Nem köztéri művek és néhány újdonság


Gépház hírek
Pál Tamás @ 2015.09.06. 21:16

Ezt a bejegyzést gondolatindítónak, és egy nagy kérdésnek is szánom, mert azt érzékelem, hogy az utóbbi években túlságosan is összezavarodott a "nem köztér" területének értelmezése, és egyre több olyan művet publikálunk, ami annyira nem köztéri, hogy gyakorlatilag fizetős jeggyel a zsebünkben és sokszor csak külön engedéllyel fotózható és mutatható be. Hogy miért probléma ez szerintem? A saját gondolataimat írom le, ami nem feltétlenül egyezik a szerkesztőség minden tagjának véleményével.

Sokan vélik úgy, hogy tabukat döntünk le minden évben, bár szerintem az eredeti célkitűzésünk nem változott: a köztéri művek feldolgozása, bemutatása, megőrzése. Néha engedtük a külföldet, aztán zártunk, nemrég pedig nyitottunk. Néha gondolkodunk, mi a "művészet", aztán rájövünk, hogy ezt nem mi fogjuk eldönteni, így beengedtük az emlékőrzőket is, hisz a köztér egyedi darabjai.

A nem köztéri művekre mindig azt mondtuk: határterület, kivétel. Elzárt alkotások esetében két szabály alakult ki, ezeket találod a Működési Elvekben is:
1. korábban köztéren álló, ma már egy raktárban, vagy épp méltó helyen, de beltérben felállított művek;
2. szabadon látogatható közösségi terek alkotásai.

Ennek megfelelően aztán először jöttek a templomok, a polgármesteri hivatalok aulái, bankok előterei. Aztán a folyosók, majd régi tanácstermek, és egyre inkább csak engedéllyel látogatható helyek. Szerintem itt kezdődött a probléma. Tudom, hogy Berci anno támogatta és szerette ezen művek kivételes bemutatását, és a néhai Lektorátus ezeket is az adott kor neves alkotóval készíttette el, igazi kincseket találhatunk itt is. De szerintem itt nagyon fontos volt egy szó: "kivételek". Kivételekkel nem sok rendszert lehet konzekvensen sok évig működtetni...
Nem is álltunk meg a ritka kivételeknél, tovább mentünk, és ma úgy érzem, egyre inkább minden beltéri művet fel akarunk dolgozni, ha az nem ütközik szó szerint az elveinkbe (nem kiállítási tárgy). De jó ez? Szoborlap, Köztérkép... Akarjuk ezt a nyitást? Mert ha jönnek, akkor egy idő után már nem tudunk mit mondani, a szerkesztőségnek konzekvensnek kell lennie, minden beltéri bele fog férni.

Azt gondolom, most kell pontosan meghatároznunk, hogy akar-e a Köztérkép nem köztéri, nem is közösségi téri műveket bemutatni a jövőben, ha azok a művek nem álltak köztéren, az adott helyre készültek, vagyis nem köztéri alkotások. Ide sorolom a múzeumok, kastélyok, villák, állami hivatalok, magántársaságok olyan belső tereit, amelyek csak engedéllyel látogathatóak, elzártak minden szempontból. Ahogy írtam, szavazásra is szívesen bocsátom. Oka van a kérdésem időszerűségének: a napokban is több feltöltő több lapja visszaküldésre került.

Ellene vagyok, mert szerintem ezek sem nem kereshetőek fel könnyen, sem nem mutathatóak be könnyen, viszont a legtöbb esetben nyilvántartottak, védelmet élveznek valamilyen szinten, vagyis az a fajta digitalizálási kényszer kevésbé indokolt. Sok esetben emellett magántulajdonban állnak, erre is készültek, ami szerintem teljesen idegen a Köztérkép vagy a Szoborlap eredeti szellemiségétől.
Szerintetek?


---

Most pedig néhány újdonság, hátha nem vettétek észre :)

Választhatóvá vált, hogy ha mobilon böngészed a lapot, akkor ez a látogatás ne változtassa az utolsó belépésed idejét. Ezt a Beállítások oldal "Közösségi beállítások" egységében ( kozterkep.hu ) kezelheted: "Ne rögzítsd az online állapotomat, ha mobileszközön böngészek" - alapból mindenkinek pipálva van.

Szintén beállítható most már, hogy alapértelmezett legyen az új OSM-térkép a "Térkép" oldalon: kozterkep.hu legalul: "Az új térkép legyen az alapértelmezett". Hogy miért jó az OSM-térkép? Pl nem mászik el... A Google elmászik? Igen. (Lásd lentebb).

Érdekes újdonság, ami néha hasznos lehet majd: a Műlapok listájánál a "Táblázatos nézet" választása esetén egy kis nyílra kattintva megjelennek a legfontosabb infók a műlapról ( kozterkep.hu ) így nem kell megnyitnotok, könnyen bele tudtok kukkantani.

Szintén hasznos lehet néha, hogy elkészült egy kép felhasználás engedélykérési rendszer. Ez azt jelenti, hogy a képek tulajdonosai kattintással tudják jóváhagyni vagy elutasítani, ha valaki szeretné képeiket felhasználni. Engedélyezés esetén a felhasználó belső levélben megkapja a nagyméretű eredeti kép linkjét, ha az rendelkezésre áll, ill. a tag nem csak a vízjeles változatot engedélyezi. Itt fontos megjegyezni, hogy csak kb. másfél éve tároljuk le az eredeti képet biztonsági okokból, és még azóta is lehetnek hiányok, tehát a legtöbb esetben csak a lapon is elérhető legnagyobb vízjeles kép lesz átadva az engedélykérőnek.

Amit viszont bizonyára észrevettetek: új belső levél címzési logika van, amivel elvileg garantáltabbá vált a levélküldés: nem történik meg az, ami korábban gyakran, hogy "kiesik" a címzett a kattintgatások közben.

Végül egy nem túl vidám hír: Ády hívta fel a figyelmet, hogy a Google új műholdképekkel frissítette a főváros megjelenítését, aminek következtében (megint) elcsúszott pár métert egész Budapest. Sajnálom, de nem tudunk mit kezdeni ezzel. Nem mondom, hogy menjetek végig a lapjaitokon és igazítsátok be újra, de kérlek benneteket, hogy ha valaki Hozzáadás formájában javítja a helyszínt, azt ne vegyétek sértésnek, fogadjátok el: éljünk a közösségi munka lehetőségeivel és építsük tovább ezt a nagyszerű adatbázist!

Köszönöm a figyelmet, és további jó időtöltést és sok szép őszi napsugarat kívánok nektek, kedves Köztérképes társaim! :)

Bejegyzés kezdőlapra | Megtekintés: 65, ma: 0, heti átlag: 0.56

Kapcsolódó alkotó: Valentina Štefanovská

Jó lenne Tamás, ha a leendő kérdőíven kérdéscsoportonként lenne lehetőség szöveges vélemény írására. Hogy annak, aki nem írt levelet se, módja legyen pótolni,


Göröntsér Vera
2015.09.18. 14:40

Több levelet is kaptam a napokban, amiben különböző álláspontokat írtatok le nekem. Volt, aki arról írt, hogy konkrétabban meg kell húzni a határt a nem köztérrel kapcsolatban és volt, aki sajnálatát fejezte ki, hogy ebben is korlátokat szabunk. Sőt még a 2012. óta használt nevünk is meg lett kritizálva.

Hogy valahogy rendet próbáljak vágni a nyilvánosan és máshol kifejtett véleményeknek, a közeljövőben készítek egy kérdőívet, amiben megpróbálom kideríteni, és számosíthatóvá -- összehasonlíthatóvá tenni, mi a véleményetek a köztér/elzárt tér határokról.

A cikkem nem statáriumnak készült, csak egy gondolatindító, beszélgetési alapnak szántam. Ezt a célját betöltötte, de több dolgot félreérthetően fejeztem ki, ez is kiderült a visszajelzésekből.

Igazándiból azért sem reagáltam a két altemplomi makett kapcsán Tündének, mert nem tartottam azonos problémának azt. Véleményem jelenleg az, hogy mivel eddig is áthágtuk a beltérrel kapcsolatos korábbi szabályokat, ezért van, amiben talán lazítani kell, de van, ahol sokkal keményebben kellene korlátozni.

Személy szerint a keretezett festményeket egyáltalán nem szeretném a Köztérképen látni, mivel az olyan messze vezetne, amiben tényleg elveszítjük a fókuszt. Nem a művek minőségével, vagy jelentőségével van a problémám, nem vagyok hivatott azt megítélni. Egyszerűen a hosszútávú folyamatok dinamikáját valamennyire ismerve, nem szeretném elindítani a Köztérképet egy festményadatbázisos irányba, kivételszerűen sem. Ez a saját véleményem, reagálva ezzel egy picit a visszajelzésekre is.

Összeállítom a kérdőívet és jelentkezem vele.

Nagyon köszönöm az eddigi kommenteket, leveleket és várom a továbbiakat még, mert szerintem kell egy-két hét, hogy összeálljon a kérdőív.

Van egy működési elvünk: "Köztér, illetve közösségi tér számunkra az, amit bárki szabadon, mindenféle anyagi korlátozás nélkül látogathat.

Köztér számunkra az utca, a tér, a közpark, a játszótér, stb. Közösségi tér ezen túl minden olyan közösségi épület, irodaház, bank, stb. belső tere, ahová szabadon bejuthatunk. Egy mű életének teljeskörű bemutatásakor néha elengedhetetlen, hogy rejtett/zárt helyekre is bekukkantsunk, és így egy raktárban, vagy múzeumban látható állapottal illusztrálhassuk az egykor köztéren álló a művet."

Ennek értelmében minden belépős, elzárt hely nem megengedett. A kivételekkel szétfeszítjük a keretet, és egy idő után már senki sem érzi, hogy igazából mi jöhet és mi nem, és semmi értelme a szabályainknak.

Ezért akarok erről beszélgetni. A kommented végül is a vita folytatása, néhány szokványos kedves mondattal, de hát honnan is tudnám, hogy működik az oldal, igazad van. (Nem likvidáltam a lapjaidat, többes szavazás eredményeként mentek vissza -- szerkesztőség működik a lapon.)

Tudom, hogy eddig is bementetek ezekre a helyekre, ha úgy ítéltétek meg, hogy az adott mű jelentős. De ez önkényes megítélés, és ha ti csináljátok, a többi, kevésbé aktív tag is csinálja és akkor hogyan magyarázzuk meg, mi jelentős és mi nem? Mire hivatkozhatunk? Ezért fontosak a szabályok, Tünde. Ha te önkényesen eldöntheted, hogy ez meg ez jöhet, és felteszed, akkor rendet bontasz, és követni fognak, és semmi értelme nem lesz annak a mondásnak pár éven belül, hogy "köztéri alkotásokat gyűjtünk". A templomokkal is gond van ebből a szempontból szerintem, igen.

Nem az az oldal célja, hogy minden jelentős mű itt legyen. Hanem a folyamatosan eltűnő KÖZTÉRI alkotások megőrzése. Ha úgy gondoljátok, hogy az oldal célja MINDEN JELENTŐS ALKOTÁS megőrzése, akkor nevezzük át a lapot mualkotastar.hu -ra. Ja, hogy van már száz másik ilyen összművészeti weblap?

A fókusz nagyon fontos: így tudunk egyediek és speciálisak és eléggé mélyek maradni. Szerintem.

A nem köztéri alkotásoknál szerintem is lehet, hogy kellenek a kivételek, igazad van. De álljunk meg a szobroknál, ha mindenáron szét akarjuk feszíteni a lapot, tegyük ennyire. A beltéri keretezett festményekkel teljesen tönkre vágjuk a szabályzatot szerintem.

Várom a véleményeket másoktól is, ha van.

Szerintem, Tamás neked fogalmad sincs arról, hogy működik ez az oldal. Eddig is feltöltöttük a művészek köztéri alkotásait akadálytalanul, ha az benne volt az artportal által leírt köztéri kategóriában.
Most miért is likvidáltad a múlt heti műlapjaimat?
Talán kiállítási tárgyak voltak? Nem.
Csak olyanod volt, ismét megalázni, szembeköpni akartál. Sikerült.

De azért figyelmedbe ajánlanám ezeket a műlapokat:
kozterkep.hu
kozterkep.hu
A pécsi székesegyházba már tíz éve is belépőt kellett fizetni azért, ha látni szeretted volna, mi van a falakon belül. Méghozzá egy négytagú családnak, ezek már akkor is súlyos ezresek voltak. Az altemplomban, ahol a most akadálytalanul publikált két alkotás van, még külön plusz belépőt is szednek.

Másik, múzeumi példa: kozterkep.hu

Tévedés ne essék nem a feltöltés ellen, inkább nagyon is mellette vagyok. Habár én is többször voltam a mauzóleumban, nem mertem vállalkozni az egyértelműen az épület központi részében elhelyezett Kazinczy-szobor bemutatására, mert nagyon múzeumi.
Viszont nagyon örülök, hogy István végre megírta, és nem is akárhogy.
De, hát ha csak nem MÚOSZ-os igazolvánnyal ment be, bizony ő is kifizette a belépőjegy árát.
És igen, én is kifizettem a BTM-ben, de ha másnap megyek, akkor nem kellett volna...
Csak másnap, más múzeumokban fotóztam. Fontos alkotásokat, aminek itt lenne a helye a művészek teljes körű bemutatásához, mert életműveik fontos darabjai.

De kérdem azoktól a feltöltőktől, akik a templomi alkotásokat veszik, vették célba: amikor beengedik őket ingyen fotózni a szakrális terekbe, nem szoktak hálából a perselyekbe tenni pénzt?
De, bizony, igen. Mert ha már odaengednek bárkit, egyszerűen bunkóság kisétálni a templomból enélkül a gesztus nélkül...
Roppant összetett a kérdés, és akkor még a nagyváradi városháza eltüntetett különleges alkotásának meccsét még nem is játszottuk le!
Hisz az is a szórakozásod áldozata lett.
1904-ben, amikor az első pannót avatták, a városban 98 % magyar lakosság volt. Most, amikor 2014-ben már csak a lakosság 27%-a magyar, és a szórvány magyarság hatalmas érdemeként újra elkészíttetik az alkotást, itt ezt a másolatot nem lehet bemutatni?
Tudod mekkora siker volt ez az ottani magyarok életében? Egy, mondjuk ki, ma már román városban egy magyar témájú hatalmas festmény? Az aktuálpolitikát meg hagyjuk is ki. Innen meg eltüntetted a műlapot. El se olvastad végig, meg se láttad, hogy ez egy másolat. Egy új mű, amit szintén azzal a szándékkal helyeztek el, hogy majd ott lesz több száz évig.
Tudod milyen nehéz volt oda bejutni, és elkészíteni a fotókat?

Ha minden feltöltött három műlapomból négyet törölsz ki, akkor valóban semmi értelme a további feltöltéseimnek. Ha majd visszateszed ezt a három műlapot az őket megillető helyre, vagyis a publikus felületre, csak akkor van értelme visszatérnem.


Kotricz Tünde (TundeK62)
2015.09.12. 00:19

Szerintem felcsúti műlap más miatt került visszaküldésre és én sem feltétlenül iskolák auláira és folyosóira célzok ebben a bejegyzésre.

Általánosságban szeretnék beszélgetni egy picit arról, hogy akar-e a Köztérkép nem köztéri alkotás-tár is lenni, vagy elég az elvekben eddig leírt határok betartása és a jövőben SEM megyünk be fizetős helyekre, hacsak nem egy korábban köztéri mű lapul ott.

Fontos, hogy a KT nem egy általános művészeti weboldal. Mindig valamennyire specializáltnak kell maradnunk szerintem, ha nem akarunk szétfolyni és elveszni a sok-sok új terület bemutatásában, ahol nincs elég tapasztalatunk, és ahol sokkal jobban működő más webtárak feltérképeztek már szinte mindent.

Ezekről szeretnék beszélgetni veletek.

Nekem vissza lett küldve a felcsúti Pancho Arénában felállított Arany csapat labdarúgóinak egyik műlapja.
Tamás azt írod „fizetős jeggyel a zsebünkben” mutathatunk be alkotásokat. Miért és kinek probléma ez. Ha meg szeretnénk nézni valamit és csak ilyen módon lehetséges (és nem sajnáljuk rá az anyagiakat) akkor nem lehet akadály.
Ennek előnyét abban is látom, maradjak a nyitó témánál, kevesen jutnak el Felcsútra akik talán szeretnék látni, ily módon megtehetik. Nekem öröm, ha látok olyan műlapot, amit szeretnék ugyan a valóságban is látni, de tudom, hogy szinte lehetetlen. Ha csak Magyarországot nézzük, kicsi a valószínűsége, hogy annak minden szegletébe eljutunk.
A tanintézményekben sem lehet idegeneknek csak úgy bolyongani, van portaszolgálat. De bárhová belépünk illik köszönni és elmondani jövetelünk szándékát. Tapasztalatom, hogy az intézményvezetők (Iskola, Egészségügy, Önkormányzat) nem zárkóztak el a szobrok, domborművek fotózása, szoborlap/köztérkép bemutatása elől. Sőt, örömmel vették az érdeklődést.