GALÁNTAI György

#1454
festő, grafikus, szobrász, (Bikács, 1941. június 17. - )

,

1963-1967: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak, tanára: Szentiványi Lajos. 1960: Helikon ünnepségek képzőművészeti díja; 1967-1970: a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület ösztöndíjasa. 1974-1975: Fiatal Művészek Klubja Tavaszi Tárlat díja; 1983: Kassák-díj; 1985: Győr város díja a Rába Műveknél végzett munkájáért; 1988: a Lajota Stúdió Dunaújvárosért díja; 1989: Munkácsy-díj; 1990: A Salgótarjáni Tavaszi Tárlat díja; 1993: Budapestért díj. 1968-ban tanulmányút, Olaszország. 1970-1973 között megszervezi és működteti a Balatonboglári kápolnatárlatokat. 1975, 1979, 1983, 1985, 1989: Dunai Vasmű, Dunaújváros, művésztelep, 1976-ban részt vett a Ganz-Mávag Művelődési Házban a Kreativitási gyakorlatokon Erdély Miklóssal és Maurer Dórával közösen. 1977: Csepeli Vas- és Fémművek, művésztelep; 1977, 1978: Makói művésztelep; 1979, 1980: Velemi Textilművészeti Alkotóműhely. 1979-ben létrehozta az Artpoolt (Klaniczay Júliával közösen), amely a 70-es és a 80-as évek magyar avantgárd művészetének és alternatív művészeti kísérleteinek dokumentációs központjává és archívumává válik. 1983-1985 között kiadja, tervezi és részben szerkeszti az AL (Aktuális Levelek) c. szamizdat művészeti magazint; 1984, 1985: Rába Művek, Győr, művésztelep. 1987-ben ív- és lánghegesztő szakvizsga a Csepeli Vas- és Fémművekben. 1988-ban a Lajota Art Studio, Svédország, művésztelepen tevékenykedik. 1988-1989: a DAAD Berliner Künstlerprogramm ösztöndíjasaként Nyugat-Berlinben tölt egy évet. 1989-ben a Dunai Vasmű, Dunaújváros törzsgárdatagjává választották. 1990-ben az Arizona State University, School of Art vendégművésze. 1992-ben a Fővárosi Önkormányzat támogatásával létrehozza az Artpool Művészetkutató Központot. ~ önálló művészeti alkotói oeuvre-jének egy része szorosan összefonódik művészetszervezői tevékenységével. Több tucat kollektív kiállítás, projekt, kiadvány, művészeti program, valamint egyes marginális műfajok (mail art, művészbélyegek, pecsét, képeslap művészkönyvek) magyarországi népszerűsítése és archiválása fűződik a nevéhez. Ezek közül a legfontosabbak a balatonboglári kápolnatárlatok (1970-1973), az Artpool Archívum (1979-től), és az AL c. alternatív művészeti magazin (1983-1985), amelyek szervezése és kiadása révén a magyarországi és a nemzetközi avantgárd művészet jeles képviselőivel dolgozott együtt vagy került kapcsolatba. Szervezői tevékenységét művészi kifejezési formának tekinti, s a hagyományos műtárgykészítést elutasító fluxus áll a legközelebb művészetfelfogásához, s konceptuális tárgyak, kreatív helyzetgyakorlatok, valamint folyamatosan működő alkotói-szellemi terek létrehozásában látja az életben és a kultúrában valós funkciót betöltő művészet feladatát. A személyével szembeni intolerancia a hatóságok részéről (1973, a Balatonboglári kápolnatárlatok betiltása után több kiállítását, projektjét nem engedélyezték, vagy megakadályozták) önálló művészeti alkotásaira is hatott. Ezzel kapcsolatos gondolatait és elképzeléseit, majd 30 év naplójegyzeteit 1996-ban az Életmunkák c. kiadványban tette közzé. Festészeti tanulmányai befejezése után ~ elsősorban grafikákat készít. 1968-ban korábbi rajzait elemeire bontja, ezeket "létjelek"-nek nevezi. Különböző technikákkal és műfajokkal kísérletezik: nyomat-montázsokkal, amelyeket egymással, valamint fotogramokkal és kollázsokkal kombinál, grafikáinak festőivé tételével, kétdimenziós alakzatainak térbelivé alakításával, az egymásra nyomtatott rétegek számának növelésével, majdnem monokróm felületekhez jut. Ebben az 1972-1973-ig tartó periódusban a "pszicho-szimbolikus" jelentés, a gesztus-szerűség, az analitikus forma- és jelkutatás egyaránt jellemző műveire, s hasonló törekvések figyelhetők meg első szobrain is. 1973-tól kezdve ~ "helyzetkritikája" egyrészt direkt, politikai tartalmakat hordozó konceptuális tárgyakban (pl.: Direkt tárgyak, 1974) fogalmazódik meg, másrészt az önvizsgálatban szublimálódik. A tükör képezte kiindulópontját Önátalakítások című, 1976-ban elkezdett grafikai tanulmánysorozatának, amely később óriásira nagyított textilképként természeti környezetbe helyezve akciók ösztönzője is lett (Velemi Alkotóműhely). 1975-től kezdve ~ rendszeresen részt vett a dunaújvárosi, győri és csepeli gyári művésztelepeken, ahol elsősorban hulladék- és talált anyagokból, tárgyakból szobrokat készített. Fémszobrainak egyik alapmotívuma a saját talpméretével egyező talp-etalon, amelyet különböző formai és funkcionális összefüggésekbe helyezett. Közmondás-tömörségű, humort sem nélkülöző talpszobrai mellett a 70-es évek második felében és a 80-as években egyéb objekteket ("átfunkcionált tárgyak"-at), mobilokat, monumentális szabadtéri alkotásokat, és 1983 óta hangszobrokat készített. A hangszobrok első jelentős bemutatójára a Plánum '84-en került sor, majd a 80-as években több koncertet is adtak rajtuk zenészek. Az új festészet körébe tartoznak 1984-től készített, talpmotívumos festményei, ~ jelenléte ebben az évtizedben sokkal intenzívebb volt a különböző zenei és experimentális költészeti rendezvényeken, amelyeken diavetítésekkel, video- és hangmunkákkal, valamint performance-okkal szerepelt. 1989-től videoinstallációkat is készít. 1979-ben az Artpool megalapításával egy időben ~ bekapcsolódott a nemzetközi mail-art hálózatba, és ehhez kapcsolódóan tetemes oeuvre-t hozott létre az e műfaj körébe sorolható kisnyomtatványokból. Az új sokszorosító (xerox) és kommunikációs (telefon, fax) technikákat alkalmazó művészetek mellett, 1985-től a komputerművészet is foglalkoztatja, amely a 90-es évek második felétől, az internet-hálózat magyarországi elterjedésétől kezdve szinte kizárólagos munkaeszköze. 1996 óta számos weblapot és -adaptációt tervezett. Az 1992 óta művészetkutató intézetként működő Artpool aktuális programjainak és arculatának kidolgozásában ~ saját művészetkoncepcióját valósítja meg a múlt és a jelen relációjában: az elmúlt 30 év művészeti fejleményeinek, az egyetemes és magyarországi avantgárd művészet kiemelkedő életműveinek és felfedezéseinek, valamint a jelenkori művészet e hagyományhoz kapcsolódó vagy azzal valamely kontextusba hozható képviselőinek bemutatására és a "világhálózatba" kapcsolására törekszik.

Egyéni kiállítások . 

  • 1969 • Pszicho-szimbolikus festmények és más kísérletek, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1971 • Grafikai kiállítás, Kápolnatárlat, Balatonboglár • Grafikai tanulmányainak bemutatója (vizuális jelek), Madách Színház

  • 1972 • Békés Megyei Művelődési Központ [Kígyós Sándorral], Békéscsaba

  • 1973 • Becsomagolt kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, Münnich F. Kollégium, Budapest

  • 1975 • Kamarakiállítás, Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest

  • 1976 • Stúdió Galéria, Budapest • Jókai Művelődési Ház, Budaörs

  • 1977 • A "Közegszántó" c. tárgy (szobor) bemutatása, Újpesti Mini Galéria, Budapest

  • 1978 • Château de Fougeres (FR) • Önátalakítások, új szitanyomat-széria, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Öt szobrának kiállítása, Fészek Klub, Budapest • IH Galéria, Pécs

  • 1980 • Csepeli Papírgyár Ifjúsági Klubja • Exposition de Sculptures de ~, Francia Intézet, Budapest

  • 1983 • ~ kiállítása, Liget Galéria, Budapest

  • 1984 • Plánum '84, Fekete terem - akció tér zenélő szobrokkal, Almássy Téri Szabadidő Központ

  • 1988 • ~ Képeinek és szobrainak kiállítása, Görög templom, Vác (kat.)

  • 1989 • Daadgalerie, Nyugat-Berlin (kat.) • ~ kilenc szobra (1975-85), Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár, Budapest

  • 1991 • Újkapolcs Galéria, Kapolcs • Pajta Galéria, Salföld • Pieds de fer, Tour de Purgnon, Die, Drôme (FR)

  • 1993 • ~ • Életmunkák (gyűjt.), Ernst Múzeum, Budapest (kat.)

  • 1995 • Mani e Piedi, Magyar Akadémia, Róma.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1968-1976 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület évenkénti kiállításai, Budapest

  • 1970-1973 • a balatonboglári kápolnatárlatok

  • 1970 • R-kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, R-épület, Budapest • II. Debreceni Országos Nyári Tárlat, Déri Múzeum, Debrecen

  • 1971 • Anyag és forma a képzőművészetben, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Stúdió, Budapest

  • 1972 • Utak, Eötvös Galéria, Eötvös Kollégium, Budapest • Fiatal magyar művészek, Likovni Salon, Újvidék (YU)

  • 1973 • Szabadtéri Tárlat, Szentendre

  • 1974-1975 • Tavaszi Tárlat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1975 • Vasszobrok, Uitz Terem, Dunaújváros

  • 1976 • 5. Brit Nemzetközi Alkalmazott grafikai Biennálé, Bradford (GB) • Lélegzet, Rózsa presszó, Budapest

  • 1976-tól Nemzetközi Grafikai Biennálékon, Krakkó és az Intergrafia Nemzetközi Grafikai Kiállításokon, Katowice • 4. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Kunstverein zu Frechen (Német Szövetségi Köztársaság) • Expozíció. Fotó/Művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan

  • 1977-től • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Moderna G., Ljubljana • Maros menti Művésztelep 1977. évi kiállítás, Városi Kiállítót., Makó

  • 1978 • Üzenetvivő Grafikák, Galéria 40, Eger • Kelet-európai konkrét és vizuális költészet, Van Gogh Múzeum, Amszterdam, s'Hertogenbosch Modern M. (NL) • Fotogramok, Józsefvárosi Galéria, Budapest • Határesetek. Tér-alkotás és tárgyformálás kamarakiállítás-sorozat, Iparművészeti Múzeum, Budapest • Dunaújvárosi szobrász alkotótelep és szimpozion, Uitz Terem, Dunaújváros

  • 1978-tól • Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs

  • Textil - textil nélkül, Fiatal Művészek Klubja, Velemi Alkotóműhely

  • 1980 • 100 Artists/100 Books, CDO, Parma • 2. Esztergomi Fotó Biennálé, Vármúzeum, Esztergom • Tájképbiennálé, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan

  • Drawing Activity, G. Rysunku, Poznań • A Velemi Textilművészeti Alkotóműhely 1975-1979, Uitz Terem, Dunaújváros • Rajz/Drawing '80., Pécsi Galéria, Pécs

  • 1981 • Nemzetközi Rajz Triennálé, Poznań • Artists' Books, Metronom, Barcelona • Künstlerbücher, Frankfurter Kunstverein

  • 1982 • World Art Post, Fészek Galéria, Budapest • Bookworks, Pasadena (USA) • B. de Paris, Párizs • Mindenki mindenkivel (APS No. 11.), Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Rajz/Drawing '82, Pécsi Galéria, Pécs

  • 1983 • Szabadtéri Szoborkiállítás, Salgótarján • Film/Umetnost, Studenska Centra, Zágráb • Vasszobrok, Uitz Terem, Dunaújváros • 26 grafiker, G. Smedbyn, Huskvarna (SVE) • Film/Művészet, Budapest Galéria, Budapest • Művészeti szimpoziumok eredményei 1. • Szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Táj/Landscape, Pécsi Galéria, Pécs

  • 1984 • Grenzzeichen • Neue Kunst aus Österreich und Ungarn, Landesg. Esterházy-kastély, Kismarton • Magyarország a tiéd lehet, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1985 • Víz, Fészek Galéria, Budapest • Vasszobrok, Uitz Terem, Dunaújváros • Dunaújvárosi Szimpozion, Fészek Klub, Budapest • 40 alkotó év, Műcsarnok, Budapest • 101 Tárgy. Objektművészet Magyarországon, Óbuda Galéria, Budapest • XVI. Győri Művésztelep kiállítás, Győri Műcsarnok, Budapest • Művészeti szimpozionok eredményei 3., Műcsarnok, Budapest

  • 1986 • 2nd International Portfolio of Photography, Liget Galéria, Budapest • Új szerzeményeinkből, Szombathelyi Képtár, Szombathely • Eklektika '85, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • XVII. Győri Művésztelep kiáll., Győri Műcsarnok, Budapest • Digitart. Számítógép-művészeti kiállítás, Szépművészeti Múzeum, Budapest • Szövegek. Kép-vers/Vers-kép, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest • Aktok, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Bélyegképek, Szépművészeti Múzeum, Budapest • "...Meglepetés olvasóink részére!" Nemzetközi művészkönyv-kiállítás, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • 1988 • Bilder für Afrika, Stuttgart és St. Wendel (Német Szövetségi Köztársaság) • Nemzetközi Kortárs Költészeti Találkozó kiállítás • Vizuális költészet a világban, Valente, Tarascon (FR) • A Győri Művésztelep 1968-1988, Xantus János Múzeum, Győr • Eleven textil, Műcsarnok, Budapest

  • 1989 • Europe Against the Current, Amszterdam • Emlékmű 1956 vértanúinak a 301-es parcellában, Budapest Galéria, Budapest • Meisterwerke der ungarischen Moderne, Schloss Plankenwarth bei Graz • Más-kép, Ernst Múzeum, Budapest • Az avantgárd vége 1975-1980. A 20. század magyar észete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1990 • Prix Ars Electronica 90, Linz • A vályú, Görög templom, Vác • The Readymade Boomerang • Certain Relations in 20th Century Art, 8. Sydney-i Biennálé, Art Gallery of New South Wales, Sydney • Fete de l'image. Les artistes hongrois et l'ordinateur, Lille

  • 1991 • Sub Voce. Kortárs magyar videóinstalláció, Műcsarnok, Budapest • Tisztelet El Grecónak, Szépművészeti Múzeum, Budapest • Metafora/Metaphor, Pécsi Galéria, Pécs • Kennesaw, Atlanta (USA) • Kortárs képzőművészet. Válogatás a Ludwig Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Budapesti Art Expo '91, Kőbánya • Oszcilláció, Hatos bástya, Komárno (SZL), Műcsarnok, Budapest

  • 1993 • Instrumentum I. (A hangszer). Kortárs képzőművészeti kiállítás - Koncert - Performance - Video, Intercisa Múzeum, Dunaújváros, Városi Múzeum, Győr • Új szerzemények a Magyar Nemzeti Galériában 1985-1992, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Artpool Subjectif. 7 projets d'Artpool, Budapest, 1980-1992, Ateliers d'Artists de la ville de Marseille • Variációk a pop artra - Fejezetek a magyar képzőművészetből, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1996 • Mail Art, Eastern Europe in International Network, Staatliches M. Schwerin

  • 1997 • Kartográfusok, Kortárs Művészetek Múzeuma, Zágráb • Varsó • Ernst Múzeum, Budapest • Maribor (SL) • Konszonancia, Szentendrei Képtár

  • 1998 • Képzőművészet Somogyban 1945-1990, Kaposvári Képtár, Kaposvár • Rózsa presszó, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1999 • Transmit - Fluxus, Mail Art, Net.works, Queens Library Gallery, Jamaica, New York.

Köztéri művei . 

  • Tárgyiasított életterv (vaslemez, 1975, Dunaújvárosi Szoborpark)

  • 1/2 X=V (Félix=Viktória) (vaslemez, 1979-1982, Dunaújvárosi Szoborpark)

  • Jövő-bejárat (acélbuga, 1987-1989, Dunaújvárosi Szoborpark).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Jean Brown's Collection at the Getty Museum, California

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kortárs Műv. Intézet, Dunaújváros

  • Kupferstichkabinett, Dahlem Museum, Berlin

  • Ludwig Múzeum, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Sárospataki Képtár, Sárospatak

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • Városi Képtár, Paks.

Irodalom . 

  • [N. N.]: Galántai-grafikák, Magyar Ifjúság, 1971/48.

  • Patkó I.: Les expériences de ~, Les Arts Plastiques en Hongrie, 1978/3.

  • ~: Documentation 1968-1984, Budapest, 1984

  • Szőke A.: ~, Grenzzeichen 1984. Neue Kunst aus Österreich und Ungarn (kat., Eisenstadt, 1984)

  • Antal I.: A kommunikációművész. Beszélgetés ~ szobrásszal, Új Tükör, 1987/49.

  • Esterházy P.: Ősmagyaros és féltlépő, ~ kiállítása a Váci Görög Templomban (kat., 1988)

  • Esterházy, P.: Ancient Magyar & One-Legged, 8th B. of Sydney

  • Földényi, F. L.: Mit ~ in West-Berlin (kat. Berlin, 1989)

  • Stepken, A.: Stepstamps - ~ (kat. Berlin, 1989)

  • Földényi F. L.: "Magyar szobor, szépen állj!" ~ kiállításán Nyugat-Berlinben, Jelenkor, 1989/10.

  • Mulligan, T.: Hungarian Underground Art, 1970-1990, Art Monthly (GB), Nr. 137, June 1990

  • Nagy A.: Az eltűnt téridő nyomában. ~-revitalizációk, Beszélő, 1990. január 22.

  • Szőke A.: ~. Életmunkák (leporelló az Ernst Múzeumbeli kiállításhoz, 1993)

  • ~ szobrászművész kiállítása, Balkon, 1993/1.

  • Földényi F. L.: Művészi szabadságharc. ~ életmű-kiállítása, Balkon, 1993/2.

  • Bohár A.: ~ életmunkái, Kritika, 1993/12.

  • Bán A.: ~-összes, Műv, 1994/4.

  • Keserü K.: Variációk a pop-artra. Fejezetek a magyar művészetből 1950-1990, Budapest, 1993

  • ~ 1968-1993. Életmunkák, Budapest, 1996

  • Perneczky G.: A szobrászat útja a szó-kollázsoktól az allegóriákon át a Fluxus-koncertig, uo. Petőcz A.: ~, Kritika, 1996/11.

  • Szőnyei T.: "A hálózat a +hálózatra megy." Mail Art, képzőművész, Magyar Narancs, 1998. március 12.

Filmek . 

  • Infermental III., 1984, Gymnich-Hamburg-Budapest; ~: Bélyeg/Film, BBS, Budapest, 1982-83

  • ~: Kultúr/Galántai/domb, MTV V. Stúdió, Fríz produkció, 1992

  • A Balatonboglári kápolnatárlatok története 1970-1973, I-II. rész (rend.: Soós Á., szerk.: Római R., szakértő-riporter: Sasvári E., 1998. szeptember 1., 3., MTV2).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról