KÁTAI Mihály

#2197
zománcművész, festő, (Karcag, 1935. október 19. - )

,

1963: Magyar Iparművészeti Főiskola, dekoratív festő szak, mesterei: Borsos Miklós, Z. Gács György. 1982: III. Nemzetközi Iparművészeti Quadriennálé nagydíja, Erfurt (Német Demokratikus Köztársaság); Bács-Kiskun Megye Művészeti díja; 1984: Munkácsy-díj; 1996: Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely, Kecskemét, Szarvasnyomon c. kiállítás, Életmű-díj; 1997: Tűzzománcművészek Magyar Társasága, Életmű-díj. Hosszú időn át a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége szimpózium bizottságának a tagja. A Tűzzománcművészek Magyar Társaságának tiszteletbeli elnöke. A kortárs magyar zománcművészet legnagyobb hatású művészegyénisége, akihez szorosan kapcsolódik a műfaj 60-as években történt fellendülése, a zománc képzőművészeti irányba való elmozdulása. A zománccal még a főiskola idején Budapesten, a Lampart Zománcipari Műveknél ismerkedett meg, ahol kihasználva a lehetőségeket, a 60-as években folyamatosan alkot, eleinte "lábaszománcot", később elsősorban fémes zománcokat használva. 1964 tájától egyre többet tartózkodott Kecskeméten is, ahol Stefániay Edittel, Simon Balázzsal együtt folytatott kísérleteket a helyi zománcgyárban. Sikereket ért el a Képcsarnokon keresztül eladott zománcos táblaképeivel. 1970-ben a bécsi Schauer zománcgyár meghívására Ausztriában dolgozott. ~ nevéhez fűződik a kecskeméti Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep megalapítása 1975-ben, melynek 1987-ig a művészeti vezetője volt. ~ ideáival, művészeti tevékenységének irányával, tematikájával erőteljes hatással volt a környezetében alkotó művészekre, különösen Kecskeméten. A ~ képviselte művészeti irány szellemileg és formailag is az archaikusból, a népművészetből táplálkozik. ~ nagyhatású, sajátosan misztikus, szimbolikus alkotás-filozófiai rendszerét a mai napig sokan követik. Ezt a világot, amelyet elsősorban ~ művei képviselnek a kortárs művészetben, s melyet a művészettörténészek között mindenekelőtt Pap Gábor koncepciója támogatott, 1975 tájától ("keresztszemes vita") napjainkig tartó folyamatos támadások érték a kritika részéről (avantgárdellenesség, korszerűtlenség). A 70-es évek közepétől ~nak különösen szabadtéri (köztéri) alkotásai, térplasztikái jelentősek, melyek bonyolult, elsősorban népművészeti ihletésű, szimbólumokkal terhes ikonográfiájához gyakran mellékel irodalmi emelkedettségű műleírást. A 80-as évek elejére alakítja ki az ún. kecskeméti eljárást, melynek szépségét az ún. "tűzben pikturálás", azaz a többszöri égetés biztosítja, s az ennek során létrejött rétegződés (a rétegek kitetszenek egymás alól) a zománcanyagban. E technika főműve, egyben ~ egyik ars poeticája az Alföldi látomások c. sorozat (1981), ahol a természet és az (alföldi) ember Tóth Menyhért-i, már kiveszőfélben lévő, álmokban, hiedelmekben, mesékben, mítoszokban gazdag együvé tartozásának állít emléket. 1987 után váratlanul visszavonult a zománcművészettől, és nagyméretű szimbolikus, figurális olajképeket kezdett el festeni.

Mesterei . 

  • Borsos Miklós, Z. Gács György.

Egyéni kiállítások . 

  • 1966 • Mednyánszky Terem, Budapest (kat.)

  • 1968 • Május 1. Mozi, Budapest

  • 1969 • Budapest Szálló • Derkovits Terem, Budapest (TV Galériája) és Városi Mozi, Kecskemét

  • 1970 • Galerie Junge Generation, Bécs • Apáczai Csere János Művelődési Ház, Solymár

  • 1971 • Eger

  • 1974 • Kiss Pál Múzeum, Tiszafüred • Képcsarnok, Szeged • Művelődési Ház, Tatabánya

  • 1975 • Galerie Romanum, Bécs • Galerie Herzog, Bécs • Eger • Arany János Múzeum, Nagykőrös

  • 1976 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1977 • Móra Ferenc Múzeum, Szeged

  • 1980 • Csók Galéria, Budapest

  • 1983 • Soproni Képcsarnok [id. Kátaival]

  • 1986 • Erfurt (Német Demokratikus Köztársaság) • Művészetek Háza, Szekszárd (kat.)

  • 1991 • Rudnay Terem, Eger.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1965 • Zománctörténeti kiállítás a Nemzetközi Zománcipari Konferencia alkalmából, Katona József Múzeum, Kecskemét

  • 1971, 1973 • I-II. Országos Zománcművészeti Biennálé, Salgótarján

  • 1975-2000 • Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep kiállításai

  • 1982 • III. Nemzetközi Iparművészeti Quadriennálé, Erfurt (Német Demokratikus Köztársaság)

  • 1984 • Zománc, Vigadó Galéria, Budapest • Szarvasnyom

  • 1996 • Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely, Kecskemét

  • 1998 • Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti Képtár, Kecskemét.

Köztéri művei . 

  • 1971-1975: Naphívogatók (zománc falikép, 1971-1975, Kecskemét, Erdei Ferenc Művelődési Központ)

  • Déli Bába (zománcberakásos faplasztika, 1976, Kalocsa, Népművészeti Ház udvara)

  • 1976-1978: Hold-tükör (tükör, fa, zománcozott rézdomborítások, 1976-1978, Kecskemét, Erdei Ferenc Művelődési Központ lépcsőfeljárójának tükörfala)

  • Lakótelepi tájékozódó, négy világtáj (fa plasztika, 1977, Kecskemét, Széchenyiváros)

  • Életőriző (tölgyfa, zománcozott vörösrézlemezek, Kecskemét, Kiskunsági Nemzeti Park igazgatósági épülete)

  • Az orvostudomány története (8 db zománc falikép, 1980-1989, Kecskemét, Hollós József Megyei Kórház lépcsőháza).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Kecskeméti Képtár, Kecskemét

  • Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely gyűjteménye, Kecskemét.

Írásai . 

  • Napisten színeváltozásai, Művészet, 1973/11., 12.

  • Grúziai naplótöredék, Művészet, 1974/4.

  • Változó felszín alatt, Forrás, 1976/10.

  • Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep katalógusai 1975-1981, Kecskemét, 1976-1982

  • Játék és mese. Két művész, két vallomás (Fajó János és ~), Művészet, 1976/6.

  • A kecskeméti Zománcművészeti Alkotótelep programtervezete, 1978, Művészet, 1978/3.

Irodalom . 

  • ~ festőművész kiállítása (kat. Mednyánszky Terem, Budapest, 1966)

  • Pap G.: Kincsek és mű-kincsek a Barbaricumból, Művészet, 1975/6.

  • Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep katalógusai 1975-1987, Kecskemét, 1976-1989

  • Goór I.: Megújuló zománcművészet Kecskeméten, Forrás, 1976/11.

  • Koczogh Á.: Mai magyar iparművészet - Fémművesség, Budapest, 1977

  • Pap G.: A kecskeméti Zománcművészeti Alkotótelep első három éve, Művészet/77, Budapest, 1978

  • Kerékgyártó I.: Népművészet- kortárs művészet, Művészet, 1978/1.

  • Vadas J.: Imaginárius térben. Zománcok és üvegek Salgótarjánban, Művészet, 1978/3.

  • Menyhárt L.: Üzenetek anyanyelven. Beszélgetés ~lyal, Művészet, 1980/5.

  • Sümegi Gy.: Menetközben. A kecskeméti Zománcművészeti Alkotótelepről, Művészet, 1982/3.

  • Sümegi Gy.: A kecskeméti Zománcművészeti Alkotótelepről, Művészet, 1983/2.

  • Nagy Z.: A Szent Korona birodalma. Zománckiállítás a Vigadó Galériában, Művészet, 1984/10.

  • Kratochwill M.: (kat., Művészetek Háza, Szekszárd, 1988)

  • Ifj. Gyergyádesz L.: Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti Képtár, 1998

  • Ifj. Gyergyádesz L.: Kortárs magyar zománcművészet, Magyar Iparművészet, 1998/2.

  • Ifj. Gyergyádesz L.: A kortárs magyar zománcművészet kezdetei, különös tekintettel a Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep előzményeire Kecskeméten az 1960-1970-es években, Múzeumi kutatások Bács-Kiskun Megyében 1998, Kalocsa, 1999

  • Pap G.-Gyergyádesz L.: Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely állandó kiállításának vezetője, Kecskemét, 1999

  • Andrási G.-Pataki G.-Szücs Gy.-Zwickl A.: Magyar képzőművészet a 20. században, Budapest, 1999

  • Ifj. Gyergyádesz L.: Szín-játék. Kortárs magyar zománcművészet, Magyar Művészeti Fórum, 1999/6.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról