich, Poznań, Łódż, Szcecin • Kápolnatárlatok, Balatonboglár • R-kiállítás, R-épület, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest

  • 1971 • Sechs ungarische Künstler zum ersten Mal in Wien, Galerie im Griechenbeisl, Bécs • Kápolnatárlatok, Balatonboglár

  • 1971-1972 • Anyag és forma a képzőművészetben, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Stúdió, Budapest

  • 1972 • st. auby - jovanovics - lakner - miklós - pauer - tót, G. Foksal, Varsó • Direkt hét, Balatonboglár

  • 1973 • Kápolnatárlatok, Balatonboglár • 8e B. de Paris, Musée d'Art Moderne, Párizs

  • 1976 • Najnowsza Sztuka Węgierska, G. Sztuki Najnowszej, Wrocław • Expozíció. Fotó/művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan

  • 1977 • Möbius-kiállítás, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1978 • Bencsik - Mizser - Pauer, Nagyatádi Fegyveres Erők Klubja, TF, Kaposvár

  • 1979 • European Dialogue, B. of Sydney, The Art Gallery of New South Wales, Sydney • Szürenon 1969-1979, Kassák Művelődési Ház, Budapest • Textil textil nélkül, Fiatal Művészek Klubja, Velemi Alkotóműhely

  • 1980 • III. Országos Díszlet és Jelmezterv Triennálé, Miskolc

  • Nagyatád, Óbuda Galéria, Budapest • Tendenciák 1970-1980, 1., Új művészet 1970-ben, Óbuda Galéria, Budapest • 70-es évek, Bercsényi Kollégium, Budapest • Papírművek 1., Csepeli Papírgyár, Budapest • Tendenciák 1970-1980, 5., Egyéni utak - öt művész, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1981 • Tendenciák 1970-1980, 6., "Kemény és lágy" posztkonceptuális tendenciák, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1983 • Új művészetért 1960-1975, Szeged • Művészeti szimpozionok eredményei 1., Szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Film/Művészet, Budapest Galéria, Budapest • Dráma és tér. Magyar színházi és televíziós díszlet-jelmez 1979-1983, Műcsarnok, Budapest • Helyzet. A 70-es évek művészete a Sárospataki Képtárban, Budapest Galéria Lajos u., Budapest és Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1985 • 101 Tárgy. Objektművészet Magyarországon, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1987 • Mágikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1988 • Olympiade des Arts, Olimpiai Park, Szöul, Dél-Korea • Dadaizmus a kortárs magyar művészetben, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Budapest

  • 1989 • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Más-Kép. Experimentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon, Ernst Múzeum, Budapest • Emlékmű 1956 vértanúinak a 301-es parcellában, Budapest Galéria, Budapest • Az avantgárd vége 1975-1980. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1990 • Mozgás '70-90, Modern Magyar Képtár, Pécs

  • 1991 • Kortárs művészet. Válogatás a Ludwig Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Szinyei Merse Társaság kiállítása, Csók Galéria, Budapest • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Oszcilláció, Hatos bástya, Komárom (CSZ) • Műcsarnok, Budapest

  • 1992 • DAgegen Verbotene Ostkunst 1948-1989, Hallein, Innsbruck, Klagenfurt, Villach, Bécs, Linz, Graz, Bozen, Barberino Val d'Elsa

  • 1993 • Variációk a pop artra - Fejezetek a magyar képzőművészetből, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1995 • Európa • alkotás és újraalkotás, Műcsarnok, Budapest • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest

  • 1996 • A négy őselem. IV. Nemzetközi Szobrászrajz Biennálé, Vigadó Galéria, Budapest • Művészettörténet a kortárs művészetben, Uitz Terem, Dunaújváros • I. Nemzetközi Fényszimpózium, Eger • Viszontlátásra! (Marcel Duchamp magyarországi hatásai), Budapest Galéria Lajos u., Budapest • A Szürenon és a konceptuel art kapcsolata, Pest Center Galéria, Budapest

  • 1997 • Diaszpóra (és) művészet, Magyar Zsidó Múzeum, Budapest • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest

  • 1998 • A magyar neoavantgárd 1965-1972, Szombathelyi Képtár, Szombathely • Látvány. Magyar művészet a színház és a film között, Műcsarnok, Budapest • Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti Képtár

  • 1999 • XVI. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécsi Galéria, Pécs • Szék-mű. Belvárosi Művészek Társasága kiállítása, Nádor Galéria, Budapest • Műélvezés, Bartók 32 Galéria, Budapest • Sebet, kegyet, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest • Nézőpontok/ Pozíciók. Művészet Közép-Európában, Museum Moderner Kunst, Bécs

  • 1999-2000 • Global Conceptualism • Points of Origin 1950s-1980s. Queens Museum of Art, New York, Walker Art Center, Minneapolis, Miami Art Museum, Miami

  • 2000 • Intuíció, Innováció, Invenció, Műcsarnok, Budapest • Kb 30 éve. Kápolnatárlatok Balatonbogláron, Artpool, P60, Budapest • Nézőpontok/Pozíciók. Művészet Közép-Európában, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Média Modell. Intermédia - Új képfajták - Interaktív technikák, Műcsarnok, Budapest • Dialógus. Festészet az ezredfordulón, Műcsarnok, Budapest

  • 2001 • Old World / New World • Common Ground. A joint exhibition with work from members of Philadelphia Sculptors and the Hungarian Sculpture Association. Nexus Gallery, Philadelphia • A XX. század ujjlenyomata, Budapesti Történeti Múzeum, Budapest • Szobrászaton innen és túl, Műcsarnok, Budapest • Kortárs magyar zománcművészet 1960-1995, Millennium Szalon, Budapest.

Köztéri művei . 

  • Szöuli torzó (1988, Szöul, Olimpiai park)

  • A mosonmagyaróvári Agrártudományi Egyetem 1956-os diákáldozatainak emlékműve (bronz, 1990, Mosonmagyaróvár, Pannon Agrártudományi Egyetem udvara)

  • A második világháborúban hősi halált halt honvédek emlékműve (bronz, 1991, Mosonmagyaróvár, Pannon Agrártudományi Egyetem udvara)

  • A Magyarországról elhurcolt zsidó és antifasiszta áldozatok emlékére 1944-1945 (bronz, 1992, Ebensee, [A])

  • 1848-1849-es szabadságharcos emlékmű (gránit, bronz, 1998, Pestlőrinc, Budapest)

  • Könyves oszlop: Cserépfalvi Imre emlékműve (bronz, zöld gránit, 2000, Cserépfalu, Cserépfalvi Emlékmúzeum kertje)

  • Sakkolimpiai emlékmű, (fehér gránit, 2000, Paks).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Artpool, Budapest

  • Első Magyar Látványtár Alapítvány, Budapest

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Modern Művészetért Alapítvány, Dunaújváros

  • MMK/Stiftung Ludwig Bécs

  • Sárospataki Képtár, Sárospatak

  • Szcecin (PL)

  • Xantus János Múzeum, Győr.

Írásai . 

  • több írása in: Pauer. Fotó- és szövegdokumentáció (összeáll. Szőke A.), Budapest, 1985

  • Az első pszeudo manifesztum, Második pszeudo manifesztum, Pszeudoelőadás, Receptleírás, Tüntetőtábla-erdő, Szógettó. Válogatás az új magyar avantgarde dokumentumaiból, Jelenlét, 1989/1-2.

Irodalom . 

  • Perneczky G.: Forma és meghatottság, Élet és Irodalom, 1969. november 11.

  • Mezei O.: Progresszív fiatalok kiállítása, Művészet, 1969/11.

  • Perneczky G.: Három kiállítás, Élet és Irodalom, 1970. szeptember 10.

  • Groh, K.: Aktuelle Kunst in Osteuropa, Köln, 1972

  • Beke L.: Fotó-látás az új magyar művészetben, Fotóművészet, 1972/3.

  • Beke L.-Graf, U.: Junge Kunst in Ungarn, Werk, 1972/10.

  • Graf, U. És R.: ?...Pszeudo...?, Kunst-Bulletin des Schweizerischen Kunstvereins, No. 12., 1972

  • Pap G.: ~ról színpadkép ürügyén, Színház, 1973/6.

  • Asztalos, A. Cs. (Körner, É.): No Isms in Hungary, Studio International, 1974/3.

  • Saád K.: A képzőművészet titkos jelenléte, Színház, 1975/5.

  • Kovalovszky M.: A magyar szobrászat új útjai, Janus Pannonius Múzeum Évkönyv XVII-XVIII (1972-1973), Pécs, 1975

  • Beke L.: A pszeudo, Művészet, 1976/4.

  • Perneczky G.: A fekete négyzettől a pszeudo-kockáig, Magyar Műhely, 1978/56-57.

  • Csík I.: Individuum és kollektíva. Beszélgetés ~val, Színház, 1978/8.

  • Gyetvai Á.: Tízéves a Szürenon, Mozgó Világ, 1980/1.

  • Hegyi L.: Erdély - Hajas - Legéndy - ~. Alternatív művészet és a művészet státusza, 70-es évek. Bercsényi 28-30, 1980/2.

  • Sebők Z.: ~ pszeudo Maya-szobráról, Mozgó Világ, 1981/12.

  • Érmezei Z.: Éljen a Tüntetőtábla-erdő, mint... ...! - ~ tábláihoz, Beke L.: Kommentárok ~ "Tüntetőtábla-erdő"-jéhez, Szőke A.: (Tüntető)táblaerdő. ~ művének részleges rekonstrukciós kísérlete, AL/8., Budapest, 1984/2.

  • Mihályi G.: Relatív avantgarde. ~ mondja, M. G.: A Kaposvár-jelenség, Budapest, 1984

  • Pauer. Fotó- és szövegdokumentáció (összeáll.: Szőke A.), Budapest, 1985

  • Beke L.: Une pseudo-photo de ~, Photographies, No 8., Párizs, 1985

  • Gyetvai Á.: Sorsképek - sorsképletek az 1960-as évek hazai képzőművészetéből: ~, Hasbeszélő a gondolában. A Tartóshullám antológiája, Budapest, 1987

  • Körner É.: Gondolattöredékek Péry Puci képei kapcsán, Beke L.: Péry Puci tájképei, Bereményi G.: ("At first..."), Szőke A.: A látvány szerkezete, ~ - Érmezei Zoltán - Rauschenberger János bemutatja P.É.R.Y. Puci Dráva-parti festményeit (kat., Pécsi Galéria, 1987)

  • Körner É.: Az absztrakt és konkrét szobrász: ~, Filmvilág, 1987/5.

  • Dárdai Zs.: Kulisszatitkok. Beszélgetés ~val, Mozgó Világ, 1987/8.

  • Körner É.: Beszélgetés egy műalkotással, arról, hogyan alkotta meg magát

  • hogyan választott témát, amelyben a festői önteremtést végrehajtotta, Jelenkor, 1987/12.

  • Szőke A.: piros fehér zöld (in: Sub minervae nationis praesidio. Tanulmányok a nemzeti kultúra kérdésköréből Németh Lajos 60. születésnapjára), Budapest, 1989

  • Víz L., St. Auby T. (Szentjóby T.), Beke L.: ~: A torinói lepel szobra, Budapest, 1991

  • Szegő Gy.: A Torinói Lepel Szobra, Múlt és jövő, 1991/4.

  • Körner É.: PSZEUDO. Bevezető előadás a Kossuth Klub Pauer-estjén, Új Művészet, 1991/9.

  • Horváth P., Dr.: ~, a Pszeudo-páholy nagymestere, Jelenkor, 1991/10.

  • Boros G.: Verzió, ércnél maradandóbban, Élet és Irodalom, 1992. május 22.

  • Körner É.: Emlékmű az állhatatlan eszménynek. ~: Szépségminták, Jelenkor, 1992/6.

  • Bognár K. T.: A megidézett idő. ~ allegorikus szobrai, Új Művészet, 1992/8.

  • Az álcázott látszat. ~val beszélget Antal I., Magyar Napló, 1993. július 9.

  • Körner É.: Magyar avantgárd - izmusok nélkül, Új Művészet, 1994/4., 5.

  • Illúzió. ~val beszélget Antal I., Balkon, 1994/7.

  • Kutnyánszky I.: ~: A torinói lepel szobra, Árgus, 1996/3.

  • Ifj. Gyergyádesz L. Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti Képtár, 1998

  • Ifj. Gyergyádesz L. Kortárs magyar zománcművészet, Magyar Iparművészet, 1998/2.

  • Boros G.: Hordozható, beteg szobrok, Élet és Irodalom, 2000. október 6.

Filmek . 

  • Gulyás Gy.: Pszeudo, 1970 (Magyar Képzőművészeti Főiskola).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról