NÉMETH József

#3391
festő, (Kaposszerdahely [~ közlése, anyakönyvezve: Szen, 1928. október 3. - Hódmezővásárhely, 1994. augusztus 2.)

,

1949-ben a Z. Soós István és Gerő Kázmér vezette kaposvári képzőművészeti szabadiskolában tanult, itt figyelt föl tehetségére Bortnyik Sándor és Hincz Gyula. 1957: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Papp Gyula, Bán Béla és Szőnyi István. 1961: Tornyai Plakett, 1966: Koszta -díj, 1967, 1970, 1976: Munkácsy-díj, 1967: Vaszary-díj, 1974: Munkácsy Mihály-emlékérem, 1977: Kulturális Min. Nívódíja, 1980: érdemes művész, 1985: kiváló művész. 1957 óta élt Hódmezővásárhelyen, 1981-től három évig a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége Dél-Alföldi Területi Szervezetének titkára volt. Noha mesterének Szőnyi Istvánt nevezte meg, inkább a murális osztályán tanultak határozták meg festészetét, mintsem konkrét Szőnyi-hatások. Az előkép Nagy István festészetében található meg. Színkezelésének dekorativitása, a Szőnyi-osztályon megszeretett s élete végéig szinte kizárólagosan használt tojástempera adottságaival magyarázható. ~ főiskolás korától szűkre szabta magának a bejárandó festői teret, melyben szigorúan kötött festői eszközökkel hozta létre gazdag életművét. Első, Hódmezővásárhelyen készült képein még erősen jelentkeznek szőnyis effektusok, s a témát is gyakran otthoni, somogyi emlékek adják. Az 1956. évi Őszi Tárlaton kiállított gouache Babcséplők témát a következő évben újból megfestette nagyobb méretben, olajtemperával vászonra, s bemutatta az Őszi Tárlaton. A második változat nem pusztán a mérete miatt monumentálisabb, de kiérleltebb, feszesebb is. A keményebb, sarkítottabb komponálásmód a következő években erősödött, a fogalmazásmód tömörebbé vált. Ezt a korszakát két jelentős alkotás reprezentálja. Az egyik a hódmezővásárhelyi Petőfi Művelődési Ház freskója. Az első, Hódmezővásárhelyen leélt évtized vége felé az életmű fontos csomópontját alkotó képeket festett. A Hóolvadás c. képen az egyes motívumelemek megfogalmazásmódja a végletekig leegyszerűsített, mégis konkrétan értelmezhető: folyóparti árterület napnyugtakor, a tél végére nemcsak a levéltelen fák, a kiaszott, sivár, szürkésbarna talaj, hanem a pufajkás pásztor fázós mozdulata is utal. A Fiú gereblyével a hetvenes évtizedben festett "ikonos" képeinek előkészítő darabja, ikonográfiai előzményeit a pásztorbotos Szent Péter-ábrázolásokban találjuk meg. A zártan, tömbszerűen megfestett emberalak és a két egynemű színnel kitöltött háttér ellenére a festő hatalmas teret kanyarít a képbe, s ugyanezzel a fogással emeli időtlen és monumentális jelképpé témáját: a fiú vállára akasztott fagereblye mindhárom vége kiszalad a képmezőből, a szerszámot irracionális méretűvé nagyítva; a kifejezés erejét fokozza a kifelé, a néző felé támadó gereblyefogsor. A 70-es években, a szimbolikus erejű "ikonos" képek mellett alakul ~ festészetének egy másik, líraibb vonulata: első darabja a Lány és bivaly. A szennai házasságkötő terem triptichonjai hidat alkotnak ~ két festői ága között. Imaginárius térbe szimbolikus figurákat helyezett, az emberi életút állomásait jelképezendő, de mégis az "itt és most" egyszeriségével ábrázolva. Mindkét középtáblán a napkorong az asszony feje mögött van, de nem utal glóriára. Az idős magvető, a tejeskorsót hozó öregasszony s az együtt megöregedett házaspár, jelképes cselekedeteket végeznek, de maguk nagyon is valóságosak ahhoz, hogy jelképekké váljanak. Hasonlóan köztes a Didergők. A festésmód, a majdnem-ezüst hó és füst, a majdnem-arany nap és láng, a középső öreg fölfelé fordított, imádkozó keze, a két szélső alak konkrét, tűzre irányuló tekintete, mozdulata biztosan egyensúlyozzák ki a festményt. Festési technikáján is változtatott e képhez: a rétegelt lemezt nem alapozta, hanem "alla prima" festett a natúr furnérra, a fa erezetét is bekomponálva a festett felületbe. Később egyre gyakrabban így festette táblaképeit. A 80-as években szinte észrevétlenül fölerősödik a természetábrázolás, a természetszimbolika ~ festményein. A vásárhelyi házasságkötő terembe készült falikárpiton (1982-83) a flamand verdürök gazdagságával burjánzik a növényzet, s a szimbolikus emberi alakokkal egyenértékű szimbólumokat hordoznak a négylábú állatok és a madarak. A 80-as, 90-es évek fordulóján, egészségi állapotának megromlásával ellentétben munkabírása változatlan intenzitású maradt; az öregkor azonban már személyes sorsaként is foglalkoztatta. Egy-egy képének koloritja néhány nagy, sommás színfelületté szűkült, drámaisága erős és komor lett (Fejszés ember, Kaszáló); kevés motívummal, zárt kompozícióban, mintha tőmondatokban összegezte volna korábbi festői mondandóját.

Mesterei . 

  • Papp Gyula, Bán Béla, Szőnyi István.

Egyéni kiállítások . 

  • 1960 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely (kat.)

  • 1961 • Műcsarnok, Budapest (kat.) • Bakony Múzeum, Veszprém

  • 1966 • Collegium Hungaricum, Bécs

  • 1967 • Ernst Múzeum, Budapest (kat.) • Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár

  • 1970 • Derkovits Terem, Budapest

  • 1972 • Műcsarnok, Budapest (kat.) • Salon HDLU, Zágráb

  • 1974 • Szovjet Képzőművészeti Szövetség Kiállítóterem, Moszkva (kat.)

  • 1976 • Veres P. Művelődési Központ, Balmazújváros • Művelődési Központ, Derecske

  • 1977 • Móricz Zs. Művelődési Központ, Szentes (kat.) • Kiskun Múzeum, Kiskunfélegyháza (kat.)

  • 1978 • Megyei. Művelődési Központ, Kecskemét (kat.) • Hatvani Galéria, Hatvan • Vörösmarty Művelődési Ház, Fót (kat.)

  • 1979 • Csók Galéria, Budapest (kat.) • Szolnoki Galéria, Szolnok (kat.) • Művelődési Ház, Szegvár • Kossuth Művelődési Központ, Csongrád

  • 1980 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely (kat.) • Szántó Kovács Múzeum, Orosháza • Semmelweis Kórház, Kiskunhalas

  • 1982 • Művelődési Ház, Szegvár

  • 1984 • Művésztelepi Galéria, Szentendre

  • 1985 • Állatorvostudományi Főiskola, Hódmezővásárhely

  • 1986 • Ernst Múzeum-Tornyai János Múzeum-Somogyi Képtár (gyűjt., kat.)

  • 1996 • Németh László Könyvtár, Hódmezővásárhely

  • 1997 • Vachott S. Városi Könyvtár, Gyöngyös

  • 1998 • Tiszai Galéria, Csongrád

  • 1999 • Nemzeti Történelmi Emlékpark, Ópusztaszer.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1956-1994 • valamennyi Vásárhelyi Őszi Tárlat

  • 1959 • 7. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Az Alföld a festészetben, Műcsarnok, Budapest

  • 1960 • 8. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • XXX. Velencei Biennálé, Velence • Magyar Képzőművészet a XIX-XX. században, Künstlerhaus, Bécs

  • 1961 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület kiállítása, Peking

  • 1962 • 9. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Nyári Tárlat, Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Fiatal Művészek Biennáléja, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris

  • 1963 • Vásárhelyi Művészek, Rákóczi Múzeum, Sárospatak

  • 1964 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület V. kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest • 10. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Vásárhelyi Művészek Kiállítása, Városi Galéria, Zenta (Senta, YU) • Moderna G. Belgrád

  • 1966 • XX. sz.-i festészet és szobrászat, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1967 • Alföldi festők kiállítása, Puskin Múzeum, Moszkva • Mai Magyar Művészet, Kultúra- és Tudomány Palotája, Varsó

  • 1968 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület Jubileumi kiállítása, Stúdió 58-68, Műcsarnok, Budapest • 11. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Új Magyar Festészet, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • I. Nemzetközi Triennálé, Lalit Kala Akadémia, Újdelhi

  • 1969 • Magyar művészet 1945-1969, Műcsarnok, Budapest

  • 1970 • SZOT Felszabadulási Pályázata, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Magyar Kulturális Hét, Városh., Bologna

  • 1971 • A vásárhelyi művésztelep kiállítása, Hatvani Galéria, Hatvan

  • 1972 • Mai Magyar Képzőművészeti Kiállítás, Fredrikstadt-i Városh., Koppenhága

  • 1973 • Elkötelezett realista festészet I., Nemzetközi kiállítás, Bolgár Képzőművészeti Szövetség Székháza, Szófia

  • 1974 • Mai magyar képzőművészet, Városi Galéria, Helsinki

  • 1975 • Képek és szobrok három évtized művészetéből, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Realista törekvések mai művészetünkben, Hatvani Galéria, Hatvan

  • 1975-1978 • 30 Győzelmes Év - Tíz Szocialista Ország, vándorkiállítás • 1975 • Manyezs, Moszkva • Altes Museum, Berlin

  • 1976 • Budapesti Nemzetközi Vásár, Budapest • Izlozsbena G., Szófia • Plovdivi Vásár, Plovdiv • M. de Arta, Bukarest

  • 1977 • Zacheta, Varsó

  • 1978 • M. Nationale Palacio de Bellas Artes, Havanna • M. Izobrazityelnüh Iszkusztv, Ulan Bator

  • 1976 • Realista törekvések mai művészetünkben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1977 • Festészet '77, Műcsarnok, Budapest

  • 1978 • Tiszatáj, Derkovits Terem, Szombathely

  • 1979 • Tiszatáj, Csontváry Terem, Pécs

  • 1980 • Művészet és Társadalom, Műcsarnok, Budapest

  • 1981 • Tiszatáj, Gulácsy Terem, Szeged

  • 1982, 1984 • Országos Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest

  • 1985 • 40 alkotó év, Műcsarnok, Budapest

  • 1989 • Közép-Európai Művészek, Olympic Art, London

  • 1990 • Nyári Tárlat, Queen's Gallery, London

  • 1991 • Les Editions Arts et Images du Monde, Párizs

  • 1994 • Tájkép Biennálé, Hatvani Galéria, Hatvan

  • 1996 • Ember és Természet, Városi Galéria, Mezőtúr • Szőnyi István és köre, Koller Galéria, Budapest

  • 1997 • 25 év a Hatvani Galériában, Hatvan • Gerő Kázmér tanítványai, Színfolt Galéria, Kaposvár

  • 1998 • Paletta, Vigadó Galéria, Budapest • Damjanich János Múzeum, Szolnok

  • 1999 • Papp Gyula és alföldi tanítványai, Kramsdorf (D) és Petőfi Művelődési Központ Orosháza.

Köztéri művei . 

  • kerámia falikép (1957, Hódmezővásárhely, Dilinka temető)

  • freskó (1962, Hódmezővásárhely, Petőfi Művelődési Ház)

  • Nyilazó lovasok (kerámia falikép, 1963, Kazincbarcika, Borsodi Vegyikombinát)

  • Évszakok (gobelin, 1971, Kiskunhalas, Városi Pártbizottság)

  • Tizenkét hónap (panno, Hódmezővásárhely, 1974, házasságkötő t.)

  • Triptichon (panno, 1975, Eger, Művelődési Központ)

  • Triptichon I-III. (panno, 1975, Szenna, házasságkötő t.)

  • Freskó (1980, Csongrád, Városi Tanácsház díszterme)

  • 7 db-os pannosorozat (1981, Szegvár, házasságkötő t.)

  • szövött falikép (gobelin, 1983-1985, Hódmezővásárhely, házasságkötő t.)

  • Boldogság kertje (panno, 1984, Hatvan, házasságkötő t.).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Damjanich János Múzeum, Szolnok

  • Herman Ottó Múzeum, Miskolc

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Mezőgazdasági Múzeum, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Puskin Múzeum, Moszkva

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely.

Tv . 

  • Rapcsányi L.-Vizy O.: ~ TV Galéria, MTV, 1970. június 4.

  • Nagy J.: ~ MTV, 1994.

Rádió . 

  • Ambrus T.: Vallomás a művészetről, Beszélgetés ~fel, Petőfi Adó, 1969. október 26.

  • Ambrus T.: ~ Kossuth Adó, 1970. június 5.

Irodalom . 

  • Bánszky P.: ~, Budapest, 1974

  • Akszelrod, Sz.: ~, Moszkva, 1978

  • Pogány G.: ~, Budapest, 1988

  • Kristó Nagy I.: Vásárhelyi festők [szerk.], Budapest, 1988

  • Végh J.: (kat. bev., Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely, 1960)

  • Végh J.: (kat. bev., Műcsarnok, 1961)

  • Dutka M.: ~ kiállítása a Műcsarnok kamaratermében, Magyar Nemzet, 1961. február 26.

  • Láncz S.: ~ kiállítása a Műcsarnokban, Élet és Irodalom, 1961. március 3.

  • Csoóri S.: A rácsodálkozás öröme. Még egyszer ~ kiállításáról, Élet és Irodalom, 1961. március 20.

  • Végh J.: ~ kiállítása, Művészet, 1961/5.

  • Dömötör J.: Vásárhelyi művészportrék: ~, Tiszatáj, 1966/11.

  • Ritly V.: (kat., bev. tan., Ernst Múzeum, 1967)

  • Perneczky G.: ~ kiállítása az Ernst Múzeumban, Magyar Nemzet, 1967. április 2.

  • Csoóri S.: ~ képei, Új Művészet, 1967/5.

  • Láncz S.: ~, Művészet, 1967/8.

  • Németh L.: ~, in: Modern Magyar Művészet, Budapest, 1968

  • Csoóri S.: ~ képei, in: Faltól falig, Budapest, 1969

  • Perneczky G.: A vásárhelyi babonák igazsága, in: Tanulmányút a Pávakertben, Budapest, 1969

  • Bánszky P.: Legeltetés holdfénynél, Népművelés, 1970/7.

  • Mocsár G.: (kat., bev. tan., Műcsarnok, 1972)

  • Szabó Gy.: Értelmezések, Élet és Irodalom, 1972. április 29.

  • Akácz L.: ~ kiállítása a Műcsarnokban, Tiszatáj, 1972/6.

  • Goór I.: Hódmezővásárhelyi műtermekben, Forrás, 1972/6.

  • Vadas J.: ~ szimbolikus faliszőnyege, Kortárs, 1972/8.

  • N. N.: Painter of Silence, Hungarian Review, 1972/11.

  • Tandi L.: Négy festő - négy tárlat, Tiszatáj, 1972/12.

  • Pálosi J.: ~, Évszakok, Művészet, 1974/3.

  • Dömötör J.: (kat., bev. tan., Moszkva, 1974)

  • [Bán] A.: Bemutatjuk ~ grafikáit, Élet és Irodalom, 1975. augusztus 16.

  • Bán A.: ~ Tizenkét hónapja, Művészet, 1975/8.

  • Bánszky P.: (kat., bev. tan., Kiskunfélegyháza, 1977)

  • Pogány Ö. G.: (kat., bev. tan., Kecskemét, 1978)

  • Kovács Gy.: A kifejező és a dekoratív vonal. ~ Utcaseprő c. képének műelemzése, Művészet, 1978/8.

  • Grezsa F.: Műteremlátogatás ~nál, Tiszatáj, 1979/2.

  • Dömötör J.: (kat. bev.)

  • Egri M.: (kat., bev. tan., Szolnok- Hódmezővásárhely, 1979)

  • Tandi L.: Életünk forrásai, Új Tükör, 1980. november 30.

  • Pogány G.: Lány és bivaly, Művészet, 1982/9.

  • Csapó Gy.: A művész nem élhet társadalmon kívül. Látogatás ~nál Hódmezővásárhelyen, Magyar Nemzet, 1983. március 17.

  • Gelencsér [Rothman] É.: (kat. szerk., kiállítás rend.)

  • Horváth Gy.: (kat., bev. tan., Műcsarnok, 1986)

  • Nagy I.: Mitologikus jelenidejűség. ~ művészetéről, Művészet, 1986/8.

  • Nagy I.: ~ szent ligetei, Juss, 1992/5.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról