DOMANOVSZKY Endre

#1029
festő, (Budapest, 1907. január 23. - Budapest, 1974. május 15.)

,

1926-1932: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Glatz Oszkár. 1937: Diplome d'honneur, Párizsi Világkiállítás; 1952: Munkácsy-díj; 1953, 1956: Kossuth-díj; 1960: érdemes művész; 1965: kiváló művész. 1931-től a Magyar Iparművészeti Főiskolán alakrajzot, kosztümtörténetet, anatómiát és szőnyegszövést tanított. 1945-től a Magyar Képzőművészeti Főiskolán ornamentika-szerkesztést tanított és kárpitszövő műhelyt vezetett. Jelentős szerepe volt a főiskola gobelin tanszékének megszervezésében. 1949-től mint festőtanár működött, majd 1956-tól a Magyar Képzőművészeti Főiskola főigazgatója. Részt vett a művészeti közéletben is. 1955-1959 és 1963-1966 között elnöke volt a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének. Közreműködött a képzőművészeti beruházások, épületdíszítő pályázatok bírálati munkálataiban. Munkásságának első szakaszát az expresszionizmus és a neoklasszicizmus jellemezte. Szigorúan megszerkesztett térábrázolás, kompozíció jelenik meg művein (Jairus leánya, Angyali üdvözlet). Távol-keleti tanulmányútja hatására a kétdimenziós, síkszerű ábrázolásmódot kutatta. 1935-től egyre inkább a gobelintervezés foglalkoztatta. A negyvenes években neoklasszicista, archaizáló stílusát egy expresszív formarend váltja fel, az ötvenes évektől pedig a realista, jelenetes zsánerképek irányába fordult. Monumentális, dekoratív pannói, freskói évekig a műfaj példájaként szolgáltak. Muráliáin az alakok mozgásában, a kompozíció felépítésében a reneszánsz formarendjét kereste, a részletekben viszont a plein-air fény-árnyékra épülő festőiségét valósította meg. A negyvenes évektől szívesen festett csendéleteket. Művészi pályájának jelentős állomása az 1948-ban rendezett a Közösségi művészet felé című kiállítás, ekkor ismét az embert állítja művészete középpontjába (Pihenő bányászok, gobelinvázlat). 1949-1955 között keletkezett táblaképei nagy témagazdagságot mutatnak: munkaábrázolások, történelmi képek, enteriőrök. Építészeti alkotásokhoz is tervezett képzőművészeti műveket. 1952-ben a moszkvai mezőgazdasági kiállításra hét nagy pannót tervezett. 1954-ben kezdett hozzá a Dunai Vasmű freskójához. 1967-től épületdíszítő munkáin egyre inkább a festői látásmód került előtérbe. Az 1958-as brüsszeli világkiállításon Gyümölcsszedők című alumínium lemezre festett pannója díszítette a magyar pavilont. Emellett több nagyméretű gobelint is készített. 1958-ban nagyobb anyaggal szerepelt a Velencei Biennálén. Ebben az időben keletkezett táblaképei bensőségesebb, intimebb jellegűek (Sárgaruhás nő, Szobanövények, Akt). 1973-ban kárpitot készített Pest-Buda egyesítésének centenáriumára. Dunaújvárosban emlékmúzeum nyílt hagyatékából.

Mesterei . 

  • Glatz Oszkár.

Egyéni kiállítások . 

  • 1938, 1941 • Ernst Múzeum, Budapest

  • 1959 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt.)

  • 1971 • Budapesti Történeti Múzeum, Budapest (gyűjt.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1929 • Tavaszi Szalon, Budapest

  • 1948 • Közösségi művészet felé, Budapest

  • 1952 • Mezőgazdasági kiállítás, Moszkva

  • 1958 • Világkiállítás, Brüsszel

  • 1958, 1972 • XXIX., XXXVI. Velencei Biennálé, Velence

Köztéri művei . 

  • Munkás-Paraszt találkozás (freskó, 1960, dunaújvárosi vasmű bejárata)

  • Táncolók (gobelin, 1960, Budapest, Gellért Szálló)

  • sgraffito (1961, Debrecen, pályaudvar)

  • Gyümölcsszedés (mozaik, 1967, Gödöllő, Agrártudományi Egyetem)

  • Disputa (szövött kárpit, 1968, Miskolc, Nehézipari Műszaki Egyetem)

  • Szövőnők (szövött kárpit, 1969, Budapest, Budapesti Történeti Múzeum)

  • Vas megye műemlékei (szövött kárpit, 1969, Szombathely, Vas Megyei Tanács)

  • az OMVH mozaikja (1970, Budapest)

  • Lovak (szövött kárpit, 1971, Vadászati Világkiállítás)

  • Fonó (szövött kárpit, 1971, Moszkva, magyar nagykövetség fogadóterme)

  • Jegyesek (szövött kárpit, 1972, Dunaújváros, házasságkötő terem).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.

Irodalom . 

  • ~: Magyar korok ruhái (illusztrált előadásvázlatai az öltözködés történetéről), Budapest, 1979

  • D. Fehér Zs.: ~, Budapest, 1962

  • Újváry B.: ~, Budapest, 1969

  • Aradi N.: Emléksorok ~ről, Kritika, 1974/7.

  • Bertalan V.: Színek varázsa. ~ gobelinjei, Budapest, 1977.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról