MENGYÁN András

#3080
designer, festő, grafikus, (Békéscsaba, 1945. március 26. - )

,

1968: Magyar Iparművészeti Főiskola. Tagja a Norvég Képzőművészek Szövetségének, 1990-1993-ig az ICSID Formatervezők Nemzetközi Szövetsége Végrehajtó Bizottságának. 1969-1990: a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára és a Magyar Iparművészeti Főiskola Alapképzési Intézetének igazgatója. 1990-től a bergeni Iparművészeti Főiskola professzora. Budapesten és Bergenben él. 1974: 3. Internationale Grafikb., Frechen; 1976: 4. Internationale Grafikb., Frechen; 1978: Krakan 7 Miedzynarodowe B., Krakkó; 1983: 8th International Exhibition of Original Drawings, Rijeka. Ösztöndíjak: 1981-1982: American Council of Learned Societies, New York; 1982: IBM fellow, International Design Conference, Aspen. Művésztelepeken dolgozott: 1974: Graz; 1976, 1978: Békéscsaba; 1978: Zsennye; 1979: Interdesign '79, Keszthely; International Systematic Artist, Motuvun (YU); 1981: Design Seminar, Berlin; 1982: Aspen; 1983: Kemi; 1989: Moszkva. Konceptuális, geometrikus, szeriális munkái matematikai számításokra, a geometrikus szerkesztés szigorú strukturáira épülnek. A 60-as évek közepétől következetesen dolgozik A formák logikáján (kép- és grafikasorozatán). Olyan kombinációs formákat hoz létre, amelyeket "meghatározott mozgatható formák"-nak nevez. Ezek különböző számban és állapotban sajátos dinamikával, térbeliséggel és mozgással rendelkező elemek. A 70-es évekre elkészíti saját, színes művészi-vizuális elemekből épülő formatárát (Térkoordináták, 1966-1970): az ún. M-formarendszer-t, amelynek célja - kiindulva a matematikából és a geometriából - a végtelen szín- és formalehetőségek logikai és esztétikai kombinációkká vagy térbeli mozgássá alakíthatósága. Festményeinek alkotóelemei egyenesek és görbék, amelyeknek kombinációi különböző permutációs sorokat hoznak létre. A 80-as években olyan számítógépes munkákat és environmenteket készít, amelyekben a fény, a hang, a film, a tükör és a spárga (mint vonal vagy kontúr) hozza létre a teret, a térbeli mozgás fázisképeit. A Formák didaktikája c. sorozat tágabb teret enged a fantáziának, a többféle vizuális-logikai olvasatnak; a Vizuális programok pedig már a kitágított dimenziójú, térbeli mozgás játékának is; az ellentétekre épülő (fekete-fehér, piros-zöld, fényes-matt, fény-árnyék, kép-film, a néző és a nézett mozgása) logikus, a költőihez közelítő ritmikának (Programozható environment I.). Ez utóbbi nagyszabású térkompozíció részévé válik a térbe lépő néző is. A sötét térben 6 m magas, kartonból vagy tükörből készült karcsú gúlák törnek a magasba, amelyek egészében véve kristályos szerkezetűvé alakítják a teret, amire egy New York-i felhőkarcolókról készült filmszalag mozgó képe, síkja vetül. A 90-es években készült geometrikus festményei a három dimenzió két dimenzióvá transzponálásai, ebből fakadóan egyszerre többsíkúak, többnézőpontúak, többrétegűek. Képein mégis teret hoz létre; terek mozgásban lévő, időbeli fragmentumait. Az ultraibolya fényre érzékeny, éles, agresszív színekkel megfestett festményei többnyire a fekete alapból, képtérből törnek elő.

Egyéni kiállítások . 

  • 1974 • Egyetemi Színpad, Budapest

  • 1975 • Tízek Klubja, Békéscsaba (kat.)

  • 1976 • Józsefvárosi Kiállítóterem (kat.)

  • 1977 • Ifjúsági Ház Galéria (kat.), Pécs

  • 1984 • Csók Képtár, Székesfehérvár (kat.)

  • 1985-1986 • Műcsarnok, Budapest

  • 1987 • Fészek Klub, Budapest

  • 1990 • Attatürk Kültür Merkezi, Ankara

  • 1992 • Bergen Kunstforeningen (kat.), Bergen (NOR)

  • 1995 • Műcsarnok, Budapest (kat.)

  • 1998 • A 3. dimenzión innen és túl, Éri Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1971 • Fáklya Klub, Budapest

  • 1974-1984 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Frechen

  • 1975 • Neue Ungarische Konstruktivisten, Städtisches Kunstmuseum, Bonn

  • 1974, 1978 • Norvég Nemzetközi Grafikai Biennálé, Friedrichstadt

  • 1974-1984 • Krakkói Nemzetközi Biennálé, Krakkó

  • 1983-1985 • Grafikai Biennálé, Ljubljana

  • 1978 • Art Festival Int. of Gravings, Christchurch

  • 1979 • Nemzetközi Print Biennálé, Tokió • Kanadai Print és Rajz Biennálé, Edmonton

  • 1980 • Tendenciák 1970-1980. 3., Geometrikus és strukturális törekvések a hetvenes évek művészetében, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1981 • Ungersk Konst 1905-1980, Liljevalchs Konsthall, Stockholm

  • 1982 • Brit Nemzetközi Print Biennálé, Bradford • Neue Ungarische Künstler, Stockholm, Hamburg • 8th International Exhibition of Original Drawings, Museum of Modern Art, Rijeka

  • 1983 • 15. Graficni B., Ljubljana • 8th International Exhibition of Original Drawings, Rijeka • Nature-Structure-Construction, Taidemuseum, Kemi

  • 1984 • Systematic Artists, G. of Konzepte, Stockholm • Krakan 10 Miedzynarodowe B., Krakkó • Planum'84

  • 1985 • Meditáció IV., Bartók 32 Galéria, Budapest

  • 1989 • Szimmetria-Aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1997 • Olaj/ Vászon, Műcsarnok, Budapest.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Art Council Coll., London

  • City M., Kemi (FIN)

  • City M., Pazin (YU)

  • Edmonton (CA)

  • Herman Ottó Múzeum, Miskolc

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kunstmuseum, Bonn

  • Kunstverein Collegium, Frechen (D)

  • Kunstmuseum, Rottweil

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba

  • Museum of Modern Art, Zágráb

  • Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz

  • Ring House Gallery Coll., Edmonton (CA)

  • Városi Képtár, Sárospatak

  • Staatliche Museum, Berlin.

Írásai . 

  • Formák logikája, 1970-1991

  • Vizuális programok, 1977

  • Elem, szerkezet, környezet, Lakásépítő Vállalat, Budapest, 1977/2.

  • A formatervezés helye és szerepe a művészetek rendszerében, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Zsennyei Műhely, Budapest, 1978

  • Designer to be (kat. előszó, Műcsarnok, 1983)

  • Center for Design Excellence. Survey and Proposal, Pratt Institute, New York, 1987

  • Olaj/Vászon, Műcsarnok, 1997.

Irodalom . 

  • Hajdu I.: (kat., Békéscsaba, 1975)

  • Hajdu I.: (kat.: ~ kiállítás, Józsefvárosi Galéria, Budapest, 1976)

  • Beke L.: Szerialitás a képzőművészetben, Művészet Évkönyv '76, 1977

  • Hajdu I.: Beszámoló egy Benczúr utcai műhelyről és egy békéscsabai kiállításról, Művészet Évkönyv '76, 1977

  • Beke L.: ~ kiállítása (kat. bev., Ifjúsági Ház Galéria, Pécs, 1977)

  • Nagy, I.: Space and Man. ~'s Environments, New Hungarian Quarterly, 1986/XXVII., no. 103.

  • Modern and Contemporary Hungarian Art-Bulletin 1985-1990, Soros Foundation Fine Art Doc.

  • Kovalovszky M.: (kat., Székesfehérvár, 1984)

  • Danbolt, G.: En Post-Modernistik New-Modernist. ~ Exhibition in Bergen (kat., 1992)

  • Nagy I.-Danbolt, G.: (kat., Műcsarnok, 1995).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról