Szent Kristóf szobra kerülhet Osztapenko egykori helyére


Műalkotás
Berci @ 2009.01.29. 19:01

Budapest XI. kerületének képviselőtestülete hosszas huzavona után rábólintott: egy Szent Kristóf szobor - az útrakelők és utazók védőszentjének szobra - kerülhet Osztapenko kapitány másfél évtizede üres helyére, Budapest Nyugat-Európa felőli autós kapujába, az M1-M7 autópályák bevezető szakaszához. Gyorgyevics Miklós – a szobor ötletét 2008-ban (újra) felvető képviselő – szavait idézve: „a Szent Kristóf-szobor alakja minden közlekedési táblánál, minden sebességmérő eszköznél, minden figyelemfelhívó kiírásnál erősebben közvetíti azt az üzenetet: az úton vigyázzunk magunkra és egymásra! Reményeim és szándékaim szerint a majdan elkészülő mű ezt a képzettársítást kelti a mellette járművel elmenőkben.”
Nagy lehetőség - és bizony óriási feladat is a városkapu arculatát meghatározó alkotás létrehozása!

Osztapenko a kereszteződésben „töltött” majdnem 45 év alatt fogalommá, jelképpé, közterület-névvé vált, generációk emlegetik ma is ezen a néven a forgalmas útelágazást. Jelenleg folyik a terület építészeti újrafogalmazása, a kerület és a környék - a viták, nehézségek ellenére - a főváros egyik legdinamikusabban fejlődő, legígéretesebb területe. Hamarosan bontják a csomópont mellett közvetlenül álló 14 szintes oktatási épületet is, hogy helye új elképzeléseknek adhasson teret.
Nem mindegy, hogy – rengeteg pénzből - Budapest nyugati kapuja milyen hatást kelt, fog kelteni. Most ugyanis semmilyet. Annak ellenére, hogy ez az autópálya-szakasz már 1963-ban megépült, most szürke lakótelepek, koncepció nélkül, összevissza épült, csicsás családi házak, raktárak, doboz-üzletközpontok, autószalonok és rendetlen reklámtáblák dominálnak, ezek fogadják-búcsúztatják az utazót. Ugyan nagyvárosi, de kelet-európai elképzelés szerint nagyvárosi: csak a forgalmas utak, összezsúfolt épületek miatt látszik modernnek. A közeli nagyszabású ingatlanfejlesztések és a tervezett szobor döntően fogják befolyásolni – jó esetben jó irányban megváltoztatni – ezt a képet.

Ha unalmas, kálvincenter-szerű, elavult, rossz épületek épülnek, akkor semmiben sem fog különbözni a kép sok más város sok más megszokott részletétől. (Ha pedig formabontó, a világszínvonalú modern építészetet követő alkotások készülnek – lásd pl. Zaha Hadid munkásságát, akkor egy karakteres és világszínvonalú kapuja lehet a városnak.)
Ha rossz szobor kerül erre a rendkívül fontos helyre (ráadásul sok pénzből), az nagyon nagy hiba lesz. Minden bizonnyal évekig tartó vitákat eredményez, „ciki” lesz a város kapujában, amíg az odaérő metróépítkezés kapcsán várhatóan újra radikálisan átalakuló csomópontban az új szobrot is lebontják (szükségszerű kényszermegoldás gyanánt, a félresikerült helyzet oldására) és egy eldugott helyre helyezik – ismét sok-sok közpénzből. És a városkapu szoborhelye megint üres lesz. Ezt ugye senki sem szeretné?

(Hogy miért kell aggódni az eljövendő szobor ízlésessége, európaisága és modernsége miatt? Egy példa rá: Osztapenko pótlására már a bontáskor, 1993-ban javaslatot tettek a környékbeli autókereskedők, meg is bízták Varga Imrét Szent Kristóf szobrának megalkotásával, aki el is készítette a tervet: egy hatalmas, keresztet tartó krómacél figurát, amelyet rendkívül bizarr módon – a megrendelők kívánságára - a szoborcserét finanszírozó autóscégek emblémái vettek volna körbe!)

Írtam már a korszerű, sőt, előremutató köztéri képzőművészet hazai hiányáról, szükségességéről többször is. Igen, megint példát fogok hozni, ezúttal ismét egy cseh példát. Egy olyat, amely tökéletesen a témához illő, hisz épp egy Szent Kristóf-ábrázolásról van szó! Marius Kotrba 2005-ben készült alkotása:
Szent Kristóf, vállán a kis Jézussal szoborlap.hu
(Sok évszázada így ábrázolják Szent Kristófot, aki a hagyomány szerint egyszer magát Jézust vitte át vállán a vad folyón.) A szobrot 2008-ban Brno belvárosában mutatták be szabadtéri kiállításon, egyébként Olomouc közelében, egy autópálya-kanyarulat feletti dombon helyezték el. (A szobor 120 x 410 x 120 cm-es – Budapest kapujában nyilvánvalóan egy ennél nagyobb szobor érvényesülne csak megfelelően.)
Az egyedi, jellegzetes, kedvesen karikaturisztikus, modern megfogalmazású szobor egyfajta turista-zarándokhellyé vált a tulajdonképpen eredetileg nem különösebben érdekes – de tájképileg szép - helyen, ahová elhelyezték. Autósok jönnek a közeli pihenőhelyekről, kerékpárosok, gyalogosok másszák meg a dombot, hogy a szoborral fényképezkedhessenek, a szobrot fényképezhessék. Jó példája a világszínvonalú, de mégis gyökerekkel rendelkező európai és közép-európai köztéri művészetnek.
Fényképek itt: szoborlap.hu

(Mondjam, hogy például melyik hazai alkotótól tudok elképzelni ide egy szobrot? Boldira, Szmrecsányi Boldizsárra gondolok, akinek nemrég állították fel Budapest belvárosában Rollerező c. szobrát, ami hamar igen közkedvelt lett a város lakóinak és vendégeinek körében.)

Utóirat, csendben: Ha az eljövendő pályázaton nem találtatna igazán sikerült hazai szobor, hazai alkotótól, akkor bizony elhelyezhetnék a cseh szobor nagyított változatát is, meg lehetne bízni a cseh alkotót a munkával. Hangsúlyozva ezzel Közép-Európa egységét, nyitni lehetne egymás köztéri művészete felé. Ez nyilván sokaknak nagyon nem tetszene, de olcsóbb és sokkal biztosabb megoldás volna, egy kipróbált és már bizonyított, de hazánkban nem ismert szoborral! Miért ne? A kerület Kulturális Városközpont koncepciójába is jól illik. Jó megoldás és egyben egy jelképes kézfogás is lenne, közép-európai kézfogás, hiszen olyan keveset tudunk egymásról, mi, tulajdonképpeni szomszédok, Visegrádiak.

[Szakállberci]

További fényképek a szoborról:

Fényképes cikkek a Brno art open ´08-ről, a város közterein rendezett kortárs szoborbemutatóról: zpravy.idnes.cz és brnensky.denik.cz

A szobor állandó helye, Olomouc mellett: olomouc.eu és panoramio.com illetve
panoramio.com

A szobor adatlapja a Szoborlapon: szoborlap.hu

Bejegyzés kezdőlapra | Megtekintés: 572, ma: 0, heti átlag: 1.27

Kapcsolódó Műlapok
Szent Kristóf, vállán a kis Jézussal

Nincs még hozzászólás