Ethnographia • 108. évfolyam (1997) Tanulmányok/ Lantosné Imre Mária, Pécs: Kőfaragóműhelyek és a kőfaragás emlékei a Dél-Dunántúlon 29 Kapcsolódó részlet a tanulmányból: "A dél-dunántúli régióban az emlékanyag három változatban látható: 1. Az oszlopok archetípusa kétségtelen a bécsi klasszikus barokk megoldás lehetett. Provinciális változatai megtartották az alapvető kompozíciót: az alapépítmény háromszög vagy kereszt alakú pillérein felfelé keskenyedő obeliszk-szerű építmény. Legfelül a Szentháromság-szoborcsoport, az obeliszk oldalán domborművek ill. a talpazaton a segítőszentek szobrai állnak. Több emléken megjelenítik Szűz Máriát, mint Immaculatát, vagy a mennybe fölvett és megkoronázott királynőt is. Ez a típus látható Pécsett, Szekszárdon, Tolnán, Bonyhádon valamint Pécsváradon. Közülük a legkorábbi a pécsi, amelynek első változata 1713-ban épült, később 1739-ben emeltek újabbat. Ennek fő formáit utánozza a jelenlegi, Kiss György 1908-ban, sóskúti kőből faragott emléke. Bár az első változatot nem ismerjük, feltételezhető, hogy a pécsi mintául szolgált az 1753-as szekszárdi, a tolnai, az 1794-es bátaszéki, az 1796-ban épült bonyhádi Szentháromság oszlop készítésénél. (Egyik legszebb, valamivel későbbi változata a pécsváradi (1816) amely jellegzetesen példázza azt is, hogy az ábrázolt védőszentek kapcsolatosak a helyi kultusz-hagyományokkal. Az oszlop négyágú talpazatán Szt. Rókus, Vendel, Flórián, Sebestyén és Páduai Szt. Antal szobrai állnak. Lent domborművek: György, Rozália és Borbála, elöl Szűz Mária mennybemenetele az angyalok társaságában. A volutadíszes oszlop tetején a trónoló Szentháromság, Atya, Fiú és sugárkoszorúban, galamb képében a Szentlélek látható. Az 1920-as évekig pl. május 4-én, Pécsváradon a fazekas-kályhás iparosok és kovácsmesterek, élükön a hadastyánok testületével, fáklyás körmenettel járultak a Szentháromság oszlop talpazatán álló Szt. Flórián szoborhoz. Ott együtt elimádkozták a Mindenszentek litániáját. Ugyanúgy a bányászok is processzióval adoráltak Szent Borbála ünnepén védőszentjük domborművű képe előtt. " forrás: https://adt.arcanum.com/hu/view/Ethnografia_1997_108/?query=P%C3%A9csv%C3%A1rad%20Szenth%C3%A1roms%C3%A1g%20oszlop&pg=45&layout=s