KONECSNI György

#2462
festő, grafikus, (Kiskunmajsa, 1908. január 13. - Budapest, 1970. január 29.)

,

1927-1931: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Rudnay Gyula. 1932-ben államellenes izgatásért bebörtönözték. 1934-ben és 1936-ban elnyerte a Nemzetközi Idegenforgalmi Kongresszus Faud-serlegét; 1936: Iparművészek Egyesületének ezüstérme; 1937-ben plakátjaiért Grand Prix-t, a magyar pavilon egyik termének megtervezéséért Diplome d'Honneur-t kapott a párizsi világkiállításon. 1939-ben három plakátjával Grand Prix-t nyert a Milánói Triennálén; az Iparművészeti Társulat aranyérme; 1948: Köztársasági Érdemrend arany fokozata; 1950, 1952: Kossuth-díj; 1954: Munka Érdemrend arany fokozata; 1968: érdemes művész. 1946-1954 között a Magyar Iparművészeti Főiskola alkalmazott grafikai tanszékének vezetője volt. 1954-1957: a Honvéd Stúdió tagja, 1964-1970 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola alkalmazott grafikai tanszékének vezetője és a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára volt. Kísérletező szellemű, sokféle műfajt és technikát felölelő életművének legizgalmasabb szakaszát kétségtelenül a modern tömegkommunikáció elveit hasznosító plakátjai képezik. A kevés motívumból szerkesztett, ötletgazdag falragaszok (Bakon, 1936; Gáz hűt és fűt, 1937; Állatkert, 1937) új utat nyitottak a műfaj hazai történetében, s már a 30-as években világhírt szereztek alkotójuknak. 1945 után készült mozgósító erejű politikai plakátjai (Soha többé!, 1945; A kenyér itt kezdődik, 1947) közérthető szimbolikájuk és célratörő, ám az artisztikumot sem nélkülöző kompozíciójuk révén sokban hozzájárultak a korszak eszményeinek be- és elfogadásához. Hasonló koncepció jegyében festette az 50-es évek első felében nagy történelmi pannóit is, melyek közül a Dózsa táborozását megjelenítő - Kádár Györggyel közösen kivitelezett - Vihar előtt című kompozíció a legismertebb. A 60-as évektől a murális, közösségi terekbe szánt műfajok felé fordult érdeklődése, több mozaikot, sgraffitót, dekoratív falfestményt készített állami megrendelésre. Ezekben a munkáiban a feladat jellegének megfelelően előadásmódja elvontabb, intellektuálisabb - előszeretettel alkalmazta a stilizált geometrikus formákat, illetve a szürrealisztikus képzettársítások meglepő vizuális képleteit. Ugyanakkor nem mondott le a társadalmi felelősségtől fűtött figurális ábrázolásról sem, ennek jegyében alkotta meg élete utolsó évtizedében nagy hatású grafikai ciklusait, köztük a könyv alakban is megjelent Bánk bán-illusztrációkat (Budapest, 1968) és a Magyar nyelv története (Budapest, 1972) című - nyelvemlékeink irodalmi és legendabeli hagyatékát feldolgozó - pompás sorozatát. Mint pedagógus és művészetszervező is beírta nevét századunk magyar művészettörténetébe, irányításával nőtt fel az új reklámgrafikus nemzedék.

Mesterei . 

  • Rudnay Gyula.

Egyéni kiállítások . 

  • 1968 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt., kat.)

  • 1970 • Kulturális Kapcsolatok Intézete, Budapest

  • 1976 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (emlékkiállítás, kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1953 • Békeplakát és ötéves terv grafikai kiállítás, Műcsarnok, Budapest

  • 1955 • Képzőművészetünk tíz éve, Műcsarnok, Budapest

  • 1958, 1961 • III-IV. Magyar Plakátkiállítás, Nemzeti Szalon, Budapest • Ernst Múzeum, Budapest • Műcsarnok, Budapest

  • 1960 • Magyar Palkát-Történeti Kiállítás 1885-1960, Műcsarnok, Budapest

  • 1966 • V. Magyar Plakátkiállítás, Nemzeti Szalon, Budapest • Műcsarnok, Budapest

  • 1969 • Reklám '69, Technika Háza, Budapest

  • 1970 • Reklám '70, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1975 • Jubileumi plakátkiállítás, Szépművészet Múzeum, Budapest

  • 1986 • 100+1 éves a magyar plakát. A magyar plakátművészet története 1886-1986, Műcsarnok. Művei bemutatásra kerültek több orsz. képzőművészeti tárlaton is, ill. számos kelet- és nyugat-európai fővárosban.

Köztéri művei . 

  • mozaik (Győr, pályaudvar)

  • mozaik (Zalaegerszeg, pártház)

  • sgrafittó (Mezőkövesd, Általános Iskola)

  • pannó (Auschwitz, Múzeum)

  • pannó (Budapest, Fészek Klub)

  • pannó (1964, Szeged, Tisza Szálló)

  • mozaik (1966, Gyula, Thermál Gyógyfürdő).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely

Irodalom . 

  • Kiss S.: Magyar plakátművészet a két világháború között, Budapest, 1960

  • Láncz S.: ~, Művészet, 1963/10.

  • Bauer J.: Gondolatok ~ről, Művészet, 1968/8.

  • Frank J.: (gyűjt., kat., bev. tan., Műcsarnok, 1968)

  • Bauer J.: ~ kiállítása, Művészet, 1969/6.

  • Bencze L.: ~, Kortárs, 1969/7.

  • Tölgyesi J.: ~, Budapest, 1971 (monogr. a külföldi szakirodalom jegyzékével)

  • Láncz S.: ~, Acta Historiae Academiae Scientiarium, 1971/3-4.

  • Kutvölgyi K.: ~ plakátgrafikusi munkássága, 1971 (kézirat)

  • Bencze L.: ~ befejezetlen grafikai sorozata, Kortárs, 1972/4.

  • D. Fehér Zs.: (kat., bev. tan., Magyar Nemzeti Galéria, 1976)

  • Rózsa Gy.: ~, in: Nyitott Galéria, Budapest, 1980.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról