HÜBNER Aranka

#1887
textiltervező, (Újpest, 1931. július 21. - )

,

1949-1954: Magyar Iparművészeti Főiskola, nyomottanyag-tervező szak, mesterei: Rozs Endre, Jets György, Szervánszky Jenő. 1954-1955-ben a Goldberger Gyárban tervezőként dolgozott. 1955: a Könynyűipar Kiváló Dolgozója; 1972: Munkácsy-díj. A Prizma 13 csoport tagja. A magyar textil "nagy generációjához" tartozik, amely a 60-as, 70-es évek fordulóján a műfaj határain túlmutató eredményeket elérve, a kortárs magyar művészet egésze számára modellezte az értékközpontú, a politikai-ideológiai szempontoktól mentes művészet létrehozásának lehetőségét. Indulása időszakában főként selyemkárpitra készült textilmonotípiáiban ismert természeti motívumokból - tűz, víz, hal, kő, táj - indult ki. Egymásba szívódó festékfoltok, csorgatások segítségével alakította ki izgatottan burjánzó, különös hangulatú, mozgalmas, expresszív hatású természeti tájait (Kagylók, 1972). A 70-es évek elején a Szovjet Kultúra és Tudomány Házába készült, addigi eredményeit összegző kompozíciója után világa egyre fegyelmezettebb lett, a természeti formák helyét a geometrikus alakzatok primátusa vette át (Luna II., 1976, Holdfogyatkozás, 1975, Fúga I-II., 1976), hogy a következő, a 90-es évekig ívelő pályaszakaszban váltakozó intenzitással és mértékben, ám művei jelentős részében egyszerre jelen legyen a kétféle forrásterület. Munkái egy részénél a tiszta, geometrikus formák és az amorf alakzatok együttese jelenik meg (Idő, 1976, Felhők felett, 1976), a másiknál a geometrikus formák szabályos rendjét legfeljebb egy-egy játékos elem oldja (Pulzár, 1976). Készített pliszírozott selyemből és vászonból komponált reliefeket, tértextileket is (Egy reláció fázisai, 1978, Improvizációk I-III., 1979, Pliszírozott formák, 1980), amelyek drámai erővel fogalmazzák meg a létezés alapkérdéseit. A 80-as évek végén újra a geometria került előtérbe (Ablakok, 1988), a formák szabályos rendje azonban mindazt a terhet, deformáló erőt magában foglalja, amely a művészi célok és a valóság folyamatai közötti irrelevancia eredményeként született meg a 80-as, 90-es évek Magyarországán.

Mesterei . 

  • Rozs Endre, Jets György, Szervánszky Jenő.

Egyéni kiállítások . 

  • 1959 • Műcsarnok, Budapest (kat.)

  • 1974 • Kulturális Kapcsolatok Intézete

  • 1976 • Galerie Sin' Paora, Párizs • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)

  • 1978 • Magyar Intézet, Varsó

  • 1979 • Budavári Galéria, Budapest

  • 1982 • Galerie La Main, Brüsszel

  • 1989 • Műcsarnok, Budapest (kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1952. I. Országos Iparművészeti kiállítás, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1968 • Textil Falikép 68, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1970 • 1. Fal- és Tértextil Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely

  • 1972 • 2. Fal- és Tértextil Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely • Mai Magyar Iparművészet, Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1973 • Magyar Textilkiállítás, Manchester Politechnic, Manchester

  • 1974 • 1. Nemzetközi Iparművészeti Kiállítás, Ontario Science Centre, Toronto

  • 1976 • Textiles Appliqués, Fabric Collage, Musée Château d'Annecy • Modern Magyar Szőnyegművészet, G. YAHIA, Tunisz • Modern Magyar Textilművészet, Museum für Kunsthandwerk Grassi Museum, Lipcse

  • 1977 • Modern Magyar Textilművészet, Nordjyllands Kunstmuseum, Alborg • Kortárs Magyar Textilművészet, Amos Anderson M., Helsinki

  • 1978 • Modern Magyar Textilművészet, Kobenhavns kulturfond Nikolaj Jirke, Koppenhága

  • 1979 • Textilművészet Magyarországon, Cortland University, New York

  • 1980 • A kéz intelligenciája, Műcsarnok, Budapest

  • 1981 • Objektek, szituációk és ellenpontok lágy anyagokkal, Műcsarnok, Budapest • Papírművek 5., Csepeli Papírgyár

  • 1982 • Magyar Minitextilek, Dublin Gallery, Knoxwill (USA)

  • 1983 • Modern Magyar Textilművészet, Musée d'Art Moderne, Le Havre (FR) • Espace Pierre Cardin, Párizs • École Nationale d'Art Décoratif d'Aubusson, Centre Culturel des Visitandines, Amiens • Hôtel de Ville, Albert • Galerie de la Tapisserie, Beauvais (FR) • Maison des Arts et Loisirs, Lyon

  • 1984 • Az új textil, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • 1986 • Laufer, Műcsarnok, Budapest

  • 1987 • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Modern Magyar Textilművészet, Museum für Kunst und Kunstgeschichte der Stadt Dortmund

  • 1988 • Eleven textil, Műcsarnok, Budapest • Laufer II., Pécsi Galéria, Pécs • 10. Fal- és Tértextil Biennálé, Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • 1993 • Deuxiéme Triennale Internationale de Tournai, Tapisseries et Arts du Tissu l'Autre Europe, Maison de la culture, Tournai (B).

Köztéri művei . 

  • Katona József Színház, Szovjet Kultúra Háza, Budapest, (eltűnt).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely.

Irodalom . 

  • Cseh M.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Műcsarnok, 1959

  • Domanovszky Gy.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Kulturális Kapcsolatok Intézete, 1974

  • Domanovszky Gy.: ~ monotípiái, Műgyűjtő, 1974/3.

  • Bán A.: ~ selyemkárpitjai, Művészet, 1975/3.

  • Kovalovszky M.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1976

  • Frank J.: Eleven textil, Budapest, 1980

  • Acsay J.: Egy reláció fázisai, Művészet, 1982/3.

  • Frank, J.: Silkworn, New Hungarian Quarterly, 1989, No. 115.

  • Kovalovszky M.: Előszó ~ kiállításának katalógusához, Műcsarnok, 1989.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról