FARKAS Ádám

#1203
szobrász, (Budapest, 1944. november 21. - )

,

1961-1964: Képző- és Iparművészeti Gimnázium, 1964-1968: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Mikus Sándor, 1968-1969: École Supérieure des Beaux-Arts, Párizs. 1979: I. Nemzetközi Rajztriennálé díja, Nürnberg; VIII. Országos Kisplasztikai Biennálé III. díja, Pécs; Fa és környezete kiállítás I. díja, Cegléd; 1983: Munkácsy-díj; VIII. Országos Kisplasztika Biennálé I. díja, Pécs; 1984: Szobrászat szabad térben kiállítás II. díja, Salgótarján; 1987: VI. Országos Éremművészeti Biennálé II. díja, Sopron; 1989: érdemes művész; XI. Országos Éremművészeti Kisplasztikai Biennálé I. díja, Pécs; 1993: XIII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége díja. 1990 óta a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, 1992-től a szobrász-tanszék vezetője, egyetemi docens. A szentendrei Grafikai Műhely alapító tagja és első elnöke, a szentendrei Art'éria Galéria alapító tagja. A Szimpozionok és Alkotótelepek Társaságának egyik vezetője, az AIAP (UNESCO) magyar nemzeti bizottságának vezetője. 1985-1990 között országgyűlési pótképviselő volt. 1948 óta Szentendrén él. Szobrászatának anyaga a kő, a bronz és a fa. Az első, 1968-as bemutatkozó kiállításának műegyüttesében még tradicionális portrék és stilizált figura-idézetek is szerepeltek, de már pályája e korai szakaszában a nonfiguratív térplasztikák, domborművek és érmek komponálása felé fordult. A Brâncuşi és Hans Arp művészetével párhuzamba állítható, a kortárs magyar szobrászatban társtalan törekvésének központi problematikája az elvont plasztikus formák, testek térbe helyezése. Az 1975 és 1980 között készült nagyméretű domborművei a hullámvonalra, illetve a hullámvonalak plasztikai-optikai hatására épültek. A 80-as évek kezdetétől a kötött és szabad, a konstruált és a képződött, a mesterségesség és természetesség jellegét, atmoszféráját hordozó formák feszültségére, ellentétére komponált műveket alkotott, amely tendencia a 90-es évek második feléig végigkíséri és egységessé teszi szobrászatát. A koherencia mind kisplasztikáit, mind a kiállítási méretű szobrait (az Entrópia-sorozat alkotásait), mind a monumentális, megbízásra készült, vagy alkotótelepi keretek között született műveit jellemzi. A 90-es évek munkáin fontos elemként jelent meg a spirális, a csavarodás motívuma. Alkotásai gyakran sorozatokká rendeződnek. Egy-egy alkotószakaszában kiemelt szerepet kap a grafika, mint ezt az 1986-os Célpontok című rajz- és szitanyomat-együttes is tanúsítja.

Mesterei . 

  • Mikus Sándor.

Egyéni kiállítások . 

  • 1968 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Ferenczy Múzeum, Szentendre

  • 1972 • Művésztelepi Galéria, Szentendre

  • 1973 • Műcsarnok, Budapest • Művelődési Központ Szoborkert, Tata

  • 1976 • Stúdió Galéria, Budapest

  • 1977 • Csepel Galéria, Budapest

  • 1978 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1980 • Városháza, Cluse (FR)

  • 1982 • Szentendrei Képtár, Szentendre

  • 1983: Kunstmesse, Bázel • Gödöllői Galéria, Gödöllő

  • 1986 • Pécsi Galéria (kat.), Pécs

  • 1988 • Holbeinhaus, Augsburg [Bak Imrével és Magyar Gáborral] • Újpesti Galéria, Budapest

  • 1991 • Pécsi Galéria (kat.), Pécs • Stadt Galerie [Hajdú Lászlóval és Regős Istvánnal], Limburg

  • 1992 • ASLK Bank [Rákosy Anikóval], Antwerpen

  • 1993 • Műcsarnok, Budapest (kat.), Palme-ház.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1969 • Jeune Europe, Városháza, Boulogne-sur-Mer (FR)

  • 1975 • CO-X Gruppe, Charlottenbourg M., Koppenhága

  • 1977 • XIV. Szobrászbiennálé, Middelheim Park, Antwerpen

  • 1978 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület kiállítás, Grand Palais, Párizs

  • 1979 • I. Nemzetközi Rajztriennálé, Nürnberg

  • 1979-1997 • Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs

  • 1981 • V. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás (Biennálé), Műcsarnok, Budapest

  • 1982 • Kortárs magyar művészet, Madrid

  • 1983 • Modern magyar érmek, London • FIDEM, Firenze

  • 1986: Kortárs magyar szobrászat, Torontó • Montreal

  • 1987 • Kortárs művészet Magyarországról, München

  • 1990 • Kunstmesse, Frankfurt

  • 1995 • Helyzetkép/Magyar Szobrászat, Műcsarnok, Budapest

  • 1997 • Hét kortárs magyar szobrász (kat.), Château de Biron (FR)

  • 1999 • Fém jelzés/Metal signal, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei . 

  • Dombormű (1975, Növénytani Kutató Központ)

  • Ködkarcoló (tölgyfa, 1977, Nagyatád, Szoborpark)

  • Dombormű (1977, Budapest, Kálvin téri aluljáró)

  • Köszöntőszobor (festett beton, 1980, Szentendre, Dunapart)

  • Dombormű (alumínium, 1980, Székesfehérvár, Technika Háza)

  • A termés (mészkő, gránit, 1981, Tápiógyörgye)

  • Szökőkút (mészkő, 1983, Budakeszi)

  • Szökőkút (mészkő, 1988, Kispest)

  • A Nap születése (mészkő, 1987, Óbuda)

  • Kőesés (félmárvány, 1986-1988, Villány, Szoborpark)

  • Szökőkút (mészkő, 1988, Hajdúböszörmény)

  • A Föld ereje-szökőkút (mészkő, 1991, Budapest, Gazdagréti lakótelep)

  • Recski emlékmű (félmárvány, gránit, 1991, Recsk)

  • A feléledt oszlop (gránit, 1992, Fujimi Kogen, JP)

  • Háborús emlékmű (vörös- és fehérmárvány, 1993, Csobaj)

  • Fehér oszlop (márvány, 1994, Balatonboglár)

  • Kőemlék a jövőből (vörösmárvány, 1995, Kereskedelmi és Hitelbank, Vigadó tér)

  • Az erő nyomai (márvány, 1996, Budapest, Szabadság tér, Bankcenter)

  • 1956-os emlékmű (fekete- és vörösmárvány, 1996, Pécs)

  • Életfa (mészkő, 1996, Tiszaújváros).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Ferenczy Múzeum, Szentendre

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Gulbekian M., Lisszabon

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Városi Múzeum, Nürnberg.

Irodalom . 

  • Vadas J.: Múltba nyíló kapuk, Élet és Irodalom, 1971. november 11.

  • Tóth A.: ~nál, Művészet, 1973/2.

  • Lóska L.: Szoborvázlatok, szoborgondolatok. Beszélgetés ~mal, Művészet, 1979/4.

  • Hann F.: ~. Beszélgetés a szobrásszal, Szentendre, 1982

  • Wehner T.: (kat., bev. tan., Gödöllői Galéria, 1986)

  • Lóska L.: Tektonikus formák bronzban. ~ szobrairól, Művészet, 1987/9.

  • Kovács O.: (kat., bev. tan., Pécs, 1991)

  • Kovács P.: A tegnap szobrai, Szombathely, 1992

  • Wehner T.: (kat., bev. tan., Műcsarnok, Palme-ház, 1993)

  • P. Szabó E.: Párbeszéd a kővel, párbeszéd a világgal. Interjú ~ szobrászművésszel, Művészet, 1997/5-6.

  • Romváry F.: A pécsi '56-os mártíremlék, Budapest, 1997

  • Restany, P.: Magyarország nincs elmaradva (kat., bev. tan., 1997).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról