ASSZONYI Tamás

#118
szobrász, (Pécs, 1942. augusztus 30. - )

,

1956-1960: Képző- és Iparművészeti Gimnázium; mestere: Martsa István; 1960-1965: Magyar Képzőművészeti Főiskola; mesterei: Szabó Iván, Pátzay Pál, Martsa István. 1966-tól kiállító művész. Érmeket első alkalommal 1968-ban állított ki, 1969 óta a szentendrei új művésztelepen él. 1981-ben Olaszországban járt ösztöndíjjal, 1985-ben Kambodzsában és Vietnamban tett tanulmányutat. 1992-től a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. 1969: II. Országos Kisplasztikai Biennálé, II. díj; 1969: Szegedi Nyári Tárlat díja; 1970: Pest Megyei Tárlat, I. díj; 1974: Munkácsy-díj; 1976: V. Kisplasztikai Biennálé, I. díj; Debreceni Nyári Tárlat, I. díj; 1978: III. Indiai Triennálé, Újdelhi, a zsűri különdíja; 1981: érdemes művész; 1989: kiváló művész; 1995: Magyar Művészetért díj. Indulásának első munkái főként a magyar szobrászat Ferenczy Béni-Borsos Miklós nevével fémjelzett vonulatához kötődtek, majd Vigh és Kiss Nagy András újító törekvéseiből merített bátorítást a továbblépéshez. Az éremművészet magyarországi megújulásának egyik legkövetkezetesebb képviselőjeként, az érem plasztikai értékeinek tudatos kutatójaként indult a hatvanas évek második felében, jelentősen hozzájárulva a magyar szobrászat egészének megújulásához is. A 70-es évek közepén készített ironikus-önironikus műveivel, a többi között az 1976-os Éremépítő szekrénnyel a műfaj kliséinek, kiürült szimbólumainak elvetése, erőteljes, egyéni megoldások alkalmazása, a műfaj törvényszerűségeinek érvényesítése mellett érvel - közvetve a megbízó felelősségét, a vizuális kultúra színvonalát is felvetve, illetve bírálva, a művészet és az etika szoros kapcsolatát hangsúlyozva. Későbbi periódusainak egyre letisztultabb, a szentendrei építészeti-műemléki környezetből is táplálkozó, de azzal csak közvetett kapcsolatban lévő formavilága a pálya első szakaszának következetes folytatásaként-kiteljesítéseként tekinthető; alakulásában a játékosság, a humor iránti igény érvényesülése mindvégig fontos szerepet játszott. A munkássága kezdetén felbukkant, antik torzókra emlékeztető motívum tovább él a nyolcvanas-kilencvenes évek alkotásaiban is, átalakulásai-torzulásai a művészi eszmények és a valóság konfliktusainak tudatos vállalására utalnak. Az érmészet mellett kisplasztikákat, köztéri műveket is készít.

Mesterei . 

  • Szabó Iván, Pátzay Pál, Martsa István.

Egyéni kiállítások . 

  • 1970 • Derkovits Terem, Budapest

  • 1971 • Kossuth Múzeum [Jávor Piroskával], Cegléd

  • 1972 • Helikon Galéria, Budapest • Árpád Múzeum [Jávor Piroskával], Ráckeve • Szentendrei érmészek [Csíkszentmihályi Róberttel és Ligeti Erikával], Debrecen

  • 1973 • Horvát E. Galéria, Balassagyarmat • Szentendrei érmészek [Csíkszentmihályi Róberttel és Ligeti Erikával], Eger

  • 1974 • Szentendrei érmészek [Csíkszentmihályi Róberttel és Ligeti Erikával]

  • 1978 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Művelődési Ház, Parád • Csontváry Terem, Pécs [Jávor Piroskával] • Pécsi Galéria, Pécs [Jávor Piroskával]

  • 1979 • Mini Galéria [Jávor Piroskával], Miskolc

  • 1980 • Üzbég Múzeum, Taskent

  • 1981 • Babits Múzeum Művelődési Központ, Szekszárd

  • 1982 • Báthory Múzeum, Nyírbátor • Alföldi Nyomda, Debrecen • Bányászotthon, Dorog

  • 1983 • Magyar Kultúra Háza [Jávor Piroskával], Berlin • Műhely Galéria [Jávor Piroskával], Szentendre

  • 1984 • Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Galéria, Dunakeszi • Madách Galéria, Vác • Atelier Mensch, Hamburg [Jávor Piroskával]

  • 1985 • Galerie Nawrocki [Jávor Piroskával], Dortmund

  • 1987 • Szentendrei érmészek [Csíkszentmihályi Róberttel, Ligeti Erikával és Jávor Piroskával]

  • 1989 • G. Olivar [Jávor Piroskával és Révész sal], Uithoorn

  • 1993 • Magyar Kultúra Háza [Jávor Piroskával], Stuttgart.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1967, 1969, 1971, 1976, 1981 • Pécsi Kisplasztikai Biennálé

  • 1971 • Magyar rajzok és kisbronzok, Nápoly

  • 1973 • XV. Fidem, Helsinki

  • 1975 • III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest • XVI. Fidem, Krakkó

  • 1977 • Magyar festészeti és numizmatikai kiállítás, Havanna • 14. Middelheimi Biennálé, Antwerpen • XI. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Padova • XVII. Fidem • I. Országos Érembiennálé, Sopron • Magyar Éremantológia 1945-1976, Szentendre

  • 1978 • Az I. Országos Érembiennálé díjazottjainak kiállítása, Sopron

  • 1979 • Modern Magyar Éremművészet, Stockholm • XVIII. Fidem, Lisszabon

  • 1980 • Modern Magyar Éremművészet, Osló

  • 1981 • III. Országos Érembiennálé, Sopron

  • 1982 • Mai Magyar Éremművészet, Moszkva, Leningrád • Az emberi környezetért, Vigadó Galéria, Budapest

  • 1983 • IV. Országos Érembiennálé, Sopron

  • 1984 • Modern Magyar Érmek és Antiérmek, Wolverhampton, London, Oxford, Gateshead

  • 1985 • Válogatás 40 év érmeiből, Helikon Galéria, Budapest • V. Országos Érembiennálé, Sopron • Szentendrei Érmek és Kisplasztikák, Szentendre • Magyar Éremművészet, Varsó • XXI. Fidem, Stockholm

  • 1986 • Táblaképek és Kisplasztikák Szentendréről, Dewlmenhorst (D) • az V. Országos Érembiennálé díjazottjainak kiállítása, Sopron

  • 1987 • XXII. Fidem, Colorado Springs

  • 1989 • II. Nemzetközi Érem Quadriennálé

  • 1993 • Modern Magyar Éremművészet I. 1896-1975 • IX. Országos Érembiennálé, Sopron

  • 1995 • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Magyar Szalon '97, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei . 

  • Kőszobor (1967, Székesfehérvár, Ybl Miklós lakótelep)

  • Díszkút (mészkő, bronz, 1968, Szolnok, MÁV-kórház)

  • Dombormű (mészkő, 1971, Népszínház u., Budapest)

  • Dombormű (mészkő, 1974, Kristóf tér, Budapest)

  • Dombormű (bronz, 1974, Aranykéz u., Budapest)

  • Plasztika (öntöttvas, Budapest, 1974, Ganz u.)

  • Dombormű (mészkő, 1975, Sásd)

  • Dombormű (bronz, 1975, Pécs)

  • Szökőkút (mészkő, vas, 1976, Gödöllő)

  • Károlyi Mihály-emléktábla (bronz, 1978, Parád)

  • Díszkút (mészkő, 1979, Tatabánya)

  • Ivókút (mészkő, kovácsoltvas, 1980, Szentendre)

  • Dombormű (mészkő, ólom, 1980, Budapest)

  • Medve u. (1980, Budapest, elveszett)

  • Díszkút (mészkő, 1980, Budapest)

  • Békásmegyeri lakótelep (1980, Budapest, elveszett)

  • Ivókutak (öntöttvas, 1981, Városliget, Budapest, ismeretlen helyen)

  • Szökőkút (mészkő, vas, 1981, Kaposvár)

  • 1956-os emlékplasztika (bronz, 1994, Salgótarján).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Báthory Múzeum, Nyírbátor

  • Ferenczy Múzeum, Szentendre

  • Helytörténeti Múzeum, Várpalota

  • Liszt Ferenc Múzeum, Sopron

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Modern Magyar Képtár, Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Museum of American History, Washington

  • Münzkabinett, München

  • British Museum, London

  • Városi Képtár, Drezda.

Irodalom . 

  • Kovács Gy.: ~ érmei, Művészet, 1969/8.

  • Kovács Gy.: Az új művésztelep lakói Szentendrén, Művészet, 1970/10.

  • Cifka P.: ~ kiállításáról, Művészet, 1970/11.

  • Losonci M.: Jávor Piroska és ~ ráckevei kiállítása, Művészet, 1972/10-11.

  • Kovács Gy.: Éremművészetünk ma. Beszélgetés ~sal, Művészet, 1977/9.

  • Bolgár K.: ~ kiállítása (kat., bev. tan., Magyar Nemzeti Galéria, 1978)

  • Tóth A.: ~, in: 35 év 35 művész, Budapest, 1980

  • Haan F.: ~ érmei, Szentendre, 1981

  • Wessely A.: ~, Budapest, 1982

  • Modern Magyar Éremművészet (kat., Magyar Nemzeti Galéria, 1993.96.)

  • Kovács P.: A tegnap szobrai, Szombathely, 1992.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról