BAJI Miklós Zoltán

#153
festő, intermediális művész, (Békés, 1961. december 2. - )

,

1990: Népművelési Intézet-Műcsarnok, nemzetközi kiállításszervező tanfolyam. Tanulmányutak: 1998: Olaszország; 1991: Ausztria; 1992, 1993, 1994: AnnArt, Románia; 1996: Torontó. 1998: Soros Alapítvány és a Nemzeti Kulturális Alap ösztöndíja; 1989: Országos Amatőr Biennálé, Kecskemét, MNKSZ különdíja; 1997: Kívülről Befelé. Nemzetközi Karikatúrakiállítás, Budapest, Szabad Képző- és Iparművészeti Szövetség díja; Alföldi Tárlat, Békéscsaba, a Media Wave, a Tilos Rádió, valamint a Vajda Lajos Stúdió díjai [Gubis Mihállyal]. Az autodidakta művész első képét 1987-ben állították ki a Békési Művésztelepen, ekkor dekoratőrként és nyomdászként dolgozott. Alkotótáborokba járt Dömsödre, Szentendrére, Hédervárra, ahol Samu Géza és Misch Ádám korrigálták. 1989-ben abbahagyta a táblaképfestészetet és megrendezte Békéscsabán az első nyilvános happeninget. A Vásárhelyi Iskola konzervatív hagyományait ápoló térségben ellenállásba ütköző tevékenységet folytat. 1991-ben Gubis Mihállyal megszervezte a Csalánleves intermediális művészeti fesztivált. Ezt a szintén békéscsabai Nemzetközi Performance Fesztivál követte az Oriens '92 keretein belül. A Csalánleves III. után elveszítette addigi újságírói állását. Ennek dacára nem hagyott fel - saját elnevezésével - kulturális vállalkozóként űzött tevékenységével: a BMZ Art & Media 1995-ben a békéscsabai Jókai Színházban újabb fesztivált szervezett. Itt ismerkedett meg Monty Cantsin (Kántor István) performance-művésszel, aki meghívta Kanadába. A Québecben bemutatott Angyali Asszimiláció II. című performance-a - melyben a bécsi akcionizmus schwarzkogleri ágára emlékeztető elemek (a saját testtel kapcsolatos akciók, vérvétel, végbélbe vezetett gépszobor csöve stb.) keverednek a Nitsch Orgia-Misztérium Színház rituális elemeivel. ~ Kanadában csatlakozott a New Erotic neoista csoporthoz. 1997-ben itthon BMZ ANGEL THEATRE néven "pszichotechnobody-art" műfajban tevékenykedő, változó személyekkel dolgozó csoportot hoz létre, melynek a tagjai gyermekei is. A változatos műfajokban dolgozó (intermédia, totális média, neo-body art) magát neodadaistának is definiáló művész Hajas Tibor és a Fluxus szellemi örökségét egyaránt magáénak vallja. 1997-ben BMZ HUNGARIAN ARTANGEL az Emberbőr Árverés project keretében a saját bőrére tetováltatott, majd plasztikai sebészeti úton eltávolított képeit állította ki és bocsátotta áruba.

Mesterei . 

  • autodidakta.

Válogatott bemutatók . 

  • 1987: Szabadság Mozi, Békéscsaba

  • 1988: Erkel Ferenc Művelődési Központ, Gyula

  • 1989: Vihar Galéria, Tégla Galéria, Békéscsaba

  • 1991: Teremtődés lehetősége akció, Hédervár; NAPNAP Fesztivál, Budapest-Pálvölgy; Széchenyi tér 2., Békés, belső tűzfal; 8 órás kiállítás 50 embernek, Békés; Póstelek Csalánleves Művészeti Megnyilvánulás, Békéscsaba; Viharsarki Batman, Széchenyi tér 2., Békés

  • 1992: Kísérlet elhunyt halak feltámasztására, akció és installáció, Strand Expo; Jelenés, performance, AnnART III., Sepsiszentgyörgy

  • 1993: Gallery by Night [Kovács Istvánnal], Stúdió Galéria, Budapest

  • 1994: Harminchárom szeg, performance és kiállítás, Art-Camp, Jászberény; Emlékmű, performance, AnnART IV., Sepsiszentgyörgy

  • 1995: Disznók közé [akciódráma bemutatása Gergely László rendezésében], Disznók Közé Kulturális Fesztivál, Jókai Színház, Békéscsaba (kat.)

  • 1996: Instrumentum, Vigadó Galéria, Budapest; Isten hangszere, Almási téri Szabadidőközpont; Vesetükrözés, (kamera Kántor István), The Toronto Hospital (CA); Gondolkodási hely, utcai akció, Queen és Spadina utcák kereszteződése, Torontó; Asszimiláció, performance, Daelon White Gallery, Torontó; Angyali asszimiláció II., performance és élő internetó és tévévita, Québec Performance ET Multimedia Nemzetközi Fesztivál (CA)

  • 1997: BMZ Hungarian Artangel [előadás és vetítés Bohár Andrással], Törley Terem, Műcsarnok, Budapest; Mese, Angyali Áldozatvállalás performance [Rajcs Renátával], "Áthidalás" nemzetközi performance fesztivál és szimpozion, Párkány (SZL); BMZ Hungarian Artangel SKINaUCTION FOR SALE! Emberbőr árverés, Duna Galéria, Budapest; 1998: BMZ Angyalszínház, Fony Kisképek Fesztiválja, Fony.

Irodalom . 

  • Cs. Tóth J.: Viharsarki tárlatok, Új Művészet, 1990/2.

  • Cs. Tóth J.: Legjobb leves a csalánleves. Kiállítás a pósteleki kastély romjain, Új Művészet, 1992/5.

  • Lóska L.: Performance Fesztivál Békéscsabán, Új Művészet, 1992/7.

  • Merhán O.: Gallery by Night, Új Művészet, 1992/8.

  • Cs. Tóth J.: Alternatív Alkotók Édenkertje Pósteleken, Bárka, 1993/1.

  • Cs. Tóth J.: Csalánozás másodszor is, Új Művészet, 1993/3.

  • Cs. Tóth J.: Csalándalok és áriák prolongálva, Új Művészet, 1994/4.

  • Bohár A.: Disznók közé, Új Művészet, 1995/11-12.

  • Bmz-Kovács I.-Gubis M.: Angyal-Csinálók, BMZ Art and Média, 1995

  • Cs. Tóth J.: Vár(ha)tó, Új Művészet, 1995/4.

  • Cs. Tóth J.: Az elképzelt korszellem sodrában, Bárka, 1996/1-2.

  • Bartha G.: Perforium, Új Művészet, 1996/4.

  • Cs. Tóth J.: Köztes idő kis mérlege Fonyban, Új Művészet, 1997/12.

  • Cs. Tóth J.: BMZ a Barokk Istállóban, Új Művészet, 1997/12.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról