PATAY László

#3623
festő, (Komárom [Komárno, CSZ],, 1932. május 2. - Ráckeve, 2002. január 10.)

,

1950-1956: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Barcsay Jenő, Fónyi Géza, Szőnyi István. 1957-1960: Derkovits-ösztöndíj; 1967: Munkácsy-díj; 1971: Cagnes-sur-Mer: Diplôme de Prix National; 1974: Országos Tájkép Biennálé, Hatvan, ezüstdiploma; 1976: II. Realista Festészeti Triennálé díja, Szófia; III. Festészeti Biennálé, Kassa, Ex Aequo díj; Tornyai-plakett; 1977: Arcok és sorsok portrébiennálé, Hatvan, aranydiploma; 1980: Magyar Tájak, Hatvan, bronzdiploma; 1981: a szegedi Nyári Tárlat díja; 1982: Magyar Tájak, Hatvan, aranydiploma; 1983: érdemes művész; 1985: Arcok és sorsok, Hatvan, aranydiploma; 1988: nívódíj; 1993: Pro Ecclesia et Pontifice (II. János Páltól). Az Európai Akadémia tagja; 1996: a Magyar Művészeti Akadémia tagja; 1997: Ráckeve díszpolgára; Lukanénye (SZL) díszpolgára; 1999: Pázmány Péter-díj; Pest Megyéért Emlékérem. 1970-1992: a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanszékvezető, a művészeti anatómia és térábrázolás tanára. Ráckevén él. ~ a realista alkotómódszer és irányzat képviselőjeként 1953 óta jelen van a kortárs művészetben. Festészetében a látvány, a látomás és a képzelet egyenrangú szerepet játszik. Műveinek fő szervező ereje a vonal. Kompozícióit gondosan érlelve építi fel. Jelenetei drámákat és lírai hangulatokat elevenítenek meg. Élményforrása a tér és történelmi idő végtelenségéből fakad, táj és ember egyaránt fontos eleme a képnek. Alapos megfigyeléseiből szűri ki a formai és színmegoldásokat. A táblaképek tanulságait szintetizálja terjedelmes világi és szakrális jellegű murális munkáiban. Kiemelkedő szakmai felkészültségét a festészet valamennyi tradicionális műfajában és technikájában hatásosan tudja érvényesíteni. Tájat, portrét, figurát, bonyolult monumentális táblaképet, freskót, szekkót azonos intenzitással old meg olajjal, temperával, akvarellel. Pályája jelentős pillanatait - életrajzi adataival összefüggésben - a szakma által jegyzett (vagy vitatott!) művek jelzik. Ezek nemcsak egyéni fejlődésének stációi, hanem jelző szerepük van a korszak realista magyar festészetében is. 1953-tól rendszeres kiállítója az országos tárlatoknak, a hatvani biennáléknak, a vásárhelyi tárlatoknak. Szerepeltek képei Moszkvában, Havannában, Koppenhágában, Cagnes-sur-Merben, Szófiában, a velencei biennálén stb.

Mesterei . 

  • Barcsay Jenő, Fónyi Géza, Szőnyi István.

Egyéni kiállítások . 

  • 1953 • Világifjúsági Találkozó, Bukarest

  • 1965 • Ernst Múzeum, Budapest • Műcsarnok, Győr • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

  • 1969 • Moszkva

  • 1970 • Savoyai-kastély, Ráckeve

  • 1971 • Cagnes-sur-Mer (FR)

  • 1972 • Koppenhága

  • 1973 • Képcsarnok, Győr

  • 1974 • Képcsarnok, Szeged

  • 1975 • Havanna • Hatvani Galéria, Hatvan • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1976 • Hatvani Galéria, Hatvan • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Műcsarnok, Budapest • Dunaújváros • Hajdúböszörmény

  • 1977 • Nagy Balogh Terem

  • 1978 • József Attila Színház • Könyvtár, Nyergesújfalu • Kossuth Művelődési Ház, Kölesd

  • 1980 • Iskolai Galéria, Csepel

  • 1981 • Dorog • Kiskunhalas • Eindhoven

  • 1982 • Művészetek Háza, Szekszárd • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • Ráckeve

  • 1984 • Vármúzeum, Simontornya • Képcsarnok, Székesfehérvár • Hercegszántó

  • 1985 • Hatvani Galéria, Hatvan • Derkovits Galéria, Leninváros

  • 1990 • Savoyai-kastély, Ráckeve

  • 1993 • Megyei Könyvtár, Békéscsaba

  • 1994, 1997 • Keve Galéria, Ráckeve

  • 1999 • Szeged

  • 2000 • Ópusztaszer.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1976 • XXXVII. Velencei Biennálé, Velence • Nemzetközi Festészeti Biennálé, Kassa • I. Realista Festészeti Triennálé, Szófia

  • 1979 • II. Nemzetközi Realista Festészeti Triennálé, Szófia

  • 1989 • Téli Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei . 

  • freskó (1964, Eger Házasságkötő t.)

  • szekkó (1971, Ózd, Járási Hivatal)

  • oltárkép (olaj, 1950, Vének)

  • freskó (1954, Tiszalöki művésztelep, alkotótársakkal, elpusztult)

  • Tavasz, Ősz (1955, Budapest, Epreskert, elpusztult)

  • diplomamunka (freskó, 1955, Budapest, Epreskert, elpusztult)

  • freskó (1960, Zsennye, elpusztult)

  • freskó (1964, Csákvár, Szanatórium)

  • oltár (freskó-intarzia, 1964, Páhi, evangélikus templom)

  • szekkó (1966, Salgótarján, SZMT-székház)

  • Lotz és Székely Bertalan szekkó-rekonstrukciók (1967-1969, Budapest, Mátyás-templom)

  • szekkó (1971, Ráckeve, önkormányzat)

  • freskó (1972, Budapest, Gyógypedagógiai Főiskola)

  • szekkó (1977, Budapest, Országház, Nándorfehérvár t.)

  • szekkó (1980, Szeged, Dóm)

  • pannó (tempera, Szekszárd, Vasútállomás)

  • 1983 Szent Péter és Szent Pál (szekkó, 1983, Szeged, Dóm)

  • szekkó (1987, Gyula, Belvárosi templom)

  • szekkó (1982, Nyíregyháza, ÉLIM)

  • szekkó (1984, Budapest, Országház, Vadászterem)

  • szekkó (1985, Gyula, Németvárosi templom)

  • szekkó (1986, Gyula, római katolikus templom)

  • szekkó (1988, Soltvadkert, Plébániatemplom)

  • Szent Ágoston-oltárkép (tempera, 1991, Németkucsova [UA])

  • szekkó (1993, Békéscsaba, Erzsébethelyi templom)

  • szekkó (1994, Ráckeve, római katolikus templom)

  • szekkó (1994, Topolya [YU])

  • szekkó (1997, Lukanénye [SZL], templom)

  • szekkó (1997, Sukoró)

  • szekkó (1998, Debrecen, Altemplom)

  • szekkó (1998, Dombegyház, Kápolna)

  • szekkó (1999, Gesztely, Plébániatemplom)

  • szekkó (1999-2000, Szeged, Dóm).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Ráckevei Képtár

  • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely.

Irodalom . 

  • Horváth T.: ~ műtermében, Művészet, 1964/8.

  • Pogány G.: Gondolatok ~ művészetéről, Napjaink, 1976/7.

  • Szvetlov, I.: ~ lírai világa, Művészettörténeti Értesítő, 1978/1.

  • Végvári L.: ~, Budapest 1979

  • Losonci M.: A Duna három festője, Ráckeve, 1980

  • Moldvay Gy.: Szigorú fegyelem, Hevesi Szemle, 1981/2.

  • Pogány G.: ~ retrospektív kiállítása, Művészet, 1982/5.

  • Nagy I.: Egy ~ festmény elemzése, Móra Ferenc Múzeum Évkönyv, 1988

  • Fecske A.: A monumentalitás kérdései ~ festészetében, Tatabánya, 2000.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról