LOSSONCZY Ibolya

#2864
szobrász, (Nyírbakta [Baktalórántháza],, 1906. november 22. - Budapest, 1992. január 15.)

,

Kagyló mélyén ébredő gyöngyszemként jellemezte 1947-ben, a Galéria a 4 Világtájhoz helyiségében rendezett kiállítását látva ~ művészetét Hamvas Béla. A hasonlat találó, az életmű olyan lényeges vonásait sűríti egy képbe, mint a zárkózottság és az önmagukban teljes, ragyogó értékek létrehozása. Kevés számú, de annál jelentősebb művet alkotott, jelleméből adódóan visszahúzódott a művészeti közélettől. ~ nem részesült akadémiai szobrászképzésben, első munkáit párizsi, majd londoni tartózkodásából hazatérve, a 30-as évek végétől készítette. Ezek a szűkszavú, az emberi viszonyokról: elsősorban az anya-gyermek kapcsolatról mély átéléssel szóló figurális munkák és portréfejek az évek haladtával egyre egyszerűbb, tömörebb plasztikai formákká alakultak, fokozatosan szakadtak el a látható világ ábrázolásától, ugyanakkor sohasem veszítették el organikus jellegüket. A Kállai Ernő által a "természet rejtett arca"-ként megfogalmazott gondolatkör szervesen illeszkedik művészetéhez. A 40-es években az itthon még szinte hagyományok nélküli elvont szobrászat a Galéria a 4 Világtájhoz művészeinek körében talált szellemi rokonságra. Férjével, Lossonczy Tamással közösen állított ki a galéria helyiségében, több csoportos kiállításon is részt vett, de alapvetően rejtőzködő művész, aki magányosan hozta létre meditatív hangulatú alkotásait. Kisméretű gipsz- és bronzszobrainak organikus formái csavarodó, egymásba kapaszkodó lágy vonalakkal, ívesen hajlanak meg, végtelen finomsággal, nyugodt egyensúlyt lelve térnek vissza önmagukba. A bemélyedések, a szobortestet tagoló üregek fény-árnyék játékoknak kínálnak terepet, mozgalmassá, élővé varázsolva a plasztikát. Tarajos hullámokat, víz koptatta kövek formáit, megannyi természeti képződményt idéznek absztrakt idomai, a fegyelmezett egyszerűség sohasem köti meg a szobor dinamikáját, olykor egészen játékos formáit. A tükörszerűen sima, lágy ívekkel hajló felületek mellett néhány munkájának darabosabb, kérgesebb, változékony, a kéz érintését, az alakítás gesztusát magában foglaló felszíne, szaggatott kontúrjai különlegesen expresszív formai élményt nyújtanak. Szobrászi tevékenysége mellett érzékeny képi világot teremtett lírai szólamú pasztellképein, amelyeknek zöme a 70-es, 80-as években keletkezett. A színes papír alapot derűs színekkel megrajzolt, elolvadó kontúrú lebegő formák, úszó, kalligrafikus vonalak lakják: álomszerű, megnyugtató világot teremtve. ~ művészete csendesen, halk, de végtelenül tiszta hangokkal szól, a legapróbb, de egyszersmind legalapvetőbb dolgok megmutatására született.

Egyéni kiállítások . 

  • 1941 • műterem-kiállítás, Budapest

  • 1947 • Galéria a 4 Világtájhoz, Budapest [Lossonczy Tamással]

  • 1982 • Városi Képtár, Győr

  • 1987 • Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • 1988 • Fészek Galéria, Budapest

  • 1989 • Miskolci Galéria, Miskolc [Lossonczy Tamással]

  • 1993 • Óbudai Társaskör Galéria, Budapest (kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1947 • Salon de Realités Nouvelles, Párizs • Elvont művészet II. magyar csoportkiállítása, Képzőművészek Szakszervezete, Budapest

  • 1948 • A magyar művészet újabb irányai, Nemzeti Szalon, Budapest

  • 1975 • Kassák Lajos-emlékkiállítás, Vármúzeum, Esztergom

  • 1997 • Párbeszéd. Hamvas Béla és a képzőművészet, Szentendrei Képtár, Szentendre.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kecskeméti Képtár, Kecskemét

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Pécsi Modern Képtár, Pécs

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely.

Irodalom . 

  • Kállai E.: Austellung Thomas und von Lossonczy, Pester Lloyd, 1941. április 4.

  • Rabinovszky M.: Asszonyművészek, Asszonyok, 1945/7.

  • Háy K. L.: Lossonczy Tamás és , Szabad Nép, 1947. április 1.

  • Hamvas B.-Kemény K.: Forradalom a képzőművészetben, Budapest, é. n. [1947]

  • Kállai E.: (kat., bev. tan., Nemzeti Szalon, 1948)

  • Salamon N.: ~ szobrai, Új Tükör, 1982/21.

  • Lukácsy S.: Lossonczyék, Új Írás, 1986/5.

  • Salamon N.: A művészotthon utolsó mohikánja, Új Tükör, 1988/5.

  • Mezei O.: Belső erők: Lossonczy Tamás és ~ kiállítása, Művészet, 1988/5.

  • Lukácsy S.: Lossonczy Tamás és ~ művészete, Életünk, 1989/4.

  • Pataky G.: Csöndes életmű. ~ kiállítása

  • Horpácsy S.: Lossonczy Tamás és ~ kiállítása, Új Tükör, 1989. május 28.

  • György P.-Pataky G.: Az Európai Iskola és az Elvont művészek csoportja, 1990

  • Szabó J.-Pataky G.-Mucsi A.-Andrási G.: (kat., bev. tan., Óbudai Társaskör Galéria, 1993).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról