NAJMÁNYI László

#3352
képzőművész, performer, (Hermagor, [A], 1946. ? - )

,

1972: Budapesti Műszaki Egyetem, vízügyi mérnök. Autodidakta művész. 1975: Fiatal Művészek Klubja Tavaszi kiállításának díja; 1977: Díszlettervezési Triennálé díja, Újvidék. 1971-1976 között a Kovács István Stúdióban színdarabokat készített. 1975-1976-ban előadássorozatot tartott az ipari forradalomról és filmkészítésről a Ganz-Mávag Művelődési Ház-ban. ~ az 1970-es évek elejétől kezdve experimentális színházzal foglalkozott (Kovács István Stúdió), hangjátékokat, költeményeket és prózát írt, filmeket forgatott, az elsők között készített videót Magyarországon, és egy rockzenei együttes tagjaként hagyta el 1978-ban hazánkat. Először Párizsban telepedett le, 1980-tól Torontóban, majd 1985-től New Yorkban élt. Készített fotókat, díszleteket, lemezborítókat, tervezett zenei és tánceseményeket, jelmezeket, falfestményeket, grafikai mappákat. 1997-ben határozta el, hogy hazatelepül, egyik első újrabemutatkozó multimédia előadását a Műcsarnokban tartotta, Water Under the Bridge címmel. Már Magyarországon foglalkozott képzőművészettel, de ezen belül is inkább a kísérleti műfajokkal: konceptuális művészettel, fotóhasználattal stb. Számos grafikai munka után Amerikában kezdett el festeni, mindenekelőtt spirituális és vallási témájú képeket (Fallen Adam, 1993; 19 Biblia-illusztráció, 1992-1993). Festményeire, ugyanúgy mint rajzaira, egyfajta leegyszerűsítő felfogás jellemző: gyakran ceruzával vázolja fel a kontúrokat, majd a képet didaktikus és narratív módon kifesti. A bukott Ádám egy nagyobb sorozatból való, mely az első emberpár bukását értelmezi. A fekvő Ádám ágyékából hatalmas fa nő ki, mely egyaránt lehet Életfa s az emberiség családfája - a bizarr jelenségnek egyetlen élőlény, egy kutya a szemtanúja. Előadásokat tartott a Tilos Rádióban, zenei cikkeket írt Elvis Presley-ről, Bob Marley-ról, David Bowie-ról a Wanted magazinba.

Mesterei . 

  • autodidakta.

Főbb művei . 

  • 1971: Bevezetés, multimédia show, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest

  • 1972: Raszputyin, performance, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest

  • 1971-1979: 126 díszletterv színházaknak

  • 1972-1979: kilenc díszletterv, Mafilm, MTV

  • 1973: The City of Thieves/A tolvajok városa, kvadrofon rádiójáték, MR, és Radio 2 Zürich

  • 1976: Az őrült és az őrültség. A médium az üzenet (Marshall McLuhan), performance, Jókai Klub, Budapest; Fekete & fehér & hamburger, performance, Jókai Klub, Budapest; Díszlettervezési Biennálé., Prága

  • 1977: Pere Lachaise, multimédia show, MTA, Budapest

  • 1978: Neuma, multimédia installáció és performance, Budapesti Műszaki Egyetem Bercsényi Kollégium; Spions, performance tervek [Robert Filliou-val, Poi Poi Drome-mal], Pompidou Center, Párizs

  • 1979: Run By R.U.N., performanszok, József Attila Tudományegyetem, Szeged, Fiatal Művészek Klubja, Budapest; Party Days, performance-sorozat, G. Di Appel, Amszterdam

  • 1980: R.I.S.E., film díszlet, [Gregor Davidow-val], Midascare Productions, London

  • 1982: The First Breakfast, performance [Ulay & Marina Abramovic-csal], Aleph & Ta, Toronto; Party Days, performance-sorozat [888, 803 és Gordon W.-vel] A Space, Toronto

  • 1984: The Map of Time (New Jerusalem) by Spions, multimédia installáció, Napoleon Moffat Galerie, Montreal; Omega Moon, opera libretto és zene, Artcultural Resource Center, Toronto

  • 1985: Summertime (When The Art Is Easy), multimédia show [Halász Péterrel, Halász Andrással], Squat Színház, New York

  • 1986: The Map of Time (New Jerusalem) by Spions, multimédia installáció, Parrot Castle, New York

  • 1987: The American Trilogy, zene és libretto [Brian Briggs, Jean McAllister, Tony McMaster, Julia Wallace, Criss Cameron és Gabor Lukin közreműködésével] New York; HOME 108, multimédia installáció, The Temple Of Time, Brooklyn, New York; Time Wall, multimédia installáció, James Lyman Nash Collection, New York

  • 1989: Work, multimédia installáció, Minor Injury Gallery, New York

  • 1988-1991: The Cosmic Bargain, zene és díszlet rock and roll operához, [G.I.N.A.-val]

  • 1996: The Eternal's Tomb, installáció, Hotel Pro Forma, Koppenhága; Tizenöt perc, interdisciplináris performance a Balaton Együttessel, Almássy téri Művelődési Központ, Budapest

  • 1997: Water Under the Bridge, multimédia előadás, Műcsarnok, Budapest.

Egyéni kiállítások . 

  • 1975 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1988 • The Map of Time (New Jerusalem) by Spions, The Bank Gallery, New York.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1975 • Montázs, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1979 • Sydney Biennálé, Sydney

  • 1997 • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest

  • 1998 • Látvány. Magyar művészet a színház és a film között, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei . 

  • The Map of Time (New Jerusalem), (murália, 1987, New York, Linden & Tager Collection)

  • Cortland's Room (murália, 1995, Bronxville, Linden & Tager Collection).

Művek közgyűjteményekben . 

  • White Collection, New York.

Filmek . 

  • Ady és az első világháború, MTV, 1975

  • Ady és kora, MTV, 1974; Száműzve hazámba, MTV, 1974

  • A látás hatalma, MTV, 1975

  • Ganz Ábrahám, MTV, 1975

  • A császár üzenete [a Kassák Stúdió tagjaival és Papp Tamással], BBS, 1976

  • DNA, animációs film, [Rész Istvánnal, Molnár Györggyel, Beke val], MTV, 1977

  • A. L. Newman/G. G. Miller Productions, videósorozat [G. G. Millerrel, Eörsi Katalinnal, Orsós Györgyivel, Rész Istvánnal, Vető Jánossal, Dinner Tamással, Gulyás Istvánnal, Camal Ahmuddal] BBS, 1976-1978

  • Dance The New York, videó [Gabor Sitonee-val], New York, 1986.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról