KOMORÓCZKY Tamás

#2452
festő, (Békéscsaba, 1963. február 24. - )

,

1986-90: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak; 1990-92: Magyar Képzőművészeti Főiskola, murális szak; Képzőművészeti Főiskola, Düsseldorf, videó szak. 1990: Stúdió '90 díjazottja; 1995-98: Derkovits-ösztöndíj. Az 1989-ben megalakult Újlak Csoport tagjaként több egyéni és csoportos installációt készített a Hungária fürdőben, az Újlak Moziban, majd a Tűzoltó utca 72. sz. alatti kiállítótérben. A 90-es évek elejétől dolgozik videóval, melyet nem konceptuális-jellegű installációk részelemeként, hanem önálló műfajként használ (Meg kell találnod a világot, 1991). A képzőművészet klasszikus eszközeire és technikáira a műfaját tekintve szobor és festmény között elhelyezkedő posztminimalista tárgyain keresztül reflektál (Cím nélkül, 1992). Oltalom-menhely felirattal ellátott magán- és pszeudointézményének emblémái az 1990-es évek közepétől több budapesti közterületen lévő tárgyon, épületen, de szignatúraként saját művein is feltűntek. Installációi, videói, számítógépes printjei a média és vizuális környezetünk képeit és technikáit, fogyasztási módjait használják, imitálják és ezek működési mechanizmusaira világítanak rá. 1996-tól dolgozott Alibi Divatház (The House of Alibi) elnevezésű nagyszabású projektjén. A kortárs divat jelenségeit és társadalmi szerepét vizsgáló projektnek egyaránt részei voltak próbababákból összeállított installációi (A szezon és a fazon találkozása, 1996), fiktív, ironikus ruhatervei (Fürdőruha sziámi-ikreknek, 1998) és videói (My heart is gone [Uglár Csabával], 1999). Újabban nagyméretű, színes, pszichedelikus, digitális képi világból, piktogramokból, multikulturális utalásként is tekinthető elemekből építkező számítógépes nyomatain (Happy birthday, Brigitte!, 1999; Tájkép, 1999; Kaleidoszkóp, 1999), valóság és realitás felcserélhetőségét modelláló, fiktív lemezborítóin (Alibi records I-VI, 1999) dolgozik, amelyek az alibi-témakör kérdésfelvetéseit folytatják.

Egyéni kiállítások . 

  • 1987 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1989 • Bercsényi Kollégium, Budapest

  • 1990 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Újlak Mozi, Budapest

  • 1991, 1993 • Tűzoltó u. 72., Budapest

  • 1994 • Mű-terem Kiállító, Budapest

  • 1995 • House of Alibi, Bartók 32 Galéria, Budapest

  • 1996 • Stúdió Galéria, Budapest

  • 1999 • Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1990 • Resource Kunst, Műcsarnok, Budapest [Újlak Csoport] • Inspiráció, Sommer Atelier [Újlak Csoport], Hannover • People to People, Prága • Újlak Csoport, Utca Galéria-Életünk c. folyóirat szerkesztősége, Szombathely • Stúdió '90, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1991 • Újlak Csoport, Újlak Kiállítótér, Tűzoltó u. 72., Budapest • Oszcilláció, Hatos bástya, Komárom (CSZ) • Műcsarnok, Budapest • Sub voce, Kortárs magyar videoinstalláció, Műcsarnok, Budapest

  • 1992 • Knoll Galéria

  • 1992 • Újlak Csoport, Uitz Terem, Dunaújváros • Első kortárs magyar epigon kiállítás, Liget Galéria, Budapest • Első kortárs magyar epigon kiállítás, Ifjúsági Ház, Szeged • Az idegen szép, Stúdió Galéria, Budapest • Medien Biennálé, M. der Bildende Kunste, Lipcse • 30x30x30, Merlin Színház • Spektrum, Újlak Kiállítótér, Tűzoltó u. 72., Budapest • Analóg, Budapest Galéria Lajos u., Budapest

  • 1993 • Apró tárgyak/Little things, Fészek Klub, Budapest • Real Small, Randolph Street Gallery, Chicago • Art in General, New York • Delta Axis Art Center, Memphis (USA) • Újlak Csoport, Kulturfabrik Salzman, Kassel • Újlak Csoport, Goethe Intézet, Budapest • Zweite Zeitgenössische Ungarische Epigonen Ausstellung, KX. Kampnagel Fabrik, Hamburg

  • 1994 • Majdnem Harmadik Kortárs Magyar Epigon Kiállítás, Újlak Kiállítótér, Tűzoltó u. 72., Budapest • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest • Több mint tíz, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Lehetne 4 megával több?, Mozsár Műhely • Újlak Csoport, Műcsarnok, Budapest

  • 1995 • Stúdió '94, Ernst Múzeum, Budapest • Aritmia 3, Uitz Terem, Dunaújváros • Újlak Csoport, Liget Galéria, Budapest • Beyond Belief • Contemporary Art from East Central Europe, Museum of Contemporary Art [Újlak Csoport], Chicago (USA) • Stúdió '95, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1996 • A legkevesebb, Ernst Múzeum, Budapest • Sent-I-Mental Blue, Budapest Galéria Lajos u., Budapest

  • 1997 • Trafik, osztrák-magyar kiállítás, Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • 1997 • sic!, Fővárosi Képtár, Budapest • Műélvezés, Bartók 32 Galéria, Budapest • Ifjúkori önarckép [~, Nagy Kriszta, Nemes Csaba, Szarka Péter, Veress Zsolt], Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros

  • 1999 • Komoly és fiatal, Ernst Múzeum, Budapest.

Performance . 

  • 1987 • Collegium Hungaricum, Bécs

  • 1988 • Papírmunkák, Csepeli Papírgyár

  • 1989 • Nova Metoda Rada, Barcsay Terem, Budapest • Hungária Fürdőház I-II., Dohány u., Budapest • (-"-?), Újlak Mozi, Budapest

  • 1989 • Távolság, Barcsay Terem, Budapest

  • 1990 • Záró kiállítás, Újlak Mozi, Budapest [Újlak Csoport].

Irodalom . 

  • BOROS G.: Festők a fürdőben, Új Tükör, 1989

  • ZWICKL A.: Újlak. Kiállítások a moziban, Magyar Narancs, 1990

  • SZIJJ F.: Ez lett a Moziból, Az Újlak Csoport, Nappali Ház, 1990/2.

  • ZWICKL A.: Az Újlak Csoport/The Újlak Group, Belvedere II, 1990/6-7.

  • BEKE L.: Természet és művészet/Nature and Art, Belvedere II, 1990/6-7.

  • TECHEECHNE, M.: Aus dem Mal-Computer ein Portrait von Lafontaine, Hannover, Sommeratelier, Inspiration ein Erfleg, Art, Hamburg, 1990/9.

  • BEKE L.: The New Generation Presents Itself [Jelentkezik az új nemzedék], Art, Hamburg, 1990/9.-magyar melléklet

  • BEKE L.: Jelentkezik az új nemzedék (részlet), Élet és Irodalom, 1990. október 5.

  • BECK, E.: Hungary-After the Soft Revolution, Art News, 1990

  • PETERNÁK M.: Who is (was) the Victim, Who is (was) the Culprit and What Happened? Hungarian Art in the Eighties. Modern Contemporary Hungarian Art, Bulletin 1985-90, 1990

  • KÓSA J.: Újlak Story, Új Művészet, 1991/4.

  • BAKÁTS T.: Tűzoltó u. 72., Magyar Narancs, 1991

  • Letter from Budapest, Artscribe, 1991. november-december

  • SZIJJ F.: A dimenzióugrás elsajátítása, Nappali Ház, 1992/2.

  • ZWICKL A.: Five Years, SCCA Bulletin, 1991-1994

  • BABARCZY E.: Irónia, intenzitás, meditáció, Little things/Kis tárgyak, 1993

  • SZEGŐ GY.: Kis dolgok, Kritika, 1993/8.

  • ST. AUBY T.: ~ a templom, a kenyérgyár és a temető között, Magyar Narancs, 1993. szeptember 16.

  • KINGSLEY, D.: Újlak Group, Tűzoltó utca 72., Artforum, 1993. november

  • SZOBOSZLAI J.: Hanginstallációk, Az Újlak Csoport kiállítása a Goethe Intézetben, Balkon, 1994/1.

  • KOVALOVSZKY M.: A gyémántüres... (kat., bev. tan., Július Gyula kat., Székesfehérvár, 1994)

  • STURCZ J.: (kat., bev. tan., Természetesen, é. n.)

  • HORÁNYI A.: Reprezentáció. Soros Kortárs Művészeti Központ: Több, mint tíz, Balkon, 1994/12.

  • HORÁNYI A.: Cézanne almái, Magyar Narancs, 1995. január 12.

  • TARDOS K.: Vier Generatiasca unabhagirger Ausstellungerause neue landerica, PBK kat., 1994

  • VÁRNAGY T.: Újlak Csoport-Újlak Co., Balkon, 1995/2.

  • ZWICKL A.: Búcsúzás. Az Újlak Csoport kiállítása, Új Művészet, 1995/4.

  • TARDOS K.: Tűzoltó 72., Új Művészet, 1995/4.

  • ZWICKL A.: Újlak, Springer, 1995/4.

  • KOVÁCS Á. V.: Alibi Divatház, Balkon, 1996/6.

  • MUART: c. n. (Amikor beléptem...)/o. t. (Beim Hereinkommen...), (kat., bev. tan., Bartók 32 Galéria, Budapest, 1995.).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról